• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Met datagedreven management het personeelstekort te lijf

Met datagedreven management het personeelstekort te lijf

Accountancy

23 januari 2023 door Yuki

Te veel werk en te weinig medewerkers? En lukt het niet om gekwalificeerd extra personeel te vinden? Door de backoffice slimmer te organiseren en datagedreven management toe te passen kun je tijd, energie én middelen vrijspelen. Hoe je dat aanpakt lees je in dit blog.

Voldoende personeel werven kan een uitdaging zijn voor accountants- en administratiekantoren. Er worden te weinig nieuwe accountants opgeleid, de sector vergrijst en het imago van het beroep is voor verbetering vatbaar. Nu het personeelstekort de pan uitrijst, is die uitdaging alleen maar groter geworden. Tussen eind 2021 en eind 2022 steeg het aantal openstaande vacatures binnen de accountancy met maar liefst 36 procent, zo meldt Jobfeed.

Met andere woorden: het is tijd voor een nieuwe oplossing. Een oplossing waarmee je meer werk kunt verzetten met hetzelfde aantal medewerkers. Neem je interne processen eens onder de loep. De manier waarop het werk is georganiseerd, heeft namelijk veel invloed op de werkdruk.  Als de processen van het kantoor efficiënter én effectiever zijn ingericht, is het vinden van extra personeel geen noodzaak meer. Hoe je dat aanpakt, delen we in dit blog.

Betere beslissingen

Datagedreven management: het kantoor sturen op basis van feiten en cijfers ofwel data. Door de inzichten die je verkrijgt met datagedreven werken kun je betere beslissingen maken over de werking van processen binnen het kantoor. Hoe beter de data, hoe beter je beslissingen kunt onderbouwen. Betere beslissingen over bijvoorbeeld personeelsbezetting, het product- en dienstenportfolio, over de rentabiliteit van klanten of over het verdienmodel van het kantoor. Met deze inzichten kun je het kantoor efficiënter en effectiever inrichten en kun je zelfs meer werk verzetten met hetzelfde aantal medewerkers.

Hou wel in je achterhoofd: datagedreven management voer je niet meteen in voor het hele kantoor. Aan de hand van je prioriteiten bepaal je welke onderdelen van het kantoor het beste kunnen profiteren van de nieuwe manier van werken. Vervolgens breid je deze manier van werken uit over andere terreinen.

Visie

Hoe gaat het in z’n werk? We stippen hier kort de twee belangrijkste elementen aan. Ten eerste: de visie op de toekomst van het  kantoor is de basis van alle veranderingen die je zult doorvoeren. Waar wil je staan over vijf jaar? Welke klanten wil je dan bedienen? Hoeveel groei wil je realiseren? Hoe onderscheidt de organisatie zich van de concurrentie? Een heldere visie, die antwoord geeft op dit soort vragen, mag niet ontbreken om te bepalen welke richting je op wilt met datagedreven management.

Ten tweede: datagedreven werken vereist dat je kantoor in staat is de gewenste en kwalitatieve data te verzamelen, te bewerken en te analyseren. Dat kan alleen met een efficiënte backoffice. Om te beginnen moeten dan drie belangrijke stappen worden gezet: het centraliseren van de processen, het standaardiseren ervan en tot slot het zo veel mogelijk automatiseren ervan. Zo bouw je het digitale fundament onder de kantoororganisatie dat je de mogelijkheid geeft te starten met datagedreven werken.

Zoals benoemd, dat kan een bescheiden start zijn. Hou het vooral klein in de beginfase, met bijvoorbeeld het gebruik van data rond omzet per klant of piekuren. Daarmee zijn toch al meteen grote stappen te zetten in het verbeteren van het kantoor, waarmee je tijd, energie en middelen vrijspeelt.

Een efficiëntere backoffice?

Benieuwd hoe je de backoffice van je kantoor efficiënter kunt inrichten zodat je datagedreven kunt werken? Lees dan ook ons e-book De ultieme gids voor een efficiëntere backoffice. Daarin gaan we gedetailleerd en stapsgewijs in op het efficiënter inrichten van de backoffice zodat de mogelijkheden van datagedreven werken binnen handbereik komen.



Categorie: Accountancy Tags: backoffice, datagedreven management

Tags: backoffice, datagedreven management

Gerelateerde artikelen

3 februari 2023

Vijf backoffice-tools voor het moderne administratiekantoor

30 januari 2023

Drie backofficetips van Begrijpt Finance voor een efficiënter kantoor

20 december 2021

3 ingrediënten voor een succesvol advieskantoor

19 april 2021

3 praktische tips voor het managen van de backoffice accountancy nieuwe stijl

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Einde kabinet – hoe gaat het verder met de landbouwvrijstelling?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Werkdruk omlaag – efficiëntie én innovatie omhoog!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
DAC7 in de praktijk: wat middelgrote platforms moeten weten in 2025
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
De rol van de accountant in het verkoopvoorbereidingsproces
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
AI, deepfakes en digitale identiteit: waarom betrouwbare verificatie belangrijker is dan ooit
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Wwft-compliance in 2025: waarom handmatig werken niet meer voldoet
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Jaarrekening onder druk? Zo maak je het proces foutloos en beheersbaar met slimme software
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Relatiebeheerder  
Scab
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Accountant RA
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Controleleider
PIA Group
Agro Accountant
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Financieel administratief medewerker
Scab
Finance Consultant
a.s Works
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Miljonair Barry Hay luncht voor 14,25 82.1k weergaven

  • De Wet toekomst pensioenen: eerste afdronk is goed 9.3k weergaven

  • ‘Pensioenstrijd’ voor de tuchtrechter: accountant KPMG aangeklaagd 5.6k weergaven

  • Keuze voor fiscaal partnerschap na overlijden echtgenoot niet te herzien 4.6k weergaven

  • Belastinginspecteurs vaak nalatig bij vaststellen schuld belastingfouten 4k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen