
Voor het halen van duurzame doelen mogen bedrijven met elkaar samenwerken. Toezichthouder ACM wil niet dat concurrentieregels onnodig in de weg staan bij inspanningen in het bedrijfsleven voor vergroening.
Dat is de kern van een nieuwe regel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het betekent dat bedrijven kunnen samenwerken in verduurzaming, bijvoorbeeld op het gebied van recycling van afval of het verminderen van de CO2-uitstoot. Dergelijke afspraken zouden als kartelvorming opgevat kunnen worden. Maar daar hoeven ondernemingen nu niet bang meer voor te zijn, als ze tenminste aan door de ACM gestelde voorwaarden voldoen. De nieuwe beleidsregel sluit aan bij gewijzigde Europese regels en vervangt een eerdere concept-leidraad van de ACM over duurzaamheidsafspraken tussen bedrijven.
Concurrentieregels
‘We zien dat veel bedrijven bezig zijn om hun bedrijfsvoering aan te passen om duurzame doelen te halen. Dat juichen wij toe’, zegt ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep. Hij wijst erop dat de Europese Commissie ook in nieuwe richtsnoeren heeft aangegeven dat bedrijven hiervoor met elkaar kunnen samenwerken zonder dat ze de concurrentieregels overtreden. ‘Omdat veel samenwerkingen van invloed kunnen zijn op de handel in de EU, volgen wij nu de lijn van de Europese Commissie en hebben op basis daarvan de nieuwe beleidsregel opgesteld. De nieuwe regels geven aan welke ruimte bedrijven hebben, maar stellen ook duidelijke voorwaarden om ‘greenwashing’ te voorkomen en te zorgen dat de samenleving als geheel profiteert van de samenwerking’, aldus Snoep.
Europa
De beleidsregel volgt de aanpak voor duurzaamheidsafspraken die de Europese Commissie beschrijft in haar Richtsnoeren voor horizontale overeenkomsten. In de beleidsregel staat ook dat de ACM in twee extra situaties niet zal optreden als aan alle voorwaarden wordt voldaan. Dit geeft bedrijven meer mogelijkheden om afspraken te maken. Het gaat samengevat om de volgende situaties:
- Bedrijven die afspraken maken over de naleving van een bindende nationale of Europese duurzaamheidsregel die niet volledig (kan) worden uitgevoerd of gehandhaafd – bijvoorbeeld op het gebied van recycling van afval; en
- Bedrijven die afspraken maken over het op een efficiënte manier bereiken van milieudoelen, zoals vermindering van CO2-uitstoot, als de consument een merkbaar en objectief aandeel van de voordelen ontvangt.
Voorbeelden van samenwerking die de ACM toestaat is een initiatief van verschillende inzamelaars van bedrijfsafval die willen afspreken dat grotere nieuwe klanten altijd een contract aangeboden krijgen voor minimaal twee gescheiden afvalstromen, bijvoorbeeld restafval en GFT-afval. Dat bevordert het scheiden van afval en helpt ook bij het voorkomen van verspilling van grondstoffen.
Geef een reactie