• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Help uw klant de personeelskosten te verlagen

Help uw klant de personeelskosten te verlagen

Accountancy

16 oktober 2023 door Sazas

sazas

In moeilijke tijden overwegen bedrijven vaak om besparingen door te voeren. Denk aan het besparen op personeelskosten, inzetten op automatisering, bijstellen van groeiplannen, minder investeren of het verplaatsen van de activiteiten naar andere landen. Maar hoe kan uw klant personeelskosten verlagen, zonder dat dit gevolgen heeft voor zijn of haar medewerkers?

Er zijn bijvoorbeeld subsidies die uw klant kan aanvragen, er is een werkkostenregeling (WKR) en uw klant kan zich tegen onvoorziene kosten verzekeren. We zetten de mogelijkheden hieronder op een rij.

Besparen op personeelskosten door een subsidie aan te vragen

Door het aanvragen van een subsidie, kan uw klant mogelijk besparen op de loonkosten van zijn of haar personeel. Deze speciale personeelssubsidies zijn er voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Denk aan ouderen of medewerkers met een arbeidsbeperking. De overheid biedt subsidies om te zorgen dat ook deze medewerkers aan het werk kunnen blijven. Voor de doelgroepen zijn vijf subsidies beschikbaar:

  1. Loonkostenvoordelen (LKV);
  2. Lage-inkomensvoordeel (LIV);
  3. Proefplaatsing;
  4. Premievrijstelling marginale arbeid;
  5. Loondispensatie Wajong.

Andere subsidies waarmee uw klant geld kan besparen

Naast deze subsidies voor ouderen of medewerkers met een arbeidsbeperking, zijn er nog andere subsidies waarmee uw klant kan besparen op loonkosten. Denk aan een subsidie voor het aanpassen van een werkplek wanneer iemand ziek of gehandicapt is of wordt. Ook is er loonkostenvoordeel (LKV). Dit kan worden gebruikt bij het herplaatsen van een arbeidsgehandicapte medewerker.

Tot slot is er subsidie die uw klant kan gebruiken voor het opleiden van personeel. De bekendste is het STAP-budget, een subsidie van de overheid waarmee medewerkers opleidingen en trainingen kunnen volgen. De hoogte van het STAP-budget is maximaal € 1.000,- per medewerker. Het kan worden ingezet in de vorm van opleidingen, cursussen en trainingen.

Let op! Het STAP-budget wordt  per 1 januari 2024 afgeschaft (er is nog 1 aanvraagperiode op woensdag 15 november 2023) en geldt alleen nog voor OCW-erkende scholingen.

Wilt u achterhalen welke subsidiemogelijkheden er voor uw klant en zijn of haar medewerkers zijn? Ga dan naar de subsidiecalculator die is ontwikkeld samen met UWV.

Besparen op personeelskosten met de werkkostenregeling (WKR)

Een laatste manier waarop uw klant op personeelskosten kan besparen, is met de werkkostenregeling (WKR). Dankzij deze regeling hoeft uw klant over veel aanvullende personeelskosten (vergoedingen, werkruimte, bedrijfskleding, cadeaus of een sportabonnement) geen belasting te betalen. Dit is een klein percentage van het totale fiscale loon. 

Vrije ruimte werkkostenregeling

Het totale bedrag waarover uw klant geen belasting hoeft te betalen is de vrije ruimte. De vrije ruimte wordt elk jaar opnieuw door de overheid vastgesteld. Uw klant mag als werkgever dus onbelast vergoedingen aan zijn of haar medewerkers geven, maar het totale bedrag moet wel onder de vrije ruimte vallen.


Meer informatie over subsidies vindt u op de website van verzuimspecialist Sazas.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas

Categorie: Accountancy Tags: besparen, personeelskosten, subsidie

Tags: besparen, personeelskosten, subsidie

Gerelateerde artikelen

14 oktober 2025

Nieuwe ronde EU-subsidie voor digitale innovatie

30 september 2025

Geen tijd om tijd te besparen? Doorbreek de drukteparadox!

16 september 2025

Nieuwe ronde klimaatsubsidie Veki voor industrie

29 augustus 2025

Nog geen goedgekeurde jaarrekening DRU, faillissement dreigt

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accountant  – Eindhoven
aaff
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Accountant – Helmond
aaff
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Junior audit manager
RA12
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Algemeen directeur
Scab
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Teamleider Accountancy 
aaff
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 16.9k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 12.8k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 9.2k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.5k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 4.3k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen