• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Boekhouder erkent fouten in salarisadministratie, mislopen WTL-subsidie ook aan klant te wijten

Boekhouder erkent fouten in salarisadministratie, mislopen WTL-subsidie ook aan klant te wijten

Fiscaal, Nieuws

15 november 2023 door Accountancy Vanmorgen

Bij de rechtbank Noord-Holland geeft een administratiekantoor toe fouten te hebben gemaakt in de salarisadministratie bij een opdrachtgever. Aan het mislopen van een subsidie in het kader van de Wet Tegemoetkomingen Loondomein (WTL) dragen beiden echter in gelijke mate schuld, oordeelt de kantonrechter. Die schade wordt dan ook 50/50 verdeeld. Van onverschuldigde betaling aan de boekhouder is daarnaast geen sprake, oordeelt de rechtbank. De opdrachtgever moet de laatste factuur van de boekhouder betalen.

Ingebrekestelling

De boekhouder heeft in de periode van mei 2020 tot en met augustus 2021 de boekhouding en salarisadministratie van de opdrachtgever verzorgd. De werkzaamheden zijn beëindigd nadat de opdrachtgever de overeenkomst per 1 september 2021 had opgezegd. Daarna heeft de opdrachtgever bij herhaling een ingebrekestelling aan de boekhouder verstuurd. Die stelt dat door de boekhouder fouten zijn gemaakt en dat daardoor schade is geleden. 

Vordering bij kantonrechter

Bij de kantonrechter vordert de opdrachtgever € 4.353,40 van de boekhouder. De opdrachtgever legt aan de vordering ten grondslag – kort weergegeven – dat door de boekhouder fouten zijn gemaakt in de salarisadministratie waardoor een WTL-subsidie van € 3.165,90 niet is ontvangen. Daarnaast is – anders dan oorspronkelijk was overeengekomen – de definitieve jaarrekening 2019 door de nieuwe boekhouder opgesteld, een post van € 750,00. Tot slot stelt de opdrachtgever dat zij onverschuldigd een bedrag van € 437,50 heeft betaald voor de jaarrekening 2021 die niet door de boekhouder is opgesteld. Volgens de opdrachtgever is de boekhouder tekortgeschoten in de uitvoering van de overeenkomst, zij heeft niet gereageerd op de ingebrekestellingen en is in verzuim.

Tegenvordering boekhouder

De boekhouder betwist de vordering (gedeeltelijk). Zij erkent dat er fouten in de salarisadministratie zijn gemaakt. Ten aanzien van de misgelopen subsidie stelt zij dat de opdrachtgever daar een eigen verantwoordelijkheid in heeft, dusdanig dat deze post volledig voor diens rekening moet blijven. De concept jaarrekening 2019 heeft zij in opdracht van de opdrachtgever opgesteld. Dat de opdrachtgever de definitieve jaarrekening door een ander heeft laten opstellen, komt voor haar rekening. De boekhouder betwist dat onverschuldigd betaald is voor de (niet door de boekhouder opgestelde) jaarstukken 2021.

De boekhouder vordert bij wijze van tegenvordering dat de kantonrechter de opdrachtgever veroordeelt tot betaling van de factuur van 4 juli 2022 van € 943,80 voor werkzaamheden betreffende het boekjaar 2019 en de voorlopige jaarstukken 2019. Voor zover de kantonrechter oordeelt dat wel sprake is van onverschuldigde betaling in 2021, betreft dat volgens de boekhouder een bedrag van ten hoogste € 234,80, welk bedrag dan op het gevorderde factuurbedrag in mindering zou strekken.

Oordeel: WTL-subsidie

Tussen partijen is niet in geschil dat door een onjuiste verwerking in de loonadministratie een bedrag van € € 3.165,90 aan subsidie niet is verkregen. Nu de boekhouder, erkent dat zij, achteraf bezien, onvoldoende op de hoogte was van de voorwaarden die aan de WTL-subsidie zijn verbonden, is zij naar het oordeel van de kantonrechter op dit onderdeel tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst van opdracht. Zij is ook aansprakelijk voor de daardoor door de opdrachtgever geleden schade, maar hoeft die niet volledig te vergoeden, zoals hierna wordt hierna uitgelegd.

Eigen schuld?

De boekhoudervoert aan dat de schade door het deels mislopen van de WTL-subsidie een gevolg is van ‘eigen schuld’ aan de zijde van de opdrachtgever en dat om die reden geen vergoedingsplicht op de boekhouder rust. De opdrachtgever heeft namelijk van belang zijnde informatie, met name de ‘voorlopige berekening’ van 11 april 2020 die door de belastingdienst aan de opdrachtgever is gezonden, niet tijdig aan de boekhouder verstrekt.

Bij beoordeling van dit verweer van de boekhouder is van belang dat op grond van artikel 6:101 lid 1 BW heeft te gelden dat wanneer de schade mede een gevolg is van een omstandigheid die aan de benadeelde kan worden toegerekend, de vergoedingsplicht wordt verminderd door de schade over de benadeelde en de vergoedingsplichtige te verdelen in evenredigheid met de mate waarin de aan ieder toe te rekenen omstandigheden tot de schade hebben bijgedragen, met dien verstande dat een andere verdeling plaatsvindt of de vergoedingsplicht geheel vervalt of in stand blijft, indien de billijkheid dit wegens de uiteenlopende ernst van de gemaakte fouten of andere omstandigheden van het geval eist.

De kantonrechter weegt enerzijds dat de opdrachtgever de boekhouder als deskundig administratiekantoor heeft ingeschakeld voor het doen van de salarisadministratie. Zij mocht erop vertrouwen dat de salarisadministratie op juiste wijze werd uitgevoerd aan de hand van de door de opdrachtgever aangeleverde gegevens. Zij mocht er ook vanuit gaan dat de boekhouder voldoende op de hoogte was van de regels met betrekking tot subsidies zoals de WTL. Anderzijds geldt dat, zoals de boekhouder onbetwist en aan de hand van stukken die zien op de bezwaarprocedure bij de belastingdienst heeft toegelicht, bij de definitieve berekening en toekenning van de WTL over het jaar 2020, de “voorlopige berekening” van groot belang is. Dat stuk dateert van 11 april 2021 en is door de belastingdienst aan de opdrachtgever gezonden. Die berekening blijkt niet de juiste gegevens te bevatten en dat had, om volledig aanspraak te kunnen maken op de subsidie, voor 1 mei 2021 gecorrigeerd moeten worden. Dat de opdrachtgever, zoals zij stelt, dit stuk tijdig aan de boekhouder ter correctie heeft verstrekt is niet gebleken of onderbouwd en wordt door de boekhouder ontkend. De kantonrechter zal de opdrachtgever niet alsnog in de gelegenheid stellen die verstrekking aan te tonen, daartoe had zij na het verweer van de boekhouder in de conclusie van antwoord al voldoende gelegenheid toe.

Gelet op deze omstandigheden ziet de kantonrechter aanleiding om de vergoedingsplicht van de boekhouder te verminderen tot 50%. De kantonrechter ziet onvoldoende grond om deze verder te verminderen omdat de boekhouder, als deskundig administrateur, immers bedacht had moeten zijn op de toezending van de voorlopige berekening en het belang daarvan. Dit deel van de vordering van de opdrachtgever wordt daarom toegewezen tot het bedrag van € 1.582,95, te vermeerderen met de wettelijke rente.

Overige vorderingen

De vorderingen van de opdrachtgever met betrekking tot de jaarstukken worden door de kantonrechter grotendeels afgewezen. Dat de definitieve jaarstukken, in afwijking van eerdere afspraken tussen partijen, door een ander dan de boekhouder zijn opgesteld, is het gevolg van de keuze van de opdrachtgever om een ander daarvoor in te huren. Met betrekking tot de Jaarstukken 2021 staat bovendien niet vast dat er sprake is van onverschuldigde betlaing.

De tegenvordering van de boekhouder tot betaling van een factuur wordt wel toegewezen. De voorlopige jaarstukken over het boekjaar 2019 zijn opgesteld. De stelling van de opdrachtgever dat de werkzaamheden niet zijn uitgevoerd is onjuist. Voor zover is aangevoerd dat de voorlopige jaarstukken ondeugdelijk waren, geldt dat niet blijkt dat daarop inhoudelijk gereageerd is en – tijdig – is verzocht om een correctie. De boekhouder is niet in verzuim. Ter zitting is door de opdrachtgever nog gesteld dat de boekhouder deze kosten zou hebben kwijtgescholden, nadat zij eerder vanwege de moeilijke situatie ten tijde van de coronapandemie uitstel had verleend en pas in juli 2022 een factuur heeft gezonden. Dat verweer is tegenover de betwisting van de boekhouder, onvoldoende onderbouwd.

Rechtbank Noord-Holland, ECLI:NL:RBNHO:2023:6932

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: administratiekantoor, salarisadministratie, Wtl

Tags: administratiekantoor, salarisadministratie, Wtl

Gerelateerde artikelen

1 april 2025

CijferMeester en Kubus Coöperatie verkennen samenwerking

15 maart 2025

Ontbrekende back-up van administratie komt niet voor rekening van administratiekantoor

14 maart 2025

Zeven signalen dat jouw salarisadministratie toe is aan automatisering

27 februari 2025

‘HR wacht te lang met bijscholing salarisprofessionals’

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Finance Consultant
a.s Works
Financieel administratief medewerker
Scab
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Agro Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Controleleider
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 46.5k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 19k weergaven

  • Verdachte transacties paardenhandel komen dierenarts na FIOD-onderzoek duur te staan 8.6k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.8k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 6.3k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen