EY vindt de boete van € 2.230.000 euro van de AFM geen goede reflectie van de resultaten die de organisatie haalde bij de inspectie van de dossiers uit 2012. Ook betwist de accountantsorganisatie dat zij de zorgplicht heeft overtreden.
EY kreeg, net als de Deloitte, PwC en KPMG, de boete van de AFM voor het niet naleven van de zorgplicht. Uit onderzoek van de toezichthouder bleek dat bij drie van de tien onderzochte wettelijke controles sprake was van dusdanig ernstige tekortkomingen dat de externe accountant op basis van de verkregen controle-informatie niet tot het afgeven van zijn controleverklaring had mogen overgaan.
De accountantsorganisatie snapt niet dat zij een boete krijgen van ruim twee miljoen euro, terwijl zij in de inspectie van 2012 de beste resultaten liet zien. EY is van mening dat de door de AFM gehanteerde berekeningsmethodiek leidt tot een boetebedrag dat geen goede reflectie is van de resultaten van de inspectie van de 2012-dossiers, aangezien EY het laagste aantal dossiers met bevindingen had.
Zorgplicht niet overtreden
EY betwist dat zij de zorgplicht in artikel 14 Wta heeft overtreden, zo valt in de in oktober 2015 gegeven zienswijze in het boetebesluit te lezen. De organisatie kan zich weliswaar in veel van de kritiekpunten vinden en is doende met herstelmaatregelen ten aanzien daarvan. Maar met de constatering dat in drie individuele dossiers terechte kritiekpunten zijn, is de AFM volgens de organisatie nog lang niet bij de constatering dat EY als organisatie de zorgplicht heeft geschonden.
EY gaat eerst de dialoog aan met de AFM en op basis van de uitkomsten bepaalt de organisatie welke eventuele vervolgstappen worden genomen. Het is nog te vroeg om te zeggen wat die stappen zullen zijn, aldus EY.
Marcel van Loo, bestuursvoorzitter van EY in Nederland: ‘In deze laatste inspectie hebben we een kwaliteitsverbetering laten zien. Uiteraard is verdere verbetering noodzakelijk. Kwaliteit staat daarom dag in dag uit centraal bij al onze medewerkers. Wij zullen samen met de sector in dialoog treden met de AFM over de uitleg van de zorgplicht. Wij doen dat voor onze organisatie, voor onze mensen en voor de toekomst van ons beroep. Wij zijn sterk van mening dat wij hetzelfde doel nastreven; continue kwaliteitsverbeteringen om het vertrouwen van het publiek in ons beroep en in de kapitaalmarkten te versterken.’
In 2015 jaar heeft de AFM een eerste onderzoek naar de fundamentele verandering in de accountantssector gedaan. Hieruit bleek dat de vijf grootste accountantsorganisaties (Big Four en BDO) voorop lopen in de uitwerking van de maatregelen om te komen tot en fundamentele verandering en verbetering van de randvoorwaarden om de kwaliteit van hun wettelijke controles te verhogen en daarmee meer in het publiek belang te handelen. EY scoorde in dit onderzoek een 4.1 (uit 5) en voldeed hiermee aan de meest relevante elementen aan de geformuleerde verwachting voor 2015.
Geef een reactie