De verwachtingen rondom Big Data zijn hooggespannen. Meer dan de helft van de West-Europese bedrijven ervaart momenteel al de voordelen van het ‘digitale goud’. Slechte datakwaliteit en het gebrek aan expertise belemmeren echter de transformatie die organisaties kunnen doormaken met Big Data. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Big Data in Western Europe Today’ dat is uitgevoerd door Forrester Consulting in opdracht van Xerox.
Uit het onderzoek, gehouden onder 330 top-level leidinggevenden in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, blijkt dat drie kwart van de West-Europese bedrijven verwacht door inzichten verkregen met Big Data een return on investment (ROI) binnen 12 maanden na implementatie. Big Data is essentieel bij het nemen van beslissingen in 2015. Twee derde van de organisaties zegt beslissingen steeds meer te baseren op data-driven intelligence, dan op factoren zoals onderbuikgevoel, mening of ervaring.
Uitdagingen
Ruim een derde van de respondenten beoordeelt gegevensbeveiliging en privacy als een van de grootste uitdagingen bij het implementeren van Big Data-strategieën. Nederlandse organisaties zien het gebrek aan toegang tot interne data, vanwege technische bottlenecks, als grootste uitdaging bij de implementatie van Big Data.
“Managers zien het potentieel van data-driven intelligence, maar ervaren nog veel obstakels”, zegt Craig Saunders, Directeur Analytics Resource Center, Xerox Consulting en Analytics Services. “Er zijn nog veel uitdagingen die leidinggevenden ’s nachts wakker houden. Ondanks deze uitdagingen maakt de grote meerderheid van bedrijven wel stappen richting de adoptie van Big Data.”
Adoptie Big Data
Slechte datakwaliteit belemmert organisaties niet om Big Data te implementeren. In het algemeen denken organisaties dat de adoptie van Big Data leidt tot betere engagement met klanten (55%), hogere betrokkenheid in interne teams (54%) en de productiviteit van werknemers (54%) stimuleert. Meer dan de helft (55%) van de respondenten verklaart echter dat zij niet de juiste processen hebben om de kwaliteit van gegevens daadwerkelijk te waarborgen.
Om deze processen in te bouwen in de organisatie is een derde van de organisaties van plan om meer kennis in huis te halen door het inzetten van data engineers. Een derde van de organisaties gaat zelf op zoek naar data governance developers en data scientists. Ook een derde besteedt dit liever uit bij een leverancier. Bijna zestig procent van de organisaties geeft aan liever een samenwerking aan te gaan met twee leveranciers, waar de één kennis van de industrie brengt en de ander een specialist in analytics is.
Big Data-ecosysteem
“De meerderheid van de managers beseft dat vele organisatorische silo’s moeten worden afgebroken om ROI te realiseren. Om toch alle kansen te pakken die Big Data en data analytics bieden, moeten organisaties de juiste investeringen doen in hun Big Data-ecosysteem. Zowel in mensen, culturen, systemen, processen en samenwerkingen met partners”, aldus Saunders. “We hebben dit kunnen zien bij bedrijven die toepassingen gebruiken die data analytics uit Xerox Research bevatten. Deze bedrijven begrijpen de real-time informatie beter, begrijpen complexe relaties tussen data en voorspellen toekomstige situaties gebaseerd op bestaande data in industrieën variërend van transport tot customer care.”
Big Data?
Nog even voor de duidelijkheid. Wat is Big Data nou precies? Volgens Forrester Consulting is Big Data een set van methoden, processen, architecturen en technologieën, waar specifieke hardware, algoritmes, kennis of processen verder gaan dan de standaardtechnieken die gebruikt worden in data analytics om waarde te halen uit data in een groot volume, in snelheid of uit diverse gegevens.
Geef een reactie