Na de nodige opstartproblemen hebben accountants inmiddels voldoende kennis om de Wet Normering Topinkomens te kunnen toepassen. Wel pleiten de accountants voor het gebruikersvriendelijker maken van de wet voor organisaties en kleine accountants. Dit blijkt uit een evaluatieonderzoek van marktonderzoeksbureau Veltkamp onder acountants van WNT-instellingen.
Om te achterhalen hoe de uitvoeringscommunicatie over de WNT van het ministerie van BZK wordt gewaardeerd, is in het voorjaar van 2015 door marktonderzoeksbureau Veltkamp een evaluatieonderzoek onder verschillende doelgroepen uitgevoerd, waaronder accountants van WNT-instellingen. Het doel van het onderzoek was inzicht te verkrijgen in de informatiebehoeften van deze specifieke groepen, de waardering voor de huidige communicatie-inzet en de wijze waarop deze verbeterd kan worden.
Het onderzoeksbureau heeft gesprekken gevoerd met negen vertegenwoordigers van acht accountantskantoren: zeven accountants en twee personen werkzaam bij een intern vakbureau/kenniscentrum. Het merendeel van hen is werkzaam bij de grotere accountantskantoren. Uit de gesprekken blijkt dat voor accountants kennis van de WNT onontbeerlijk is in het kader van de uitoefening van hun controlefunctie. Ze realiseren zich dat als organisaties/instellingen zich niet aan de regels houden, zij daarvan melding moeten doen.
Vereenvoudiging wet
De accountants hebben inmiddels voldoende kennis om de wet toe te kunnen toepassen. Uit het onderzoek blijkt dat accountants ook niet zozeer behoefte aan meer informatie over de WNT, maar meer denken aan een vereenvoudiging van de wet. Ze hebben het over ingewikkelde berekeningen die zij moeten maken, nodig om soms een klein verschil te kunnen ontdekken. Een verschil waarover dan discussie met de klant ontstaat. Gepleit wordt voor het gebruiksvriendelijker maken van de wet voor organisaties en kleine accountants.
Opstartproblemen
De wet kenden volgens de ondervraagde accountants de nodige opstartproblemen. Naar voren wordt gebracht dat de WNT in werking is gezet toen een aantal zaken nog niet uitgekristalliseerd was. Dit heeft de accountants in de eerste periode veel hoofdbrekens gekost. Volgens de accountants is er te weinig nagedacht over de uitvoeringsconsequenties van de WNT. Enkele zijn soms zelfs verontwaardigd over de manier waarop de wet in hun ogen te snel en ondoordacht is ingevoerd.
Definitie topfunctionaris
De ondervraagde accountants hebben soms moeite met de meer subjectieve bepalingen in de wet. Elementen waarover met de klant discussie kan ontstaan. Vooral de definitie van een topfunctionaris is aan veel discussie onderhevig. Verder hebben zij vragen over de werking van de overgangsregelingen, de bezoldiging van interimmers en hoe om te gaan met de vertrekregeling. De antwoorden laten zij vaak opzoeken door hun eigen vakbureau/-kenniscentrum of ze raadplegen de website www.topinkomens.nl om antwoorden te vinden
Klanten
Het verschil in kennis bij de klanten heeft vooral met de hoogte van de bezoldiging te maken. Veel organisaties/instellingen betalen hun topfunctionarissen (ver) onder de norm en begrijpen dan niet altijd waarom zij toch melding moeten doen. De klant weet de accountant goed te vinden voor zijn vragen. Meestal worden deze vragen gesteld tijdens het opstellen en de controle van de jaarrekening. De meeste vragen hebben te maken met de interpretatie van de WNT. Het zou in de ogen van sommige accountants helpen als de klant beter weet waarom de bezoldiging van de topfunctionaris gemeld moet worden. ‘Dat zou de accountant veel uitleg en discussie schelen’, zegt een respondent.
Geef een reactie