• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Marcel Spoelstra: In zes stappen afscheid nemen van tijdschrijven

Marcel Spoelstra: In zes stappen afscheid nemen van tijdschrijven

Accountancy, Blog

29 oktober 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Value Pricing is meer dan niet langer uurtje-factuurtje toepassen. Ik hoor velen van u al zeggen: ‘Doen wij al, wij hanteren abonnementen’. Maar dat is niet hetzelfde. Ik zal het u uitleggen.

Het idee achter Value Pricing is dat uw cliënten vooraf weten wat de prijs is en dat u een gezonde marge behaalt op uw benodigde kennis. Door de juiste toepassing van Value Pricing zou uw gemiddelde uur opbrengst (GUO) moeten verbeteren.

Er zijn twee manieren om uw gemiddelde uur opbrengst te meten:
1. GUO – declarabele cliënten uren.
Neem de omzet (stel €2 mln) en deel dit door uw declarabele directe uren (stel 10.000 uur). Dit maakt € 200 per uur.

2. GUO – gewerkte uren gehele kantoor.
Neem het gehele kantoor (incl. vennoten, ondersteunend personeel en accountants & fiscalisten) en vermenigvuldig dit met totale werkbare uren per jaar.
Voorbeeld: 12 mensen x 1750 uur elk = 21.000 beschikbare uren. Deel de omzet (€2 mln) door het totale werkbare uren (21.000). Dat maakt € 95 per uur.

Het doel is om iedere maand, of op zijn minst per kwartaal, de GUO te verbeteren. Maar het liefst verdubbelen zonder uw uurtarief zichtbaar te verhogen. Onmogelijk zie ik u denken!

Schema Rob Nixon
Inmiddels heeft Spoelstra & Scherer twee jaar ervaring en verloopt ons proces precies volgens het schema dat Rob Nixon ons voorspelde. Logisch, want zijn theorie is gebaseerd op empirische ervaringen van 4600 Australische kantoren. Als een kantoor zijn zes stappen doorloopt gaat de GUO vanzelf omhoog. Waarom? Door drie factoren:

  • Uw geloof in uw toegevoegde waarde, zelfvertrouwen en moed
  • De beeldvorming door de cliënten van ontvangen toegevoegde waarde
  • De toegepaste tactiek en strategie

Implementatiestrategie
Over prijsbepaling en toegevoegde waarde heb ik al eerder geschreven. Zie mijn eerdere blogs over Value pricing. Nu focus ik mij op de implementatiestrategie. Zoals u wellicht is opgevallen, loopt er een waterlijn door de strategiekaart halverwege de zes stappen. Ervaring leert dat als u zich onder deze lijn bevindt, u ondermaats presteert. Zodra u boven de vloedlijn komt, presteert u overvloedig.

Het is niet de bedoeling dat u letterlijk stap voor stap dit proces doorloopt. Als de kans zich voordoet kunt u met grote stappen vooruit en zelf stappen overslaan om zo snel mogelijk bij stap vijf of zes te raken. Hoe sneller u het toepast, des te hoger de marges.

STAP 1 Tijdschrijven + GUO- bewustwording + tariefstijging
De meeste kantoren starten hier. Ze doen aan tijdschrijven en zijn bewust van hun GUO.  Ze zijn niet tevreden met hun GUO. Om de marge te verbeteren, is het simpel de prijzen te verhogen. Verhoog alles met bijvoorbeeld 15%. Doe het vandaag, maar verhoog de salarissen niet tegelijk. Met 10.000 uren en een gemiddeld GUO was €150, betekent een stijging van 15% dat uw GUO €172,50 bedraagt en dat u een extra winst realiseert van €225.000! Ik lijk wel gek om dit advies gratis te verschaffen.

STAP 2 Tijdschrijven + GUO-doelen + nieuwe diensten
U hanteert nog steeds uurtje-factuurtje (met een kleine verhoging) en u heeft een GUO-doel. Uw tarief bracht u naar €172,50 GUO en uw doel is €200. Om een hogere marge te realiseren, moet u diensten introduceren met een hogere waarde. U moet denken aan bedrijfsadviezen en management rapportages. Daarvoor kunt u putten uit de diensten die volgen uit het advieswiel volgens de “awsome 8”. U bevindt zich nog steeds onder de vloedlijn.

Als u zich door deze niveaus beweegt en uw GUO verbetert, moet u oppassen. Zodra u op waarde focust, moet u niet op GUO richten, maar u meer richten op de gemiddelde waarde per project. U presteert nog steeds ondermaats vergeleken met andere die u reeds voorgingen. Hoe weet ik dat? Omdat PAN jaarlijks benchmarkrapporten bijhoudt. Interesse? Stuur mij een mailtje.

STAP 3. Voorzichtige start met prijs vooraf  + schrijf bij tijdwinst
De eerste twee stappen bent u doorgekomen en de koudwatervrees van vooruit prijzen heeft u doorstaan met enkele cliënten. De cliënten ervaren het als plezierig en u werkt steeds efficiënter. De tijdsbesparing komen op uw conto. U doorbreekt de vloedlijn en wordt beloond met hogere marges. Maar net als met zwanger zijn, u bent het of niet. En dat geldt ook voor deze aanpak. U gaat er voor of niet.

STAP 4. 100% vooraf + efficiency + uurtarief registraties
Nu komt de gezonde GUO bovenwater. U heeft u gecommitteerd aan het feit dat u alle prijzen vooraf communiceert en u probeert het werk zo efficiënt mogelijk te doen. Uw marges groeien, uw afschrijvingen zijn verleden tijd en u gaat sneller door het werk. U raakt binnenkort door het werk, wees daar op voorbereid. U blijft vasthouden aan uurtarieven voor intern gebruik. Maar uw interne urenbudget is gebaseerd op een euro bedrag. U communiceert aan uw team dat €X waarde aan tijd geeft om het werk uit te voeren. U baseert de prijs op uw GUO-doelstelling, maar die stelt u steeds iets hoger.

STAP 5. Value pricing + €1 per uur + tijdsbudget
Nu is het tijd om de uurtarieven aan de kant te schuiven en te richten op GUO-doelen. Dit vergt een kleine aanpassing in uw urenpakket. Verander al uw uurtarieven in €1. Hierdoor word u niet langer aangemoedigd om u prijs te baseren op tijdsbesteding, maar meer te focussen op de waarde. U kunt nog steeds meten en volgen wat uw GUO bedraagt, want u heeft nog steeds uw tijdsregistratiesysteem. Wanneer u uw projecten budgetteert in tijd in plaats van geld, dan kan uw team niet relateren aan de prijs die met de cliënt is overeengekomen.

U moet altijd tot doel hebben om zo efficiënt mogelijk te werken. Uw team wordt aangemoedigd om tijd te blijven registreren. Hierdoor krijgt u een nauwkeurig beeld van uw GUO. Uw afschrijvingen behoorden al tot het verleden sinds stap vier. Alleen als u nu heel inefficiënt werkt, komen die weer terug en daalt uw GUO. Ieder kantoor die stap vijf heeft gerealiseerd, gaat nooit weer terug naar uurtje-factuurtje. Dit is overbodig geworden.

STAP 6. Geen tijdsregistratie
Afschaffen van tijdsregistratie is de stap die iedere accountant wenst te doen, maar bang voor is om te realiseren! Verlost zijn van het juk van tijdschrijven. Maar pas op. Veel kantoren deden dit te vroeg. En het is ook een logische stap, maar alleen als de tijd rijp is. Rob Nixon kent kantoren die dit te vroeg afschaften en bijna failliet gingen. Geen tijdsregistratie en prijsopgaaf achteraf, wat een chaos. Er zijn ook kantoren die na afschaffen van tijdsregistratie werden geconfronteerd met extreme toename van de personeelskosten.

Het juiste tijdstip om de tijdregistratie vaarwel te zeggen, is als het uurtarief al op een hoog niveau ligt (> €150), de doorlooptijd kort is (< 10 dagen) en de winstmarge hoog is (50% winst voor partner beloning).

Bij het verlaten van de traditionele tijdschrijven gaat u ook sturen op andere KPI’s, zoals doorlooptijd, GUO en winst voor partner beloning. Dit maakt alles eenvoudiger, bespaart u veel tijd aan tijdschrijven en betekent eerder factureren en incasseren. Succes verzekerd en u wilt niet anders meer. Succes!

Marcel Spoelstra is registeraccountant en partner bij Accountantskantoor Spoelstra & Scherer. Hij is voorloper in digitalisering van accountantskantoren en gespitst op slim, efficiënt en klantgericht werken. Daarover schrijft hij op www.marcelspoelstra.nl. Marcel Spoelstra is ook een van onze sprekers op de AV-dag van 9 december aanstaande.

 

Categorie: Accountancy, Blog Tags: accountantskantoor, value pricing

Tags: accountantskantoor, value pricing

Gerelateerde artikelen

4 februari 2025

Garanties niet geschonden, geen schadevergoeding voor koper van accountantskantoor

12 augustus 2024

Rechter zet streep door een-tweetje met lening voor accountantskosten

26 februari 2024

Accountant vertelt over verlies compagnon

22 januari 2024

Personalia | Drie nieuwe partners bij Leermakers

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Controleleider
PIA Group
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Relatiebeheerder  
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Financieel administratief medewerker
Scab
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 50k weergaven

  • Nederland kiest als enige voor vermogensaanwasheffing 44.3k weergaven

  • Failliete Limburgse boekhouder dupeerde ook vrienden 7.6k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 6.5k weergaven

  • Elektrische auto’s vanaf 2026 fors duurder in wegenbelasting, vooral kleinere modellen 5.3k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen