• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (deel 1)

Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (deel 1)

Accountancy, Blog

6 januari 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

De ‘klassieke’ sectoren, waaronder de accountancy, vinden de social media vaak maar niks. Ten onrechte. Door de explosieve groei van social media en het gebruik van mobiele technologie zijn er haast geen klanten meer die niet digitaal te bereiken zijn. Veel bedrijven hebben wel de stap naar de social media gezet, maar ze gebruiken die verkeerd of ze benutten de mogelijkheden niet optimaal. Om te slagen in de nieuwe ‘hyper-connected’ wereld is het belangrijk dat u de volgende richtlijnen in het oog houdt.

1. Gebruik sociale media op een authentieke manier
Bedrijven mogen social media niet beschouwen als extraatje of als verlengstuk van het oude eenrichtings-reclameverkeer. Accountantskantoren moeten er goed bij stilstaan dat, vanuit de ogen van de klant, ‘social’ belangrijker is dan ‘media’. De gebruiker is niet geïnteresseerd in een statisch bedrijfsprofiel met alleen maar wat linkjes naar de eigen homepage of naar reclame.

Zelfs in een behoudende branche als de accountancy, willen klanten dat er met hen gepraat wordt via social media en niet tegen hen. Accountantskantoren hebben de kans zich via social media op een authentieke en enthousiaste manier opstellen door:

  • andere gebruikers in de branche en klanten te volgen en te ‘liken’;
  • actief deel te nemen aan discussies;
  • echte gesprekken, dus in twee richtingen, aan te knopen met klanten, collega’s en andere accountantskantoren.

2. Richt u op de doelgroep
Social media zijn volwassen communicatiemiddelen. De versnippering van de beginjaren is er niet meer. De meeste gebruikers (en potentiële klanten) in Nederland zijn tegenwoordig te vinden op deze vijf sociale netwerken: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en Tumblr. Het kan wel zo zijn dat de specifieke doelgroep van een bedrijf meer op het ene sociale netwerk te vinden is dan op het andere.

De online-wereld verandert snel. De richtlijnen die we hier geven, zijn echter een goed startpunt.

  • Twitter is het minst leeftijdsgebonden. Wel is Twitter minder populair bij oudere gebruikers. Bij ondernemers zijn de leeftijdsverschillen echter minder relevant. De meeste ondernemers gebruiken Twitter ook voor hun eigen marketing. Accountantskantoren kunnen er andere bedrijven mee bereiken.
  • Facebook heeft gebruikers uit vrijwel alle categorieën, maar voor de jongste gebruikers is het zelden het belangrijkste platform. Voor volwassen gebruikers van middelbare leeftijd en ouder is het precies omgekeerd. Deze groepen zijn tegenwoordig de meest actieve Facebook-gebruikers.
  • LinkedIn is een uitstekend instrument voor het eerste contact met klanten. LinkedIn heeft de meest professionele uitstraling. LinkedIn is zeer geschikt voor uitgebreide interactie. Je kunt zowel in één keer een groot publiek bereiken, maar ook is het mogelijk om een-op-een te communiceren en deel te nemen aan discussies. LinkedIn is het meest volwassen platform voor de zakeljke markt.
  • Instagram en Tumblr  kunnen heel handig zijn om infographics en andere visuele content ‘viraal’ te laten gaan, maar er is wel integratie met andere platforms nodig (met name Twitter en Facebook) om een echte relatie en discussie aan te gaan.

3. Maak individueel contact en ga actief achter potentiële klanten aan
Een van de grote pluspunten van social media is hun wereldwijde bereik. U mag echter niet de fout maken door social media te beschouwen als een soort tribune voor de massa. Neem deel aan brede discussies met veel mensen, maar leg ook contact met afzonderlijke klanten. Dat soort persoonlijk contact is nog altijd de beste manier om klanten binnen te halen.

Accountantskantoren moeten actief op zoek naar potentiële klanten binnen de doelgroep en vrienden worden met die klanten (of ze leuk vinden of volgen). Pas wanneer dat is gebeurd, kan die klant worden benaderd met een privébericht of met een ‘@’. Kantoren kunnen zichzelf direct voorstellen en zetten zo hun voet tussen de deur voor later. In LinkedIn kun je je doelgroep volgen en op basis van een update contact leggen / je hulp aanbieden

Is het accountantskantoor eenmaal aanwezig op de social media, dan beginnen klanten die social media meestal te gebruiken voor directe communicatie en als alternatief voor telefoon en e-mail. Speel hier goed op in. Ga, als dat past, gerust een privégesprek aan met een klant.

4. Groei uit tot ‘thought leader’
Expertise is belangrijk in de accountancybranche. Voor de geloofwaardigheid van een accountantskantoor is het belangrijk om ‘thought leader’ te zijn, een kantoor waarnaar wordt geluisterd. Kantoren doen dit door content te publiceren waaruit hun expertise blijkt. Maar zelfs zonder eigen blog, rapporten of whitepapers kan een kantoor expertise uitstralen door te linken naar soortgelijk materiaal uit andere betrouwbare bronnen, en daarbij dan wat relevant commentaar geven. En verder moeten accountantskantoren altijd in de gaten houden of er ergens belangrijke discussies ontstaan over belangrijke onderwerpen en daar dan actief aan deelnemen.

5. Vergeet de lokale markt niet
Social media hebben dan wel een enorm groot bereik, de lokale markt mag niet over het hoofd worden gezien. Zeker in de accountancybranche is dit belangrijk, want klanten, zowel B2C als B2B, zijn meestal regionaal of lokaal gebonden.

Accountantskantoren doen er verstandig aan regelmatig iets op de social media plaatsen wat relevant is voor de omgeving. Dat kan plaatselijk nieuws zijn, een bericht over de gemeentebelastingen, alles wat lokale klanten maar kan interesseren.

Accountantskantoren die goed doorhebben hoe de social media werken, mogen door naar de volgende fase, het concrete gebruik van de verschillende sociale netwerken. We gaan hier in deel 2 van deze serie nader op in.

 

Roel Haanappel is verbonden aan Unit4

Categorie: Accountancy, Blog Tags: marketing, social media

Tags: marketing, social media

Gerelateerde artikelen

22 juli 2021

The Others ontwikkelt communicatiestrategie Baker Tilly

2 juni 2021

5 gouden marketingtips voor accountants die te druk zijn

27 mei 2021

‘Snelgroeiende accountants besteden drie keer meer aan marketing’

21 augustus 2020

De Beer Accountants: nu ook voor parkeeradvies!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Definitieve percentages box 3 bekendgemaakt
  • Box 3-heffing na toepassing rechtsherstel bij hof verder verminderd
  • Vastgoedfondsen in verzet tegen box 3 wetgeving
  • JAN Accountants hoefde klant niet te wijzen op TVL, geen sprake van beroepsfout

Partnercarrousel

Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage
Add-on in KING Software maakt bestandsuitwisseling tussen accountant en klant eenvoudiger
Exact logo
Een laatste dotatie aan de Fiscale Oudedagsreserve (FOR)?
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Drie trends in HR- en salarisland
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Het cybercrime-abc
Koen Scheepers adviseur bij Credion
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Wijzigingen in Arbowetgeving: de belangrijke veranderingen op een rij
Accountant, hoe help je jouw klant met coronaschulden?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Vier salarissoftware trends voor 2023
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Yuki logo 042021
In vijf stappen een efficiëntere backoffice
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
7 tips om het jaar goed te starten met je bedrijf
Ondersteun je klanten optimaal door online samenwerking
Visma Pinkweb logo
Vijf redenen waarom een onzekere tijd vraagt om het vergroten van efficiency
PSD2, wat moet je ermee?
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy
Het belang van ID-verificatie in de accountancy
Niet melden van nevenwerkzaamheden? Not done!
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Samen een bedrijf runnen? Doe dit nooit zonder een aandeelhoudersovereenkomst
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Cybersecurity? Ook buiten kantoortijden!

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Help de DGA met pensioen in eigen beheer bij echtscheiding
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Controleleider
Moore MTH
Meewerkstage Accountancy
Flynth
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Financieel administratief medewerker
Scab
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Controleleider Audit
Flynth
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
(Junior) Accountant
Lansigt
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Assistent Accountant Agro
Flynth
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Controleleider
Lansigt
Officemanager
van Helder
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent Accountant
Marshoek
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Accountant Agro
Flynth
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Assistent Audit
Lansigt
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Manager audit
Moore MTH
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Medewerker Facturatie
Flynth
Vacature Manager Assurance
CROP
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Belastingadviseur Agro
Flynth
Externe Accountant
Coney Minds
Controleleider
WEA Gouda
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Cost Accountant
Top Onions
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Vacature accountant
WEA Deltaland
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Manager audit
Moore MTH

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen