De ‘klassieke’ sectoren, waaronder de accountancy, vinden de social media vaak maar niks. Ten onrechte. Door de explosieve groei van social media en het gebruik van mobiele technologie zijn er haast geen klanten meer die niet digitaal te bereiken zijn. Veel bedrijven hebben wel de stap naar de social media gezet, maar ze gebruiken die verkeerd of ze benutten de mogelijkheden niet optimaal. Om te slagen in de nieuwe ‘hyper-connected’ wereld is het belangrijk dat u de volgende richtlijnen in het oog houdt.
1. Gebruik sociale media op een authentieke manier
Bedrijven mogen social media niet beschouwen als extraatje of als verlengstuk van het oude eenrichtings-reclameverkeer. Accountantskantoren moeten er goed bij stilstaan dat, vanuit de ogen van de klant, ‘social’ belangrijker is dan ‘media’. De gebruiker is niet geïnteresseerd in een statisch bedrijfsprofiel met alleen maar wat linkjes naar de eigen homepage of naar reclame.
Zelfs in een behoudende branche als de accountancy, willen klanten dat er met hen gepraat wordt via social media en niet tegen hen. Accountantskantoren hebben de kans zich via social media op een authentieke en enthousiaste manier opstellen door:
- andere gebruikers in de branche en klanten te volgen en te ‘liken’;
- actief deel te nemen aan discussies;
- echte gesprekken, dus in twee richtingen, aan te knopen met klanten, collega’s en andere accountantskantoren.
2. Richt u op de doelgroep
Social media zijn volwassen communicatiemiddelen. De versnippering van de beginjaren is er niet meer. De meeste gebruikers (en potentiële klanten) in Nederland zijn tegenwoordig te vinden op deze vijf sociale netwerken: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en Tumblr. Het kan wel zo zijn dat de specifieke doelgroep van een bedrijf meer op het ene sociale netwerk te vinden is dan op het andere.
De online-wereld verandert snel. De richtlijnen die we hier geven, zijn echter een goed startpunt.
- Twitter is het minst leeftijdsgebonden. Wel is Twitter minder populair bij oudere gebruikers. Bij ondernemers zijn de leeftijdsverschillen echter minder relevant. De meeste ondernemers gebruiken Twitter ook voor hun eigen marketing. Accountantskantoren kunnen er andere bedrijven mee bereiken.
- Facebook heeft gebruikers uit vrijwel alle categorieën, maar voor de jongste gebruikers is het zelden het belangrijkste platform. Voor volwassen gebruikers van middelbare leeftijd en ouder is het precies omgekeerd. Deze groepen zijn tegenwoordig de meest actieve Facebook-gebruikers.
- LinkedIn is een uitstekend instrument voor het eerste contact met klanten. LinkedIn heeft de meest professionele uitstraling. LinkedIn is zeer geschikt voor uitgebreide interactie. Je kunt zowel in één keer een groot publiek bereiken, maar ook is het mogelijk om een-op-een te communiceren en deel te nemen aan discussies. LinkedIn is het meest volwassen platform voor de zakeljke markt.
- Instagram en Tumblr kunnen heel handig zijn om infographics en andere visuele content ‘viraal’ te laten gaan, maar er is wel integratie met andere platforms nodig (met name Twitter en Facebook) om een echte relatie en discussie aan te gaan.
3. Maak individueel contact en ga actief achter potentiële klanten aan
Een van de grote pluspunten van social media is hun wereldwijde bereik. U mag echter niet de fout maken door social media te beschouwen als een soort tribune voor de massa. Neem deel aan brede discussies met veel mensen, maar leg ook contact met afzonderlijke klanten. Dat soort persoonlijk contact is nog altijd de beste manier om klanten binnen te halen.
Accountantskantoren moeten actief op zoek naar potentiële klanten binnen de doelgroep en vrienden worden met die klanten (of ze leuk vinden of volgen). Pas wanneer dat is gebeurd, kan die klant worden benaderd met een privébericht of met een ‘@’. Kantoren kunnen zichzelf direct voorstellen en zetten zo hun voet tussen de deur voor later. In LinkedIn kun je je doelgroep volgen en op basis van een update contact leggen / je hulp aanbieden
Is het accountantskantoor eenmaal aanwezig op de social media, dan beginnen klanten die social media meestal te gebruiken voor directe communicatie en als alternatief voor telefoon en e-mail. Speel hier goed op in. Ga, als dat past, gerust een privégesprek aan met een klant.
4. Groei uit tot ‘thought leader’
Expertise is belangrijk in de accountancybranche. Voor de geloofwaardigheid van een accountantskantoor is het belangrijk om ‘thought leader’ te zijn, een kantoor waarnaar wordt geluisterd. Kantoren doen dit door content te publiceren waaruit hun expertise blijkt. Maar zelfs zonder eigen blog, rapporten of whitepapers kan een kantoor expertise uitstralen door te linken naar soortgelijk materiaal uit andere betrouwbare bronnen, en daarbij dan wat relevant commentaar geven. En verder moeten accountantskantoren altijd in de gaten houden of er ergens belangrijke discussies ontstaan over belangrijke onderwerpen en daar dan actief aan deelnemen.
5. Vergeet de lokale markt niet
Social media hebben dan wel een enorm groot bereik, de lokale markt mag niet over het hoofd worden gezien. Zeker in de accountancybranche is dit belangrijk, want klanten, zowel B2C als B2B, zijn meestal regionaal of lokaal gebonden.
Accountantskantoren doen er verstandig aan regelmatig iets op de social media plaatsen wat relevant is voor de omgeving. Dat kan plaatselijk nieuws zijn, een bericht over de gemeentebelastingen, alles wat lokale klanten maar kan interesseren.
Accountantskantoren die goed doorhebben hoe de social media werken, mogen door naar de volgende fase, het concrete gebruik van de verschillende sociale netwerken. We gaan hier in deel 2 van deze serie nader op in.
Roel Haanappel is verbonden aan Unit4
Geef een reactie