• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (deel 1)

Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (deel 1)

Accountancy, Blog

6 januari 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

De ‘klassieke’ sectoren, waaronder de accountancy, vinden de social media vaak maar niks. Ten onrechte. Door de explosieve groei van social media en het gebruik van mobiele technologie zijn er haast geen klanten meer die niet digitaal te bereiken zijn. Veel bedrijven hebben wel de stap naar de social media gezet, maar ze gebruiken die verkeerd of ze benutten de mogelijkheden niet optimaal. Om te slagen in de nieuwe ‘hyper-connected’ wereld is het belangrijk dat u de volgende richtlijnen in het oog houdt.

1. Gebruik sociale media op een authentieke manier
Bedrijven mogen social media niet beschouwen als extraatje of als verlengstuk van het oude eenrichtings-reclameverkeer. Accountantskantoren moeten er goed bij stilstaan dat, vanuit de ogen van de klant, ‘social’ belangrijker is dan ‘media’. De gebruiker is niet geïnteresseerd in een statisch bedrijfsprofiel met alleen maar wat linkjes naar de eigen homepage of naar reclame.

Zelfs in een behoudende branche als de accountancy, willen klanten dat er met hen gepraat wordt via social media en niet tegen hen. Accountantskantoren hebben de kans zich via social media op een authentieke en enthousiaste manier opstellen door:

  • andere gebruikers in de branche en klanten te volgen en te ‘liken’;
  • actief deel te nemen aan discussies;
  • echte gesprekken, dus in twee richtingen, aan te knopen met klanten, collega’s en andere accountantskantoren.

2. Richt u op de doelgroep
Social media zijn volwassen communicatiemiddelen. De versnippering van de beginjaren is er niet meer. De meeste gebruikers (en potentiële klanten) in Nederland zijn tegenwoordig te vinden op deze vijf sociale netwerken: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en Tumblr. Het kan wel zo zijn dat de specifieke doelgroep van een bedrijf meer op het ene sociale netwerk te vinden is dan op het andere.

De online-wereld verandert snel. De richtlijnen die we hier geven, zijn echter een goed startpunt.

  • Twitter is het minst leeftijdsgebonden. Wel is Twitter minder populair bij oudere gebruikers. Bij ondernemers zijn de leeftijdsverschillen echter minder relevant. De meeste ondernemers gebruiken Twitter ook voor hun eigen marketing. Accountantskantoren kunnen er andere bedrijven mee bereiken.
  • Facebook heeft gebruikers uit vrijwel alle categorieën, maar voor de jongste gebruikers is het zelden het belangrijkste platform. Voor volwassen gebruikers van middelbare leeftijd en ouder is het precies omgekeerd. Deze groepen zijn tegenwoordig de meest actieve Facebook-gebruikers.
  • LinkedIn is een uitstekend instrument voor het eerste contact met klanten. LinkedIn heeft de meest professionele uitstraling. LinkedIn is zeer geschikt voor uitgebreide interactie. Je kunt zowel in één keer een groot publiek bereiken, maar ook is het mogelijk om een-op-een te communiceren en deel te nemen aan discussies. LinkedIn is het meest volwassen platform voor de zakeljke markt.
  • Instagram en Tumblr  kunnen heel handig zijn om infographics en andere visuele content ‘viraal’ te laten gaan, maar er is wel integratie met andere platforms nodig (met name Twitter en Facebook) om een echte relatie en discussie aan te gaan.

3. Maak individueel contact en ga actief achter potentiële klanten aan
Een van de grote pluspunten van social media is hun wereldwijde bereik. U mag echter niet de fout maken door social media te beschouwen als een soort tribune voor de massa. Neem deel aan brede discussies met veel mensen, maar leg ook contact met afzonderlijke klanten. Dat soort persoonlijk contact is nog altijd de beste manier om klanten binnen te halen.

Accountantskantoren moeten actief op zoek naar potentiële klanten binnen de doelgroep en vrienden worden met die klanten (of ze leuk vinden of volgen). Pas wanneer dat is gebeurd, kan die klant worden benaderd met een privébericht of met een ‘@’. Kantoren kunnen zichzelf direct voorstellen en zetten zo hun voet tussen de deur voor later. In LinkedIn kun je je doelgroep volgen en op basis van een update contact leggen / je hulp aanbieden

Is het accountantskantoor eenmaal aanwezig op de social media, dan beginnen klanten die social media meestal te gebruiken voor directe communicatie en als alternatief voor telefoon en e-mail. Speel hier goed op in. Ga, als dat past, gerust een privégesprek aan met een klant.

4. Groei uit tot ‘thought leader’
Expertise is belangrijk in de accountancybranche. Voor de geloofwaardigheid van een accountantskantoor is het belangrijk om ‘thought leader’ te zijn, een kantoor waarnaar wordt geluisterd. Kantoren doen dit door content te publiceren waaruit hun expertise blijkt. Maar zelfs zonder eigen blog, rapporten of whitepapers kan een kantoor expertise uitstralen door te linken naar soortgelijk materiaal uit andere betrouwbare bronnen, en daarbij dan wat relevant commentaar geven. En verder moeten accountantskantoren altijd in de gaten houden of er ergens belangrijke discussies ontstaan over belangrijke onderwerpen en daar dan actief aan deelnemen.

5. Vergeet de lokale markt niet
Social media hebben dan wel een enorm groot bereik, de lokale markt mag niet over het hoofd worden gezien. Zeker in de accountancybranche is dit belangrijk, want klanten, zowel B2C als B2B, zijn meestal regionaal of lokaal gebonden.

Accountantskantoren doen er verstandig aan regelmatig iets op de social media plaatsen wat relevant is voor de omgeving. Dat kan plaatselijk nieuws zijn, een bericht over de gemeentebelastingen, alles wat lokale klanten maar kan interesseren.

Accountantskantoren die goed doorhebben hoe de social media werken, mogen door naar de volgende fase, het concrete gebruik van de verschillende sociale netwerken. We gaan hier in deel 2 van deze serie nader op in.

 

Roel Haanappel is verbonden aan Unit4

Categorie: Accountancy, Blog Tags: marketing, social media

Tags: marketing, social media

Gerelateerde artikelen

8 juli 2025

“Marketing in accountancy is geen luxe, maar noodzaak” 

4 maart 2024

Deloitte neemt marketingbureau over

22 juli 2021

The Others ontwikkelt communicatiestrategie Baker Tilly

2 juni 2021

5 gouden marketingtips voor accountants die te druk zijn

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Finance Consultant
a.s Works
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Financieel administratief medewerker
Scab
Controleleider
PIA Group
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant RA
PIA Group
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Relatiebeheerder  
Scab
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Agro Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 52.9k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 36.3k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 10.4k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 9.4k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 8.3k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen