• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (deel 1)

Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (deel 1)

Accountancy, Blog

6 januari 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

De ‘klassieke’ sectoren, waaronder de accountancy, vinden de social media vaak maar niks. Ten onrechte. Door de explosieve groei van social media en het gebruik van mobiele technologie zijn er haast geen klanten meer die niet digitaal te bereiken zijn. Veel bedrijven hebben wel de stap naar de social media gezet, maar ze gebruiken die verkeerd of ze benutten de mogelijkheden niet optimaal. Om te slagen in de nieuwe ‘hyper-connected’ wereld is het belangrijk dat u de volgende richtlijnen in het oog houdt.

1. Gebruik sociale media op een authentieke manier
Bedrijven mogen social media niet beschouwen als extraatje of als verlengstuk van het oude eenrichtings-reclameverkeer. Accountantskantoren moeten er goed bij stilstaan dat, vanuit de ogen van de klant, ‘social’ belangrijker is dan ‘media’. De gebruiker is niet geïnteresseerd in een statisch bedrijfsprofiel met alleen maar wat linkjes naar de eigen homepage of naar reclame.

Zelfs in een behoudende branche als de accountancy, willen klanten dat er met hen gepraat wordt via social media en niet tegen hen. Accountantskantoren hebben de kans zich via social media op een authentieke en enthousiaste manier opstellen door:

  • andere gebruikers in de branche en klanten te volgen en te ‘liken’;
  • actief deel te nemen aan discussies;
  • echte gesprekken, dus in twee richtingen, aan te knopen met klanten, collega’s en andere accountantskantoren.

2. Richt u op de doelgroep
Social media zijn volwassen communicatiemiddelen. De versnippering van de beginjaren is er niet meer. De meeste gebruikers (en potentiële klanten) in Nederland zijn tegenwoordig te vinden op deze vijf sociale netwerken: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en Tumblr. Het kan wel zo zijn dat de specifieke doelgroep van een bedrijf meer op het ene sociale netwerk te vinden is dan op het andere.

De online-wereld verandert snel. De richtlijnen die we hier geven, zijn echter een goed startpunt.

  • Twitter is het minst leeftijdsgebonden. Wel is Twitter minder populair bij oudere gebruikers. Bij ondernemers zijn de leeftijdsverschillen echter minder relevant. De meeste ondernemers gebruiken Twitter ook voor hun eigen marketing. Accountantskantoren kunnen er andere bedrijven mee bereiken.
  • Facebook heeft gebruikers uit vrijwel alle categorieën, maar voor de jongste gebruikers is het zelden het belangrijkste platform. Voor volwassen gebruikers van middelbare leeftijd en ouder is het precies omgekeerd. Deze groepen zijn tegenwoordig de meest actieve Facebook-gebruikers.
  • LinkedIn is een uitstekend instrument voor het eerste contact met klanten. LinkedIn heeft de meest professionele uitstraling. LinkedIn is zeer geschikt voor uitgebreide interactie. Je kunt zowel in één keer een groot publiek bereiken, maar ook is het mogelijk om een-op-een te communiceren en deel te nemen aan discussies. LinkedIn is het meest volwassen platform voor de zakeljke markt.
  • Instagram en Tumblr  kunnen heel handig zijn om infographics en andere visuele content ‘viraal’ te laten gaan, maar er is wel integratie met andere platforms nodig (met name Twitter en Facebook) om een echte relatie en discussie aan te gaan.

3. Maak individueel contact en ga actief achter potentiële klanten aan
Een van de grote pluspunten van social media is hun wereldwijde bereik. U mag echter niet de fout maken door social media te beschouwen als een soort tribune voor de massa. Neem deel aan brede discussies met veel mensen, maar leg ook contact met afzonderlijke klanten. Dat soort persoonlijk contact is nog altijd de beste manier om klanten binnen te halen.

Accountantskantoren moeten actief op zoek naar potentiële klanten binnen de doelgroep en vrienden worden met die klanten (of ze leuk vinden of volgen). Pas wanneer dat is gebeurd, kan die klant worden benaderd met een privébericht of met een ‘@’. Kantoren kunnen zichzelf direct voorstellen en zetten zo hun voet tussen de deur voor later. In LinkedIn kun je je doelgroep volgen en op basis van een update contact leggen / je hulp aanbieden

Is het accountantskantoor eenmaal aanwezig op de social media, dan beginnen klanten die social media meestal te gebruiken voor directe communicatie en als alternatief voor telefoon en e-mail. Speel hier goed op in. Ga, als dat past, gerust een privégesprek aan met een klant.

4. Groei uit tot ‘thought leader’
Expertise is belangrijk in de accountancybranche. Voor de geloofwaardigheid van een accountantskantoor is het belangrijk om ‘thought leader’ te zijn, een kantoor waarnaar wordt geluisterd. Kantoren doen dit door content te publiceren waaruit hun expertise blijkt. Maar zelfs zonder eigen blog, rapporten of whitepapers kan een kantoor expertise uitstralen door te linken naar soortgelijk materiaal uit andere betrouwbare bronnen, en daarbij dan wat relevant commentaar geven. En verder moeten accountantskantoren altijd in de gaten houden of er ergens belangrijke discussies ontstaan over belangrijke onderwerpen en daar dan actief aan deelnemen.

5. Vergeet de lokale markt niet
Social media hebben dan wel een enorm groot bereik, de lokale markt mag niet over het hoofd worden gezien. Zeker in de accountancybranche is dit belangrijk, want klanten, zowel B2C als B2B, zijn meestal regionaal of lokaal gebonden.

Accountantskantoren doen er verstandig aan regelmatig iets op de social media plaatsen wat relevant is voor de omgeving. Dat kan plaatselijk nieuws zijn, een bericht over de gemeentebelastingen, alles wat lokale klanten maar kan interesseren.

Accountantskantoren die goed doorhebben hoe de social media werken, mogen door naar de volgende fase, het concrete gebruik van de verschillende sociale netwerken. We gaan hier in deel 2 van deze serie nader op in.

 

Roel Haanappel is verbonden aan Unit4

Categorie: Accountancy, Blog Tags: marketing, social media

Tags: marketing, social media

Gerelateerde artikelen

22 juli 2021

The Others ontwikkelt communicatiestrategie Baker Tilly

2 juni 2021

5 gouden marketingtips voor accountants die te druk zijn

27 mei 2021

‘Snelgroeiende accountants besteden drie keer meer aan marketing’

21 augustus 2020

De Beer Accountants: nu ook voor parkeeradvies!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • STAP-budget al na 2,5 uur op
  • Twee nieuwe partners bij Eshuis
  • Ook Visser & Visser verhoogt salaris met 5%
  • OPINIE – Geef de NBA terug aan de accountants

Partnercarrousel

Is de financiering nog wel betaalbaar?
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Slim Practice Management met Alure en Twinfield Samenwerken
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Hoe je creatief het personeelstekort in jouw accountantskantoor oplost
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Een Wwft-boete? Welnee! Zo vaak controleert het BFT toch niet.
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Financial Controller
ENTRPNR
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Controleleider  
Scab
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
(Senior) marketeer
Fiscount
Klantmanager
Finance Plus
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Partner & Externe Accountant
Coney
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Staff Compilation
CROP
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Controleleider
SNP Adviseurs
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Supervisor Compilation
CROP
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Senior Supervisor Assurance
CROP
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Assistent Accountant
Schuiteman
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren accountmanager
Fiscount
Relatiebeheerder
Scab
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Tax Manager
Crop
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Senior IT-Audit Professional
CROP
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Supervisor Compilation
CROP
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Assistent accountant
Rikst
Controleleider in Terneuzen
DRV
Fiscalist
Extendum
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Fiscalist
SNP Adviseurs
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Supervisor Assurance
CROP
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Manager Assurance
CROP
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen