De Wet Autobrief II is in het Staatsblad gepubliceerd. Het is de bedoeling dat de Wet op 1 januari 2017 in werking treedt.
Deze wet leidt tot wijzigingen in de Wet inkomstenbelasting 2001, de Wet op de loonbelasting 1964, de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992, de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 en de Provinciewet. De wet bevat een uitwerking van de maatregelen van Autobrief II. De voorgestelde lijn van Autobrief II is dat alleen de substantieel zuinige auto’s nog fiscaal gestimuleerd worden en dat de hybride auto steeds meer als gewone auto behandeld gaat worden. In de wet wordt het algemene bijtellingspercentage voor nieuwe auto’s vanaf 2017 verlaagd van 25 naar 22. De kortingen op de bijtelling op basis van de Co2 uitstoot worden voor nieuwe auto’s stapsgewijs afgebouwd.
Twee aanpassingen t.o.v. Autobrief II
Ten opzichte van de Autobrief II zijn er twee aanpassingen. In plaats van een kilocorrectie van 300 kg voor plug-in hybride voertuigen in de mrb, die in 2019 en 2020 zou gelden, is er gekozen voor een driekwarttarief. Verder is het overgangsrecht inzake de bijtelling vereenvoudigd.
Inwerkingtreding
Onder toepassing van artikel 12 van de Wet raadgevend referendum treedt deze wet in werking met ingang van 1 januari 2017.
Geef een reactie