De vijfde editie van de integrale ketentest voor SBR Banken is op vrijdag 4 november 2016 afgesloten. Er werden 23 predicaten aan intermediairs en 3 predicaten aan softwareleveranciers uitgereikt.
SBR Banken reikt predicaten uit aan intermediairs en softwareleveranciers die hebben aangetoond een aantal kredietrapportages van voldoende kwaliteit – zowel in technisch als inhoudelijk opzicht – via SBR te hebben aangeleverd bij ABN AMRO, ING en Rabobank.
Gouden predicaat
Kantoren die het gouden predicaat hebben gekregen, hebben een set van 500 berichten succesvol aangeleverd en zijn minimaal één jaar in productie. Deze kantoren zijn:
- Baker Tilly Berk
- Administratiekantoor J. Vermeij v.o.f. uit Gouda
- Boelhouwer Advies uit Tiel
Zilveren predicaat
Kantoren met een zilveren predicaat hebben een set van 100 berichten succesvol aangeleverd. Dit zijn:
- Harrier uit Groningen
- Hein Koning uit Volendam
- De Bruin Administratie & Advies B.V. uit Geldermalsen
- GL Administratie uit Oldenzaal
- Nieuwenburg Administratie- en Belastingadviseurs B.V. uit Alphen a/d Rijn
- Vadebra Administraties uit Oijen
Bronzen predicaat
Het bronzen predicaat wordt uitgereikt aan kantoren die een aantal berichten succesvol aangeleverd, verspreid over de drie voornoemde banken. Dit zijn:
- De Jong & Laan uit Vroomshoop
- Van Oers Accountancy & Advies uit Etten-Leur
- Heer Accountants uit Hoorn
- Ontdekkracht Accountants & Adviseurs uit Tilburg
- Alblas Administratie & Advies B.V. uit Ridderkerk
- De Jager Accountancy B.V. uit Harlingen
- Devotia Administraties & Belastingen uit Appelscha
- Fiducia Accountancy B.V. uit Amersfoort
- Administratiekantoor Reus & Bark uit De Goorn
- Claessens Consultancy & Accountancy B.V. uit Maastricht
- Kornips uit Roermond
- Wiljo Financieel Adviesbureau uit Hoofddorp
- Meliton van Houdt Administratie en Advies Bureau uit Spijkenisse
- Yoz Administratie en Advies uit Diemen
Naast de softwareleveranciers die op de website van SBR Banken staan vermeld, hebben ook XBRLreports en Make Life Easier tijdens de 5e ketentest aangetoond dat hun software de aanlevering van kredietrapportages in SBR Banken volledig ondersteunt. Michiel Wijma, directeur Make Life Easier: ‘Wij zijn blij dat wij, met een aantal van onze klanten, de ketentest voor de kredietrapportages succesvol hebben afgerond. Onze klanten kunnen nu naast een samensteldossier, een jaarrekeningrapport en een SBR rapportage voor de publicatie ook een SBR kredietrapportage genereren en aanbieden bij het bankenportaal BIV. MLE samenstel is hiermee de integrale oplossing voor de samenstelpraktijk waarbij de accountant haar relaties optimaal kan bedienen. Onze software werkt intuïtief, maar heeft wel alle regelgeving en SBR onder de motorkap. Zo stellen we de professional in staat zijn beroep weer met passie uit te oefenen.’
Integrale ketentest
De integrale ketentest werd door het Financiële Rapportages Coöperatief (FRC) georganiseerd voor intermediairs en softwareleveranciers om proactief ervaring op te doen met SBR Banken. Met SBR als norm voor banken per 1 Januari 2017, is het belangrijk om alles goed te hebben opgetuigd, aldus FRC. Gedurende de testfase hebben intermediairs, softwareleveranciers en het FRC de kans gehad om de punten daarvoor op de i te zetten.
Inzichten
Een aantal belangrijke inzichten van de deelnemers waren:
- Door slim om te gaan met werkprocessen, vermindert de druk van informatieverzameling bij kredietbeoordeling. Daarnaast helpt dit vaak ook bij het reguliere jaarwerk.
- SBR-reports kunnen beter passen bij de benodigdheden van specifieke klanten en specifieke transacties. Daartoe zal het FRC kijken naar de validaties, en waar mogelijk minder diepe dataverzameling toestaan.
- Toelichtingen blijven belangrijk. Zowel voor bv. grote kredietaanvragen die individueel worden beoordeeld, als in het geval van uitval in bankprocessen omdat het report signalen geeft aan een bank.
Deze succesvol afgeronde ketentest betekent dat berichten op de juiste wijze zijn opgemaakt, technisch kunnen worden aangeleverd en bruikbaar zijn voor kredietprocessen binnen de banken. Dit garandeert dat intermediairs de klanten van de banken kunnen blijven ondersteunen na 1 januari 2017.
Geef een reactie