Volgens autofabrikanten nadert het einde voor auto’s die op elektrisch oplaadbare batterijen rijden, als de huidige oplaadcapaciteit niet snel wordt vergroot. Dat komt naar voren uit de Global Automotive Executive Survey 2017 van KPMG. Elektrische auto’s die zich voortbewegen op brandstofcellen zouden op lange termijn de meest kansrijke vorm van elektrisch vervoer zijn.
KPMG stelt dat de elektrische auto die voortgedreven wordt door batterijen, momenteel nog te veel vraagt van de bestaande infrastructuur. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 800 topfunctionarissen in de auto-industrie, de dealersector en de financiële dienstverlening. Ruim 60% van de ondervraagden voorziet het einde van het batterijtijdperk. Volgens 80% is de brandstofcel in de elektrische auto de meest kansrijke vorm van elektrisch vervoer op de lange termijn, aangezien dat soort auto’s geen last zouden hebben van de beperkte oplaadcapaciteit van accu’s.
Marktleiders
Uit het onderzoek komt naar voren dat de Duitse Autofabrikant BMW nog altijd wordt gezien als onbetwist leider in de ontwikkeling van elektrische voertuigen, op korte afstand gevolgd door het Amerikaanse Tesla. Toyoto lijkt terrein te verliezen. Chinese merken spelen nauwelijks een rol op het gebied van elektrische mobiliteit.
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat het in de toekomst niet draait om het voertuig alleen. Ruim 80% van de ondervraagde fabrikanten en dealers verwacht dat er met name omzet gerealiseerd gaat worden door het digitale ecosysteem.
Dieselmotor
Driekwart van de ondervraagden blijkt de klassieke verbrandingsmotor toch nog altijd te beschouwen als zeer relevant. Toch denkt de helft van de respondenten wel dat de dieselmotor de eerste aandrijftechniek zal zijn die het veld gaat ruimen.
Bron: KPMG
Geef een reactie