Consumenten die geboren zijn tussen 1966 en 1981, oftewel generatie X, zijn wereldwijd van alle generaties het meest actief met het kopen van producten op het internet. Deze leeftijdscategorie is zelfs veel actiever dan de generatie millennials (geboren tussen 1982-2001) van wie in het algemeen wordt aangenomen dat zij veel meer ‘tech-savvy’ zijn en het grootste aandeel hebben in het internetshoppen. Dit blijkt uit het Global Online Consumer Survey 2017 van KPMG.
Vorig jaar kocht generatie X zelfs 20% meer producten op het internet dan deze jongere generatie. Voor het onderzoek werden ruim 18.000 consumenten in vijftig landen onderzocht.
Baby Boomer grootste uitgever
“Van de Baby Boomers, die geboren zijn tussen 1946 en 1965, zou je verwachten dat ze gezien hun leeftijd minder geneigd zijn om online te shoppen”, zegt Jan-Paul van Term, partner bij KPMG en deskundige op het gebied van commercie. Uit het onderzoek blijkt echter dat de Baby Boomers net zo vaak online winkelt als de millennials en zelfs meer geld uitgeeft dan de twee jongere generaties. Baby Boomers gaven vorig jaar gemiddeld $ 203 per aankoop uit, voor de generatie X was dit $ 190 en voor de millennials $ 173. Vooral gezondheidsproducten, huishoudelijke producten en goederen en wijn waren in trek, producten die relatief duur zijn in aanschaf. Toch stelt KPMG dat millennials een steeds groter aandeel in e-commerce zullen krijgen, omdat zij over een paar jaar in Noord-Amerika de grootste populatie vormen. Gezien het feit dat deze jongeren op steeds latere leeftijd het ouderlijk huis verlaten en trouwen, zullen zij hun geld uitgeven aan andere zaken.
Beperkt gebruik smartphone
Ondanks de toename van het aantal smartphones en tablets schaft bijna 60% van de onderzochte consumenten producten nog altijd aan met een traditionele desktop of laptop. Slechts 17% geeft de voorkeur aan de smartphone. Regionaal zijn er grote verschillen. Zo’n 20% van de consumenten in Azië geeft de voorkeur aan de smartphone, dat is twee keer zoveel als het wereldwijde gemiddelde. Consumenten in China spannen de kroon met 26%.
Mannen geven meer geld uit
Mannen en vrouwen blijken gemiddeld even vaak online te winkelen. Per transactie geven mannen gemiddeld $ 220 uit en vrouwen $ 151. Uit het onderzoek van KPMG blijkt bovendien dat de aard van de producten die op het internet worden aangeschaft, verandert. Ook minder voor de hand liggende producten, die traditioneel alleen in fysieke winkel werden verkocht, worden nu vaker online aangeschaft. De toegenomen mogelijkheden om producten te verschepen en te bezorgen maken het steeds gemakkelijker om ook omvangrijkere aankopen op het internet te doen, zoals meubels, grote huishoudelijke apparaten en zelfs fietsen. Ondertussen blijven producten die eenvoudig verscheept kunnen worden, zoals boeken, muziek, elektronica, accessoires en kleding de meest populaire categorieën, ook al zal de verkoopgroei van deze artikelen de komende jaren relatief beperkt zijn.
Geef een reactie