Voorlopig lijkt er nog geen einde te komen aan de jarenlange discussie over rekeningrijden, aldus de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Als het aan de politiek ligt, zijn zakelijke rijders straks duurder uit. Volgens VZR blijkt dat uit de doorberekening die het Centraal Planbureau maakte van de partijprogramma’s.
VZR vindt vooral op het gebied van uitvoering en privacy de bezwaren te groot. Het voorstel om via fiscale maatregelen te sturen in tijd en plaats om zo de drukte op de wegen tegen te gaan is volgens VZR geen oplossing.
Betalen naar gebruik
Het bijtellingspercentage is momenteel bedoeld om belasting te heffen op het privégebruik van een door de werkgever ter beschikking gestelde auto. Ongeacht of iemand veel of weinig privékilometers rijdt. Volgens VZR ligt daar de weg naar de oplossing. De vereniging stelt een proefproject voor, genaamd ‘Bijtelling betalen naar gebruik’. Berijders betalen daarbij bijtelling aan de hand van de daadwerkelijk gereden privékilometers, gemeten door een door de Belastingdienst goedgekeurd ritregistratiesysteem.
Doeltreffend en eerlijk
Volgens VZR is het belangrijk om de zakelijke rijder bij dit traject te betrekken om draagvlak te creëren en om gezamenlijk tot een werkbare oplossing te komen. Het proefproject zou volgens de vereniging ‘simpel, maar doeltreffend en eerlijk’ zijn.
Douwe zegt
Er zijn op dit moment voldoende elektronische hulpmiddelen die de registratie van alle kilometers, zowel zakelijk als privé, uitstekend in beeld kunnen brengen. Criticasters zullen dan ongetwijfeld vinden dat de privacy van de zakelijke rijder wordt aangetast, maar eens moeten we toch kiezen wat het zwaarste weegt. Niet meedoen aan een elektronische registratie is accepteren dat je betaalt.
Laat alleen niet de belastingdienst een systeem aanwijzen, dan wordt de zakelijke rijder opgezadeld met een volstrekt onwerkbaar systeem. Kies als bedrijf een werkbaar systeem en accepteer dat je als berijder op je vingers getikt kunt worden als je te vaak een zijweg inslaat die zakelijk verantwoord niet verantwoord is. Accepteer een ook de sociale controle die aan een dergelijk systeem verbonden is.