• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Hoe richt je een vereniging of stichting op?

Hoe richt je een vereniging of stichting op?

Blog, How to's, Nieuws

7 maart 2017 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Nederland is een verenigingsland bij uitstek en telt meer dan 300.000 verenigingen en stichtingen. Van de ANWB tot de Zonnebloem, van werkgevers tot vakbond, van sport tot goede doelen en politiek. Bent u als accountant betrokken bij het oprichten van een vereniging of stichting? Dan is het handig om eerst de zaken goed op een rij te zetten. Met dit stappenplan helpt u uw klanten verder.

  1. Verenigings- of Stichtingsplan maken

Wat beoogt de organisatie precies? Beschrijf in het kort wat de doelstellingen en activiteiten zijn, wie de doelgroep van de vereniging of stichting is en hoe de financiële situatie eruit gaat zien. Welke bestuurdersrollen zijn er en wie neemt welke rol op zich? Wie wordt voorzitter, penningmeester, secretaris? Stel alvast de statuten en een huishoudelijk reglement op. Voor een stichting zijn statuten een verplicht document, voor een vereniging niet. Een huishoudelijk reglement is niet verplicht maar het is wel een handig document.

  1. Kies de rechtsvorm

Heeft de oprichter een wens of doel en wil hij met anderen samenwerken om dit te bereiken, zoals bijvoorbeeld sporten of muziek maken? Kies dan voor de vereniging als rechtsvorm. Een vereniging heeft leden. Voor het oprichten van een vereniging moet men minstens met z’n tweeën zijn. Wil de initiatiefnemer een sociaal of ideëel doel realiseren en is hiervoor vermogen beschikbaar? Kies dan als rechtsvorm voor de stichting. Een stichting heeft geen leden, maar kan wel donateurs hebben.

  1. Inschrijven bij de KvK

Wordt er een formele vereniging met volledige rechtsbevoegdheid (VVR) opgericht, dan is inschrijving bij de KvK verplicht. Bij de notaris moeten de statuten van de vereniging in een notariële akte worden opgenomen. Bij een formele vereniging (VVR) zijn het bestuur en de leden niet persoonlijk aansprakelijk. De personen achter een vereniging zijn nooit schuldenaar of schuldeiser bij faillissement of ontbinding. Dit is altijd de vereniging zelf. Een informele vereniging of een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid (VBR) hoeft niet ingeschreven te worden bij de KvK, een notariële akte is ook niet nodig. Een stichting moet altijd ingeschreven worden bij de KvK en moet geregistreerd zijn bij de notaris.

  1. Bankzaken regelen

Voor het goed besturen van een vereniging of stichting is goed overzicht in financiën belangrijk. De meeste banken hebben speciale pakketten voor stichtingen en verenigingen. Vaak met extra kortingen vanwege maatschappelijke betrokkenheid.

  1. Begroting maken

Met een goede begroting kan het financieel beleid van de stichting of vereniging gestuurd en verantwoord worden. Een begroting brengt de toekomstige financiële situatie in beeld. Het is belangrijk voor stichtingen en verenigingen om niet alleen afhankelijk te zijn van contributies of donaties. Ze kunnen kosten besparen of extra inkomsten genereren door bijvoorbeeld kennis en vaardigheden van leden te benutten, vrijwilligers te betrekken of gezamenlijk met andere verenigingen of stichtingen in te kopen. Subsidies, fondsen en sponsorgelden kunnen alternatieve inkomstenbronnen zijn.

  1. Administratie voeren

De belangrijkste informatiebron voor een stichting of vereniging is volledig (financieel) inzicht. Dit kunt u voor ze verzorgen met een goede administratie. In een goede administratie wordt informatie op overzichtelijke wijze vastgelegd over onder andere donateurs, giften en relaties (debiteuren en crediteuren). Hoe groter de organisatie, hoe verstandiger het is om de administratie met een online boekhoudpakket te voeren.

  1. Website bouwen

Zichtbaarheid op internet is noodzaak en een website dus onmisbaar. Hiermee laten verenigingen of stichtingen zien waar ze voor staan, creëren ze draagvlak, communiceren ze met hun leden, werven ze donateurs en brengen nieuws naar buiten.

  1. Vrijwilligers werven

De meeste stichtingen en verenigingen zijn afhankelijk van vrijwilligers. Het werven is een kunst op zich omdat de vraag groot is en het aanbod beperkt. Het is verstandig om kandidaten dicht bij huis te zoeken. Mond-tot-mondreclame kan goed werken, maar ook bemiddelingsorganisaties voor vrijwilligers kunnen waarde toevoegen. Meestal kunnen bestuurders van verengingen en stichtingen hier vacatures aanbieden.

Marieke van Amersfoort, Wolters Kluwer Tax & Accounting Nederland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Categorie: Blog, How to's, Nieuws Tags: rechtsvormen, stichting, vereniging

Tags: rechtsvormen, stichting, vereniging

Gerelateerde artikelen

6 juni 2023

Wetswijzigingen voor CV, FGR, VBI en vastgoed-FBI uitgesteld

13 maart 2023

Alphens gezin aangehouden wegens verduistering

9 december 2022

Wetsvoorstel moet volledig digitale algemene vergadering mogelijk maken

17 oktober 2022

Zeven maanden cel voor beheerder die anderhalve ton ‘leende’ van stichting

Reacties

  1. Carola van Vilsteren zegt

    9 maart 2017 om 11:10

    Denk ook aan de BTW!
    Dit wordt vaak vergeten met naheffingsaanslagen tot gevolg

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
Miljoenennota herverdeeld naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?

Meest gelezen

  • Boekhouder aangehouden voor btw-fraude 12.5k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 6.2k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.8k weergaven
  • Onderwijsinspectie beschuldigt RA van broddelwerk bij controle Scholen voor Persoonlijk Onderwijs 3.7k weergaven
  • ING: forse investeringen in digitalisering accountancy en consultancy nodig 3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Account AA (teamleider)
Flantüa
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Belastingadviseur
Flynth
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Controleleider
Moore MTH
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Assistent accountant duaal
Flynth
Accountant
Flynth
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Externe Accountant
Coney Minds
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Boekhouder
Gelders Genootschap
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Adviseur internationaal
Flynth
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Controleleider audit – Goes
Flynth
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen