De stichting Wakkerpolis en de Consumentenbond hebben Nationale-Nederlanden voor de rechter gedaagd. Zij eisen van de verzekeraar dat klanten met een beleggingspolis worden gecompenseerd voor in totaal € 3,2 miljard.
De collectieve procedure is opgezet door Wakkerpolis; de Consumentenbond heeft zich bij de claim aangesloten. Volgens de eisers hebben ongeveer een half miljoen klanten die tussen 1990 en 2008 bij NN een beleggingsverzekering hebben gesloten, recht op een compensatie. De claim betreft de volgende producten: Flexibel Verzekerd Beleggen, Bedrijfs Effect Sparen, ING Bank Privé Pensioenplan, ING Bank Bedrijfsspaarpolis en ING Bank Flexibel Spaarplan.
Kifid
De claimstichting en de Consumentenbond sturen elk afzonderlijk vandaag een dagvaarding naar NN. Wakkerpolis spreekt van een nieuwe fase in de strijd. Vorig jaar oordeelde klachteninstituut Kifid in een individuele zaak dat NN de zogenaamde ‘eerste kosten’ – waarbij onder meer de provisie voor de tussenpersoon wordt ingehouden – ten onrechte in rekening zijn gebracht. Die moet ze terugbetalen. “We zouden dat graag in goed overleg schikken, maar dat wil NN niet. Dan moet het maar op deze manier, een alternatief is er niet”, zegt advocaat Adriaan de Gier van Wakkerpolis.
Stiekem kosten berekend
Volgens de stichting zijn per klant gemiddeld € 5.500 aan kosten ten onrechte ingehouden. Wakkerpolis heeft ruim 2.200 individuele polissen onderzocht. “De specificaties zijn door NN zelf aangeleverd en vormen voor ons de ‘smoking gun’, zegt stichtingsvoorzitter Bert Jan Tiesinga. “NN heeft die kosten bij iedereen in rekening gebracht, zonder dat iemand dat door had. Zo werkt het niet in Nederland.” Polishouders kunnen zich melden op www.nnclaim.nl. Wakkerpolis werkt volgens een ‘no win, no fee’-model en verdient pas als de zaak wordt gewonnen.
Geef een antwoord