• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Ik heb een klantenportaal. En nu? (deel 2)

Ik heb een klantenportaal. En nu? (deel 2)

Accountancy, Artikelen, Nieuws

10 april 2017 door PinkWeb

Accountancy Vanmorgen

Vorige week schreven we de eerste vier stappen naar succesvolle implementatie van een portaal voor je uit. Deze week vervolgen we dit stappenplan en belichten we de meer praktische kant. Wat doe je als je portaal eenmaal staat?

Stap 5: de online omgeving testen

Voordat je het nieuwe platform aan je cliënten introduceert, is het van belang dat alles naar behoren werkt. Testen is dus noodzaak. Met een interne ketentest dek je dit zo goed mogelijk af. Voor nog meer zekerheid van een goed eindproduct kun je een groep cliënten selecteren voor een pilot. Zij kunnen dan ervaren hoe het nou is om met het portaal te werken. Als dit soepel verloopt, kan het platform met een gerust hart snel worden uitgerold naar de rest van je bestand.

Stap 6: uitrol van de online omgeving

Hoe je het samenwerkingsplatform uitrolt, heb je als het goed is al in je businesscase meegenomen. Er zijn verschillende opties, allemaal met eigen voordelen en nadelen.

Op aanvraag aansluiten

Bij deze optie kun je rustig beginnen met het uitrollen van het online platform en is het minder erg als iets nog niet helemaal soepel loopt. Je doet het immers in etappes en telkens voor een beperkt aantal cliënten. Nadelen zijn dat je cliënten nog via verschillende kanalen bedient en nog verschillende processen hanteert, met meer kans op fouten.

Alle cliënten aansluiten, behalve zij die echt niet kunnen of willen

Een eenduidige manier om het klantenportaal te introduceren, die ook duidelijkheid verschaft aan al je medewerkers. Er is minder kans op fouten die voortkomen uit onduidelijkheid over naast elkaar lopende processen. Je zet immers het grootste gedeelte van je klantenbestand ineens over. Deze manier van uitrollen vergt wel een goede voorbereiding.

Alle cliënten in één keer over, geen uitzonderingen

Hiermee haal je het snelst én het meeste voordeel uit je online platform. Eén kanaal, één werkwijze en alle processen verlopen hetzelfde. Hierdoor is er minder kans op fouten. Wel vergt het een nog betere voorbereiding. Bovendien is het nodig om na te denken over hoe je omgaat met cliënten die moeite hebben met het gebruiken van online systemen.

Stap 7: marketing en communicatie

Nu het klantenportaal staat, is het tijd om gebruik ervan te promoten. Dit kan met nieuwsbrieven, persberichten en mailings, maar persoonlijk contact is altijd krachtiger. Denk aan workshops, webinars, goodiebags, een centrale borrel met uitleg of een combinatie van al deze middelen. En zorg dat je medewerkers ambassadeur van het portaal zijn. Als zij enthousiast zijn, brengen ze dat over naar de cliënten.

Benadruk in de communicatie dat je cliënten gaan profiteren van het feit dat jij een platform gaat gebruiken: ze zijn minder tijd kwijt aan administratieve handelingen, kunnen makkelijker bij al hun gegevens en ze worden nog beter op de hoogte gehouden.

Angsten en zorgen

Accountants maken zich vaak zorgen dat ze het persoonlijke contact met hun cliënten kwijtraken. Begrijpelijk, maar bedenk eens wat voor contactmomenten je nu ook vaak hebt, zoals het achter de broek aan zitten van cliënten over nog niet getekende documenten. Een online omgeving neemt alleen dit soort werkzaamheden over, zodat er tijd is voor inhoudelijk waardevol contact. Door het inzetten van zo’n online klantenplatform, worden deze inhoudelijke contactmomenten ook frequenter. Online hoeft dus helemaal niet onpersoonlijk te zijn.

Intern

Zelfs als je je eigen mensen goed hebt geïnstrueerd over het nieuwe platform, is het belangrijk om ze te blijven begeleiden tijdens de uitrol. Het is vooral belangrijk dat mensen de nieuwe processen snappen. Als mensen het makkelijk vinden werken, is er minder risico dat ze terugvallen in wat ze gewend zijn.

Neem het online dossier. Nu is het zo dat een cliënt belt om een akte op te vragen, waarna de accountant dit opzoekt en mailt. Dit kan een cliënt in het klantenportaal zelf. Vindt een medewerker dit niet prettig of weet hij dat niet, omdat hij nooit instructies heeft gehad, dan zal hij dit sneller zelf voor de cliënt doen, in plaats hem te wijzen op het online dossier. Vervelend op zich, maar hij neemt ook de cliënt weer mee in deze oude werkwijze. Het is dus ook voor het enthousiasme van je gebruikers belangrijk dat je werknemers het online platform prettig vinden werken.

Nog een aantal losse tips…

  • Maak een FAQ (Frequently Asked Questions);
  • zet bij het eerste inlogmoment van een cliënt alvast iets klaar, zodat hij of zij gelijk iets te doen heeft. Zo voorkom je dat iemand na een keer inloggen nooit meer terugkomt;
  • als iemand het echt niet begrijpt, keur dan samen het eerste document goed;
  • deel een duidelijk stappenplan uit aan je cliënten;
  • beloon cliënten (en werknemers) die gebruik maken van het online platform.

Stap 8: klaar!

Als je je aan het stappenplan hebt gehouden, dan heb je nu het gros van je cliënten overgezet op je online samenwerkingsplatform. Gefeliciteerd! Het enige dat we je nog willen meegeven is: blijf in de gaten houden of je businesscase op koers loopt en zet de stippen op de horizon voor de toekomst.

Een mooie digitale toekomst toegewenst.


Lees hier meer over het innovatieve klantportaal Client Online van PinkWeb. 

Categorie: Accountancy, Artikelen, Nieuws Tags: klantenportaal

Tags: klantenportaal

Gerelateerde artikelen

15 april 2020

Portaalsoftware accountancy door AVG opnieuw in de belangstelling

14 februari 2019

MijnBelastingdienst en MijnOverheid gebruikt in jacht op persoonlijke gegevens

2 april 2017

Ik heb een klantenportaal. En nu? (deel 1)

15 maart 2017

Digitaal ondertekenen met PinkWeb & Printless

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Controleleider
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Agro Accountant
Schipper Accountants
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Financieel administratief medewerker
Scab
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 46.4k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 18.1k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.8k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 6.3k weergaven

  • Verdachte transacties paardenhandel komen dierenarts na FIOD-onderzoek duur te staan 5.4k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen