• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Ik heb een klantenportaal. En nu? (deel 2)

Ik heb een klantenportaal. En nu? (deel 2)

Accountancy, Artikelen, Nieuws

10 april 2017 door PinkWeb

Accountancy Vanmorgen

Vorige week schreven we de eerste vier stappen naar succesvolle implementatie van een portaal voor je uit. Deze week vervolgen we dit stappenplan en belichten we de meer praktische kant. Wat doe je als je portaal eenmaal staat?

Stap 5: de online omgeving testen

Voordat je het nieuwe platform aan je cliënten introduceert, is het van belang dat alles naar behoren werkt. Testen is dus noodzaak. Met een interne ketentest dek je dit zo goed mogelijk af. Voor nog meer zekerheid van een goed eindproduct kun je een groep cliënten selecteren voor een pilot. Zij kunnen dan ervaren hoe het nou is om met het portaal te werken. Als dit soepel verloopt, kan het platform met een gerust hart snel worden uitgerold naar de rest van je bestand.

Stap 6: uitrol van de online omgeving

Hoe je het samenwerkingsplatform uitrolt, heb je als het goed is al in je businesscase meegenomen. Er zijn verschillende opties, allemaal met eigen voordelen en nadelen.

Op aanvraag aansluiten

Bij deze optie kun je rustig beginnen met het uitrollen van het online platform en is het minder erg als iets nog niet helemaal soepel loopt. Je doet het immers in etappes en telkens voor een beperkt aantal cliënten. Nadelen zijn dat je cliënten nog via verschillende kanalen bedient en nog verschillende processen hanteert, met meer kans op fouten.

Alle cliënten aansluiten, behalve zij die echt niet kunnen of willen

Een eenduidige manier om het klantenportaal te introduceren, die ook duidelijkheid verschaft aan al je medewerkers. Er is minder kans op fouten die voortkomen uit onduidelijkheid over naast elkaar lopende processen. Je zet immers het grootste gedeelte van je klantenbestand ineens over. Deze manier van uitrollen vergt wel een goede voorbereiding.

Alle cliënten in één keer over, geen uitzonderingen

Hiermee haal je het snelst én het meeste voordeel uit je online platform. Eén kanaal, één werkwijze en alle processen verlopen hetzelfde. Hierdoor is er minder kans op fouten. Wel vergt het een nog betere voorbereiding. Bovendien is het nodig om na te denken over hoe je omgaat met cliënten die moeite hebben met het gebruiken van online systemen.

Stap 7: marketing en communicatie

Nu het klantenportaal staat, is het tijd om gebruik ervan te promoten. Dit kan met nieuwsbrieven, persberichten en mailings, maar persoonlijk contact is altijd krachtiger. Denk aan workshops, webinars, goodiebags, een centrale borrel met uitleg of een combinatie van al deze middelen. En zorg dat je medewerkers ambassadeur van het portaal zijn. Als zij enthousiast zijn, brengen ze dat over naar de cliënten.

Benadruk in de communicatie dat je cliënten gaan profiteren van het feit dat jij een platform gaat gebruiken: ze zijn minder tijd kwijt aan administratieve handelingen, kunnen makkelijker bij al hun gegevens en ze worden nog beter op de hoogte gehouden.

Angsten en zorgen

Accountants maken zich vaak zorgen dat ze het persoonlijke contact met hun cliënten kwijtraken. Begrijpelijk, maar bedenk eens wat voor contactmomenten je nu ook vaak hebt, zoals het achter de broek aan zitten van cliënten over nog niet getekende documenten. Een online omgeving neemt alleen dit soort werkzaamheden over, zodat er tijd is voor inhoudelijk waardevol contact. Door het inzetten van zo’n online klantenplatform, worden deze inhoudelijke contactmomenten ook frequenter. Online hoeft dus helemaal niet onpersoonlijk te zijn.

Intern

Zelfs als je je eigen mensen goed hebt geïnstrueerd over het nieuwe platform, is het belangrijk om ze te blijven begeleiden tijdens de uitrol. Het is vooral belangrijk dat mensen de nieuwe processen snappen. Als mensen het makkelijk vinden werken, is er minder risico dat ze terugvallen in wat ze gewend zijn.

Neem het online dossier. Nu is het zo dat een cliënt belt om een akte op te vragen, waarna de accountant dit opzoekt en mailt. Dit kan een cliënt in het klantenportaal zelf. Vindt een medewerker dit niet prettig of weet hij dat niet, omdat hij nooit instructies heeft gehad, dan zal hij dit sneller zelf voor de cliënt doen, in plaats hem te wijzen op het online dossier. Vervelend op zich, maar hij neemt ook de cliënt weer mee in deze oude werkwijze. Het is dus ook voor het enthousiasme van je gebruikers belangrijk dat je werknemers het online platform prettig vinden werken.

Nog een aantal losse tips…

  • Maak een FAQ (Frequently Asked Questions);
  • zet bij het eerste inlogmoment van een cliënt alvast iets klaar, zodat hij of zij gelijk iets te doen heeft. Zo voorkom je dat iemand na een keer inloggen nooit meer terugkomt;
  • als iemand het echt niet begrijpt, keur dan samen het eerste document goed;
  • deel een duidelijk stappenplan uit aan je cliënten;
  • beloon cliënten (en werknemers) die gebruik maken van het online platform.

Stap 8: klaar!

Als je je aan het stappenplan hebt gehouden, dan heb je nu het gros van je cliënten overgezet op je online samenwerkingsplatform. Gefeliciteerd! Het enige dat we je nog willen meegeven is: blijf in de gaten houden of je businesscase op koers loopt en zet de stippen op de horizon voor de toekomst.

Een mooie digitale toekomst toegewenst.


Lees hier meer over het innovatieve klantportaal Client Online van PinkWeb. 

Categorie: Accountancy, Artikelen, Nieuws Tags: klantenportaal

Tags: klantenportaal

Gerelateerde artikelen

15 april 2020

Portaalsoftware accountancy door AVG opnieuw in de belangstelling

14 februari 2019

MijnBelastingdienst en MijnOverheid gebruikt in jacht op persoonlijke gegevens

2 april 2017

Ik heb een klantenportaal. En nu? (deel 1)

15 maart 2017

Digitaal ondertekenen met PinkWeb & Printless

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Definitieve percentages box 3 bekendgemaakt
  • Vastgoedfondsen in verzet tegen box 3 wetgeving
  • JAN Accountants hoefde klant niet te wijzen op TVL, geen sprake van beroepsfout
  • AA blijft twee partijen bijstaan tijdens familiegeschil over waardering aandeel in bakkerij

Partnercarrousel

Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy
7 tips om het jaar goed te starten met je bedrijf
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Samen een bedrijf runnen? Doe dit nooit zonder een aandeelhoudersovereenkomst
Accountant, hoe help je jouw klant met coronaschulden?
Add-on in KING Software maakt bestandsuitwisseling tussen accountant en klant eenvoudiger
Meer tijd voor klantcontact? Dat doe je zó!
Yuki logo 042021
In vijf stappen een efficiëntere backoffice
Niet melden van nevenwerkzaamheden? Not done!
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Het cybercrime-abc

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Drie trends in HR- en salarisland
Medewerkers met schulden: zo kan uw klant ermee omgaan
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Werkgever moet fors betalen voor flagrante privacyschending werknemer
Het belang van ID-verificatie in de accountancy
Visma Pinkweb logo
Vijf redenen waarom een onzekere tijd vraagt om het vergroten van efficiency
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Vier salarissoftware trends voor 2023
Ondersteun je klanten optimaal door online samenwerking
Cybersecurity? Ook buiten kantoortijden!
Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Exact logo
Een laatste dotatie aan de Fiscale Oudedagsreserve (FOR)?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

PSD2, wat moet je ermee?
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent Audit
Lansigt
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Controleleider
WEA Gouda
Externe Accountant
Coney Minds
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent Accountant
Marshoek
Controleleider Audit
Flynth
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Cost Accountant
Top Onions
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Manager audit
Moore MTH
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Controleleider
Moore MTH
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
(Junior) Accountant
Lansigt
Vacature accountant
WEA Deltaland
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Accountant Agro
Flynth
Officemanager
van Helder
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Controleleider
Lansigt
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Vacature Manager Assurance
CROP
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Medewerker Facturatie
Flynth
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Belastingadviseur Agro
Flynth
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Manager audit
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent Accountant Agro
Flynth
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen