• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Ik heb een klantenportaal. En nu? (deel 1)

Ik heb een klantenportaal. En nu? (deel 1)

Accountancy, Artikelen, Nieuws

2 april 2017 door PinkWeb

Accountancy Vanmorgen

Steeds meer accountantskantoren maken de keuze voor een portaal. Toch betekent de aanschaf van zo’n online omgeving niet automatisch profijt van de voordelen. Om een online klantenplatform succesvol in te voeren, is een aantal stappen cruciaal. En die delen we graag met je. Deze week stap 1 tot en met 4: de voorbereiding op het inzetten van een portaal.

Stel je voor…

Stel je voor: je cliënt mist nooit meer iets van de communicatie omtrent belangrijke documenten. Hij hoeft zijn post niet meer te controleren, niet meer achter zijn laptop te kruipen om berichten te lezen of ergens handmatig akkoord voor te geven. Kortom: geen administratieve rompslomp meer. Het klinkt als de ideale wereld, maar misschien is deze dichterbij dan u denkt? Een klantenportaal doet namelijk precies wat hierboven staat. Daar krijgt de cliënt voordelen voor terug in de vorm van meer inhoudelijk contact, snellere en directe hulp en de juiste kennis op het juiste moment.

Ook voor accountants is er winst te behalen: geen cliënten meer najagen, informatie tijdig binnen krijgen, betere communicatie… Er zal meer tijd zijn voor betere begeleiding van de cliënt. Het is dus best logisch dat steeds meer accountantskantoren de keuze maken voor een portaal. Toch betekent de aanschaf van zo’n online omgeving niet automatisch profijt van de voordelen. De meest gemaakte fout is dat het platform wordt neergezet zonder uitleg of plan. Hierdoor wordt er geen gebruik van gemaakt zoals men hoopt of zelfs verwacht.

Om een online klantenplatform succesvol in te voeren, is een aantal stappen cruciaal. En die delen we graag met je. Deze week stap 1 tot en met 4: de voorbereiding op het inzetten van een portaal.

Stap 1: schrijf een goede businesscase

Een heldere businesscase is de leidraad voor implementatie van het platform. In de businesscase stel je onder meer vast wat je plan van aanpak is, waar risico’s zitten en welke voordelen je wilt behalen. Dat kunnen bijvoorbeeld zijn: kwaliteitsverbetering, een efficiencyslag, verbetering van de service of gewoon innovatief zijn. Is je businesscase duidelijk, dan kost het je minder moeite om je werknemers en cliënten mee te nemen in het nut van een online omgeving.

Stap 2: betrek vroegtijdig je eigen mensen

Verandering draait om mensen, niet om systemen. De gemiddelde werknemer zal vragen hebben wanneer je aankondigt dat je met een online omgeving wil gaan werken. Deze vragen komen voort uit onzekerheid: wat betekent dit voor mijn werkzaamheden? Heb ik wel de competenties om met dit nieuwe systeem te werken? Geen ramp, als je maar transparant bent en mensen op tijd betrekt bij je plannen. Doe je dit niet, dan is het risico op weerstand veel groter.

Manieren om mensen al in een vroeg stadium mee te krijgen zijn:

  • Educatie: organiseer sessies waarin je mensen uitlegt wat het platform is en doet;
  • Communicatie: houd mensen bij iedere stap in de implementatie op de hoogte van wat er gebeurt, wees helder over je doelen en wat er kan gaan veranderen;
  • Klankbord: stel een klankbordgroep samen met mensen van verschillende afdelingen. Zo heeft iedereen het gevoel dat hij of zij wordt vertegenwoordigd en maak je alle afdelingen enthousiast. Sta ook open voor alle verschillende meningen;
  • Begrip: maak je mensen duidelijk dat je zoveel mogelijk om hen denkt, maar dat je niet alles kunt voorspellen, en vraag hun begrip als je op onvoorziene complicaties stuit.

Wat je absoluut niet moet doen:

  • Zonder verdere tekst of uitleg het nieuws brengen dat je een online platform gaat gebruiken;
  • Gebruik van het portaal ‘bevelen’;
  • Geen ruimte geven voor kritiek, tips of advies.

Stap 3: breng je werkprocessen in kaart

Door de huidige én nieuwe werkprocessen in kaart te brengen, kun je goed (laten) zien waar het online platform verbetering gaat bieden.

Op dit moment kan een proces zijn:

  1. Er wordt een document opgesteld;
  2. Dit wordt uitgeprint en gecontroleerd;
  3. Ondertekening van het document;
  4. Het secretariaat voegt alles samen;
  5. Het document wordt verstuurd per post of wordt tijdens een bezoek afgegeven;
  6. De verzending wordt afgetekend in het register;
  7. Het secretariaat houdt de goedkeuringen bij en verstuurt eventueel herinneringen;
  8. Goedkeuring wordt afgetekend in het register; en
  9. Het document wordt eventueel verstuurd naar een derde partij.

Na de implementatie van de online omgeving kan dit zijn:

  1. Er wordt een document opgesteld;
  2. Dit wordt automatisch in het portaal gezet;
  3. Indien nodig wordt dit ter controle elektronisch ondertekend, voordat het voor de cliënt beschikbaar komt.
  4. Eventueel worden automatisch herinneringen verstuurd naar de cliënt; en
  5. Na akkoord wordt het stuk, als dat nodig is, automatisch verstuurd naar een derde partij.

In dit voorbeeld is duidelijk dat een online platform het proces aanzienlijk verkort. Dit betekent tijdswinst. Wel heeft het gevolgen voor je personeel. Er vervallen namelijk taken, waardoor functies veranderen. Het is ook hier cruciaal om goed te communiceren welke mensen in de organisatie worden geraakt door de eventuele invoering van een online omgeving. Nogmaals: transparantie is de beste manier om weerstand te beperken.

Naast de boekhoud-, samenstel- en fiscale processen, neem je ook systeem- en communicatieprocessen in dit stadium onder de loep. Hierbij kun je jezelf vragen stellen als:

  • Waar zit onze informatie? (CRM/dossiers)
  • Welke documenten delen we wel en welke niet?
  • Welke cliënten maken als eerste gebruik van de online omgeving?
  • Welke informatie wordt naar de cliënt gestuurd?
  • Welke informatie komt er van de cliënt?

Stap 4: je online omgeving naar eigen stijl inrichten

Pas bij deze stap ga je echt aan de slag met het online platform. Hiervoor moet het portaal eerst worden ingericht. Deze inrichting gebeurt vaak in samenwerking met je leverancier, te beginnen bij het framework. Hierin stel je vast welke groepen gebruikers er komen en hoe ze gaan werken, welke rechten iedere gebruiker krijgt en hoe de communicatie tussen cliënten en medewerkers verloopt.

Ook bepaal je samen met de leverancier welke koppelingen er moeten komen. Denk aan CRM (voor o.a. contactpersonen) en fiscale data, rapportagepakketten, fiscale pakketten en DMS. Mogelijk heb je specifieke wensen, die doorgaans als ‘extraatjes’ kunnen worden meegenomen.

De stappen 5 tot en met 8 (testing, uitrol en marketing) worden volgende week besproken.


Lees hier meer over het innovatieve klantportaal Client Online van PinkWeb. 

Categorie: Accountancy, Artikelen, Nieuws Tags: klantenportaal

Tags: klantenportaal

Gerelateerde artikelen

15 april 2020

Portaalsoftware accountancy door AVG opnieuw in de belangstelling

14 februari 2019

MijnBelastingdienst en MijnOverheid gebruikt in jacht op persoonlijke gegevens

10 april 2017

Ik heb een klantenportaal. En nu? (deel 2)

15 maart 2017

Digitaal ondertekenen met PinkWeb & Printless

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geheel terugbetalen voorschot zorgtoeslag onevenredig
  • Financieel dienstverlener retail Marshoek gaat samen met De Jong & Laan
  • Tuchtklachten curator failliete energieleverancier gegrond: half jaar doorhaling RA en AA
  • SRA: “Het mkb verzuipt”

Partnercarrousel

Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Medewerkers helpen bij het stoppen met roken: wat zijn de mogelijkheden?
Add-on in KING Software maakt bestandsuitwisseling tussen accountant en klant eenvoudiger
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Bewaartermijnen personeelsdossier, hoe zit dat ook alweer?
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Vier salarissoftware trends voor 2023
Samen een bedrijf runnen? Doe dit nooit zonder een aandeelhoudersovereenkomst
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Cybersecurity? Ook buiten kantoortijden!
Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Het cybercrime-abc
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Het belang van ID-verificatie in de accountancy
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
7 tips om het jaar goed te starten met je bedrijf
Yuki logo 042021
In vijf stappen een efficiëntere backoffice
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een uitleg voor de ZZP-praktijk na de langverwachte Deliveroo-zaak
Exact logo
Risicogericht samenstellen: hoofdpijndossier of ultieme kans?
Fraude, continuïteit en duurzaamheid bij iedere accountant op de radar
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Visma Pinkweb logo
Hoe efficiency de productiviteit en klanttevredenheid verhoogt
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy
Ondersteun je klanten optimaal door online samenwerking
Open brief | Ondernemer, zorg dat je niet uit de betalingsregeling loopt
PSD2, wat moet je ermee?

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent Accountant Agro
Flynth
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Assistent Audit
Lansigt
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Controleleider
Moore MTH
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Vacature accountant
WEA Deltaland
Controleleider
Lansigt
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Assistent Accountant
Marshoek
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Manager audit
Moore MTH
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Belastingadviseur Agro
Flynth
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
IT Auditor
Lansigt
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
(Junior) Accountant
Lansigt
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Externe Accountant
Coney Minds
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Accountant Agro
Flynth
Controleleider Audit
Flynth
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Cost Accountant
Top Onions
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Officemanager
van Helder
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Vacature Manager Assurance
CROP
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Controleleider
WEA Gouda
Medewerker Facturatie
Flynth
Manager audit
Moore MTH
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Financieel administratief medewerker
Scab
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Hoofd financiële administratie
Fiscount
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Director accountancy & advies
Baker Tilly

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen