Twee van de Big Four-bedrijven zijn overgestapt op een nieuwe beoordelingscyclus, meldt het FD. PwC en EY laten het oordeel van collega’s sinds kort meewegen bij het bepalen van promotie en salaris van werknemers. Daarmee proberen ze vooral de millennials tevreden te stellen.
De (late) twintigers van nu zoeken vooral continu bevestiging en uitdaging. In die beleving is een jaarlijkse beoordeling veel te weinig: millennials willen een feedbackcultuur, waarin ze wekelijks hun persoonlijke ontwikkeling willen monitoren. “Als een afgestudeerde bij ons komt werken en pas na het eerste jaar hoort wat er beter kan, dan kun je spreken van een verloren jaar”, tekent het FD op uit de mond van PwC-bestuurslid Jolanda Lamse. Daarom kunnen medewerkers via een app tientallen beoordelingen per jaar ophalen.
Veel verloop
Deze nieuwe manier van terugkoppelen is vooral in zwang bij accountants, banken en verzekeraars, volgens Bart Kollau. Hij heeft een bedrijf dat op feedback gerichte software ontwikkelt. Juist bij die bedrijven is sprake van een groot verloop. Volgens Kollau moet er vooral een veilige sfeer heersen op de werkvloer. “Collega’s moeten elkaar kunnen beoordelen, zonder dat ze bang hoeven te zijn dat zij daar later de rekening voor krijgen gepresenteerd.” En zorgvuldig omgaan met data is belangrijk: “Ik krijg ook regelmatig de vraag van HR-managers die de software willen gebruiken als aanloop naar demotie of een exit-traject. Maar als je het daarvoor inzet, verlies je het draagvlak onder werknemers. Dan zijn we snel weer terug bij het vertrouwde eindejaarsgesprek.”
Elke 90 dagen balans opmaken
Bij EY krijgen werknemers op proef een aantal malen per jaar feedback van meerderen. Wordt dat permanent ingevoerd, dan is beoordelen van collega’s onderling ook een optie. Volgens bestuurslid Bea Haring ging het voorheen te veel om prestaties uit het verleden. “Weten wat iemands kwaliteiten zijn en hoe je die eruit krijgt, dat kan alleen door een cultuur van open communicatie te introduceren tussen collega’s.” Iedereen moet elkaar om beoordelingen vragen en een persoonlijke coach maakt elke 90 dagen de balans op.
Dat werknemers elkaar op die manier een hak kunnen zetten, speelt geen rol volgens Lamse (PwC). “Als van de 30 beoordelingen er 29 positief zijn en één collega vindt deze medewerker een vervelende vent, dan weet je genoeg.”
Geef een reactie