ABN Amro heeft een nieuw online kredietlabel gelanceerd: New10. ABN AMRO mikt met het nieuwe merk ook op samenwerking met accountants. De kredietverlener voor het MKB wil niet alleen meer, maar ook sneller en goedkoper geld uitlenen dan concurrenten.
New10 rekent tussen de 3,3% en 8% rente voor een krediet, afhankelijk van het risico. Leningen worden van de aanvraag tot het ondertekenen volledig online afgehandeld. Voor iedere rechtsvorm is er een ander aanbod. ‘Iedere rechtsvorm heeft zijn eigen dynamiek,’ aldus New10 op de website. ‘Daar houden wij rekening mee met onze zakelijke lening, dus bestaan er kleine verschillen in het aanbod’. Klanten kunnen tijdens het proces de rechtsvorm van hun onderneming kiezen.
Digitaler
Mark Schröder, mede-oprichter en commercieel directeur van New10: ‘De markt verandert snel en wordt steeds digitaler. Ondernemers willen alles online kunnen regelen. Niet alleen privé, maar ook zakelijk. Er zijn ook steeds meer ontwikkelingen op het vlak van technologie en regelgeving -bijvoorbeeld PSD2- die online financiering makkelijker maken. Met New10 komen we tegemoet aan de wens van MKB-ondernemers om online, snel, simpel en duidelijk hun groeiambities te financieren. Dat doen we samen met ABN AMRO, een solide partner met een aantrekkelijke funding.’
Algoritme
Om in aanmerking te komen voor een krediet bekijkt het algoritme van New10 vervolgens de gegevens van de Kamer van Koophandel, de jaarrekening en de transactiedata van de kredietaanvrager over de laatste vijftien maanden. Binnen een kwartier weet een lener waar hij aan toe is. De aanvrager kan het krediet binnen twee werkdagen op zijn rekening hebben staan. New10 geeft zowel lening zonder als met assets eronder uit en wil dus geld verstrekken voor zowel investeringen in zaken als machines en inventaris. ‘Een derde van de MKB’ers wil het liefst zonder hulp alles online regelen, van aanvraag tot ondertekening. Dat is de groep op wie New10 zich richt’, legt Schröder uit.
Accountants
Daarnaast richt New10 zich op samenwerking met accountants en financieel adviseurs. ‘Voor veel klanten is begeleiding van een onafhankelijke adviseur die ze vertrouwen hierbij onmisbaar. Juist in een snel veranderende wereld hebben klanten behoefte aan een accountant die hen helpt om de juiste afwegingen te blijven maken. New10 zet daarom alles op alles om jouw essentiële rol zo goed mogelijk te ondersteunen met de juiste tools en inzichten,’ aldus New10 tegen financiële dienstverleners.
Initiated by ABN AMRO
Voor een apart label is gekozen omdat dat ABN AMRO denkt zich beter te kunnen focussen op de op de beoogde doelgroep van MKB-ers. Om het betrouwbaarheid te laten utistralen hangt er wel ‘initiated by ABN AMRO’ aan het merk New10. De geldverstrekker gaat ervan uit dat er in Nederland pakweg 325.000 MKB-bedrijven zijn. Bij 83 procent werkt tussen de 2-9 man. Tien % van die bedrijven krijgt jaarlijks een lening. De bank hoopt dat de nieuwe dochter volgend jaar enkele honderden en in 2020 duizenden klanten kan noteren.
Geef een reactie