Volgens de Britse krant The Guardian is de aanval op het mailverkeer van Deloitte zwaarder geweest dan het bedrijf zelf toegeeft. Van 350 klanten, waaronder Amerikaanse overheidsdiensten, zouden vertrouwelijke gegevens zijn gestolen.
Volgens anonieme bronnen hebben hackers mailverkeer gezien van 350 klanten. Daaronder zijn niet de minste organisaties: departementen van de Amerikaanse overheid (Buitenlandse zaken, Defensie, Binnenlandse zaken en Energie), de Amerikaanse postdienst, de Verenigde Naties, multinationals, voetbalbond Fifa, enkele internationale banken, drie luchtvaartmaatschappijen, twee autofabrikanten, energiebedrijven, zorginstellingen en de twee hypotheekverstrekkers Fannie Mae en Freddie Mac. Deloitte zou niet precies in beeld hebben welke informatie er gestolen is.
Verhuizing mailsysteem
Eind september maakte Deloitte bekend dat het was getroffen door een cyberaanval. Die zou zijn begonnen toen het e-mailsysteem werd verhuisd naar Microsofts Office 365-dienst. “Niemand weet hoeveel data is gestolen”, aldus een van de bronnen. Er zouden maandenlang vertrouwelijke gegevens zijn gehackt, waaronder gebruikersnamen, wachtwoorden, IP-adressen, organogrammen van bedrijven en informatie over de gezondheid van medewerkers.
‘Weinig klanten geraakt’
Deloitte zegt dat er maar zes klanten zijn getroffen. “Wij ontkennen ten stelligste dan wij de hack minder erg voorstellen dan hij is. Wij nemen elke aanval op onze systemen zeer serieus. Wij hebben er vertrouwen in dat we weten welke informatie is aangevallen en wat de hacker heeft gedaan. Er zijn maar weinig klanten geraakt, al is elke klant die wordt geraakt, er een te veel.” Het syteem zou nu weer ‘schoon’ zijn, aldus Deloitte.
Geef een reactie