De omzet van de detailhandel was in september 5,8% hoger dan een jaar eerder, bericht het CBS. Het aantal verkopen liet een plus zien van 4,4%. De internetverkoop zit stevig in de lift: de online omzet is met 23% toegenomen.
De non-foodbranche boekte voor de negende maand op rij een toename van zowel omzet (7%) als verkoopvolume (8%). Kleding- en schoenenwinkels presteerden het best ten opzichte van september vorig jaar. Dat komt volgens het CBS door het weer. “Vorig jaar was september warm en droog, dit jaar was september koel en nat. Hierdoor hebben consumenten in 2017 aankopen van kleding en schoenen in september gedaan, terwijl ze een jaar eerder in september deze aankopen door het goede weer (deels) voor zich uit hebben geschoven.”
In de foodsector is de omzetstijging met 2% wat bescheidener. Het volume is zelfs met 1% gedaald.
Multichannel groeit sterk online
In de online cijfers is goed te zien dat de ‘fysieke’ winkels steeds meer via internet gaan verkopen. In totaal is de omzet via internet met bijna een kwart gestegen. De webwinkels, die uitsluitend online verkopen, zitten echter onder dat gemiddelde: zij hebben 19% meer inkomsten geboekt. De online omzet van de zogenaamde multichannelers groeide met bijna 31%.
Geef een reactie