De Autoriteit Consument & Markt (ACM) pakt de onduidelijke energiefactuur opnieuw aan. Ondanks een eerdere waarschuwing blijft de controleerbaarheid en begrijpelijkheid van de facturen volgens de ACM vaak te slecht.
Onderzoek
Van de veertig energiebedrijven waarvan de ACM energiefacturen onderzocht, stuurden er zestien duidelijke facturen. 21 bedrijven moeten nog stappen zetten en drie bedrijven presteerden zo slecht dat de ACM dreigt met een dwangsom. Als de bedrijven begin volgend jaar de zaken niet op orde hebben wordt de dwangsom opgelegd. Welke energieleveranciers de waarschuwing hebben gekregen maakt de ACM niet bekend.
Herleidbaarheid
De consument heeft recht op een energierekening die hij kan controleren en begrijpen, stelt de ACM dinsdag. De toezichthouder gaf bedrijven eerder tot 1 juli 2017 om met aanpassingen te komen. De ACM heeft vooral de begrijpelijkheid van facturen onderzocht. Er is gekeken of die makkelijk te herleiden zijn naar het contract en of tariefwijzigingen afzonderlijk zichtbaar waren. Bernadette van Buchem, directeur Consumenten van de ACM: “Bijna de helft van de consumenten neemt zijn energierekening door. Zij moeten het hele traject van aanbod naar contract naar factuur kunnen controleren en begrijpen. Dan kunnen zij makkelijk nagaan of de leverancier heeft geleverd wat er was afgesproken en tegen welke prijs.”
Bron: nu.nl
Geef een reactie