PwC-partner en kersvers hoogleraar externe verslaggeving aan de Vrije Universiteit Arjan Brouwer vindt dat de introductie van IFRS al tot grote verbeteringen heeft geleid bij jaarrekeningen. In een toelichting op zijn inaugurele rede aan het FD zegt Brouwer het niet erg te vinden dat de internationale regels voor de verslaggeving van bedrijven maar ten dele vergelijkbaar zijn gemaakt. “De jaarverslagen van bedrijven zijn wel degelijk beter vergelijkbaar geworden. Ook is de kwaliteit van de cijfers verbeterd. Maar het is een illusie te denken dat de cijfers daarmee 100% vergelijkbaar worden.”
Taalproblemen
Dat er nog steeds verschillen zijn heeft diverse redenen. IFRS hanteert begrippen als ‘probable’, ‘significant’, en ‘likely’, termen waar het management invulling aan moet geven. Daarbij laten culturele verschillen zich gelden. In het ene land vindt men iets ‘probable’ bij 60%, in het andere pas bij 80%. Verder speelt taal een grote rol. Brouwer geeft het voorbeeld van Spyker, de Nederlandse fabrikant van luxeauto’s. Spyker activeerde zijn compensabele verliezen. Dat mag alleen als er in de nabije toekomst weer winst wordt gemaakt. Bij de Ondernemingskamer moest Spyker aantonen dat dat het geval was. De IFRS-standaard schreef voor dat er ‘convincing evidence’ moest zijn. Vertaal dat als ‘overtuigend bewijs’ en het wordt moeilijk. Vertaal het als ‘aanduiding’ of ‘aanwijzing’ en het is een stuk makkelijker. Dat laatste geschiedde en Spyker mocht de compensabele verliezen op zijn balans laten staan.
Alternatieve winstbegrippen
Bedrijven mogen ook vrijwillig extra informatie verschaffen, en daar stelt IFRS nauwelijks regels voor. Zo kan het gebeuren dat zij naast de door IFRS voorgeschreven nettowinst nog andere winstbegrippen publiceren, waarin bijvoorbeeld bijzondere gebeurtenissen wel of niet meegenomen worden. Deze alternatieve winstbegrippen scheppen ruimte voor manipulatie. Maar, zegt Brouwer, alternatieve winstbegrippen zorgen vaak ook voor meer duiding van de nettowinst en een completer beeld van de prestaties van de onderneming. De afwijkingen en verschillen vormen juist een voedingsbodem voor een discussie tussen het management en beleggers. “Wat je niet moet proberen is met behulp van gedetailleerde regels bedrijven die verschillend zijn hetzelfde te laten lijken.”
Geef een reactie