Van koopavonden wordt weer drukker gebruik gemaakt dan enige tijd het geval was. Dat melden onderzoekers van RMC.Op donderdag- en vrijdagavonden waren weer meer bezoekers in de winkels te vinden dan in de eerste helft van vorig jaar. Het gaat om stijgingen van respectievelijk 4 en 9 %, die vooral door een drukker tweede kwartaal zijn behaald. In de afgelopen jaren lieten de donderdagavonden de grootste daling zien. In sommige steden halveerde het aantal bezoekers zelfs. Vooral kleine retailers maken keuzes tussen de nog steeds populairder wordende koopzondag of de rustigere koopavond. Voor grote retailers is het vaak wél mogelijk om ruime openingstijden te hebben.
Afschaffen
Vanwege de daling van het aantal bezoekers gingen stemmen op om de koopavond af te schaffen, maar dat is volgens RMC geen goed idee. ‘Online winkels zijn immers altijd open’, aldus de onderzoekers. Winkeliers zouden volgens hen moeten meebewegen met veranderend winkelgedrag. Volgens het onderzoeksbureau is in de eerste helft van dit jaar wel de totale drukte in winkelstraten afgenomen. Het gaat om een afname van 1,6 %. De verschillen tussen de steden waar het onderzoek is gedaan zijn overigens groot, en hangen onder meer af van de hoeveelheid toeristen en de omvang van het winkelgebied.
Loon binnen
Sinds de invoering van de Winkeltijdenwet in 1996 is het voor winkeliers mogelijk om van maandag tot en met zaterdag van 6.00 uur ‘s ochtends tot 22.00 uur ‘s avonds open te zijn. Toch blijven de winkeliers in de meeste steden trouw aan de donderdag- en vrijdagavonden. Die werden in de jaren vijftig gekozen, omdat het loon van veel arbeiders op die dagen binnenkwam.
Geef een reactie