Roel Hermans is 38 en heeft zijn administratiekantoor in Nederweert, op de grens van Limburg en Noord Brabant. Zijn kantoor groeit, dit jaar naar verwachting met zo’n 20%. In 2010 is hij gestart. Zijn core business is ondernemingen met rond de 5 à 6 tot circa 20 medewerkers. Zijn grootste klant is controleplichtig, die controle is – uiteraard – uitbesteed. Zijn kleinste klanten zijn ZZP’ers. Hij vindt zijn klanten vooral in zijn directe, regionale omgeving. Particuliere dienstverlening heeft hij al gauw uit zijn pakket geschrapt.
‘We noemen onszelf een administratiekantoor in het hogere segment,’ vertelt hij. Zijn kantoor – een team van 3 man – is een van de 6 genomineerden voor de Exact Cloud Award. Roel Hermans is geen accountant, hij ziet zichzelf ook veel meer als ondernemer. Hij verwacht in de toekomst dat accountantskantoren ook steeds meer door ondernemers gerund zullen worden. Zijn roots liggen als bedrijfseconomisch medewerker/controller bij sierteeltondernemingen. Een branche waarin hij ook nog steeds klanten heeft.
Vaste tarieven
Uren x tarief en zien waar we uitkomen heeft voor hem nooit bestaan. ‘Tarieven moeten voorspelbaar zijn,’ is zijn stelling. Om die reden werkt hij dan ook met wat hij zelf noemt ‘een menukaart.’ Aard van de onderneming: éénmanszaak, BV, VOF, gemiddeld aantal facturen, gewenste rapportages, aantallen verloningen, en er rollen vaste, voorspelbare tarieven uit. ‘Helderheid, eerlijkheid, duidelijkheid.’ Daar hoort ook gewoon een helpdesk bij. Is een vraag direct, of binnen een kwartier te beantwoorden, dan is dat gewoon bij de prijs inbegrepen. Daardoor ontstaan er eigenlijk nooit spanningen over de hoogte van de factuur. Grote vragen komen daarna. Extra werk is dan ook helder en de prijs ervan wordt altijd– bijvoorbeeld wanneer er expertise van Fiscount moet worden ingevlogen – vooraf gecommuniceerd. Hij zoekt ook nieuwe kansen. Dat begint met het investeren in de kracht en de medewerkers van het kantoor. Zo volgt hij zelf nu de opleiding businesscoach en zijn collega bekwaamt zich in financiële planning.
Vestigingsplaats
De keuze van vestigingsplaats kwam niet uit de lucht vallen. Dichtbij waar hij woont en zijn klanten zoekt. Echter niet in het centrum van Nederweert. Daar zitten te weinig potentiële klanten, bovendien draaien relatief kleine, lokale retailers niet uitzonderlijk goed. Zijn kantoor is gevestigd op het lokale bedrijventerrein. Te midden van een flink deel van zijn klanten, op een steenworp afstand van de A2 en parkeerruimte in overvloed, direct voor de deur van zijn kantoor. Zijn cliënten: veel transport, bouw en dienstverleners o.a. rijscholen.
De regio Eindhoven is een stevige motor in de Nederlandse economie. Roel Hermans merkt dat. Zijn cliënten komen vanuit de regio Eindhoven tot en met Maastricht. En hij ziet dat de Zuid Limburg in verhouding tot Noord Brabant en het Limburg boven Roermond het economisch een stuk moeilijker heeft. Veel meer verloop, jonge mensen die naar andere delen van het land trekken. Hij vindt dat jammer.
Toekomstperspectief
Roel Hermans wil met zijn kantoor verder groeien. Nieuwe diensten, meer adviesomzet en daarvoor ook investeren in nieuwe mensen en opleidingen: minimaal HBO-niveau. Veel groei kwam tot stand via mond-tot-mond reclame. Dit najaar wil hij wel een stap verder zetten. Dan kiest hij toch voor een acquisitieronde door een lokaal marketingbureau.
‘Roepen dat je als kantoor ICT-wise nog echt wil onderscheiden kan niet meer,’ zo stelt hij. ’Daar moet je nu wel klaar mee zijn. ‘Je kunt nu state of the art werken.’ Een paar jaar geleden is hij met zijn kantoor overgegaan op één uniforme manier van werken. Daarin heeft hij zijn ondernemers ook meegenomen. Eén ICT-straat: Basecone, Exact, Visionplanner zijn de belangrijkste tools. Hij is daar ook heel ondubbelzinnig over. ‘Je moet je niet te veel aanpassen aan je klant. We werken nu niet meer met verschillende systemen en dat zien klanten terug in de tarieven.’ Ook de klanten die nog veel zelf boeken heeft hij hierin mee kunnen nemen. Zijn uiteindelijke doel: ‘Niet alleen vandaag overleggen hoe ze er gisteren voorstonden , maar ook overleg over hoe ze er morgen, over een jaar of over tien jaar voorstaan.’
Geef een reactie