De elektrische auto mag het milieu dan wat meer ontzien, de schatkist wordt er niet beter van. De opmars van de e-auto kost de komende jaren honderden miljoenen euro’s aan belastinginkomsten.
De inkomstenderving kan voor de fiscus in drie jaar tot bijna €600 miljoen oplopen, schrijft de Volkskrant. Een flink deel van het ‘verlies’ wordt veroorzaak doordat e-rijders geen brandstofaccijns betalen. De krant liet consultancybureau Roland Berger berekeningen maken.
Goedkopere modellen
E-auto’s zijn in aanschaf duurder dan brandstofauto’s in dezelfde klasse. Nu is een kleine 4 % van de nieuwe personenwagens in Nederland geheel elektrisch. Het aandeel stijgt de komende jaren snel, onder meer doordat vanaf volgend jaar veel fabrikanten goedkopere modellen op de markt brengen. In 2018 bedraagt de inkomstenderving voor de fiscus al meer dan €174 miljoen, berekende Roland Berger. Dit bedrag loopt de komende jaren snel op tot €594 miljoen in 2021, als 10 % van de nieuwe auto’s elektrisch is. Een ceterus paribus-berekening: er wordt van uitgegaan dat de huidige stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden niet veranderen.
BPM-vrijstelling
Een flink deel van de stimuleringsmaatregelen bestaat uit bpm-vrijstelling: over drie jaar loopt de fiscus hierdoor €204 miljoen mis, plus 35 miljoen ‘dieseltoeslag’ die kopers van een nieuwe diesel betalen omdat de BPM voor deze brandstof hoger is. Automobilisten die in plaats van een nieuwe diesel een e-auto kopen, leveren hierdoor een extra ‘tegenslag’ op. In de krant zegt hoogleraar autotechnologie Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven te verwachten dat rond 2025 een miljoen elektrische auto’s zullen rondrijden in Nederland; een op de acht personenwagens is dan elektrisch. Bij onveranderd beleid loopt de inkomstenderving hierdoor op tot meer dan €1 miljard euro per jaar.
‘Onhoudbaar’
Staatssecretaris Snel van Financiën noemt de belastingvoordelen op termijn onhoudbaar. Wanneer er een aanpassing komt en in welke vorm, wil hij niet zeggen. ‘Daarvoor is het nog te vroeg’, zegt zijn woordvoerder in de Volkskrant. De huidige bijtellingsregelingen liggen tot 2020 vast. Het gedeeltelijk afbouwen van de belastingvoordelen voor e-auto’s botst met klimaatdoelstellingen van het kabinet. Daarin speelt de elektrische auto een belangrijke rol. Voor het wegvallen van de brandstofaccijns bestaat geen makkelijke oplossing. Een deel van het ‘verloren’ bedrag komt wel terug via de energiebelasting op elektriciteit.
De accijnsderving kan deels gecompenseerd worden rekeningrijden in te voeren. Een besluit hierover heeft het kabinet uitgesteld.
Jan Rolleman zegt
Het lijkt me dat hier geen sprake is van inkomstenderving, maar gewoon van de gevolgen van gemaakte beleidskeuzes. De regelingen voor elektrische auto’s zijn t/m 2020 opgenomen in de Wet Uitwerking Autobrief II en van daaruit in de IB, LB, BPM en MRB terechtgekomen. Vanaf volgende jaar wordt er nieuwe beleid ontwikkeld voor Autobrief III voor de periode 2021-2024. Op termijn zal het beleid voor EV’s echt wel veranderen als het EV-bezit toeneemt, maar zo ver is het nog lang niet.