Staatssecretaris Snel van Financiën heeft puntsgewijs maar uitvoerig geantwoord op vragen die door verschillende fracties zijn gesteld over het pakket Belastingplan 2019 en het implementatiewetsvoorstel ATAD1.
Geen vrijstelling commerciële fitnesscentra
De voorgestelde verruiming van de sportvrijstelling geldt voor alle sportinstellingen die niet-commercieel zijn en dus geen winst beogen. Fitnesscentra hebben geen streepje voor op zwembaden. Verder geeft de staatssecretaris aan dat het niet nodig en onwenselijk is de verruiming uit te stellen, zoals Kamerlid Leyten vroeg.
Compensatieregeling Bbz 2014-2016
Uit oogpunt van uitvoerbaarheid en rechtsgelijkheid heeft het kabinet gekozen voor een generieke compensatieregeling voor alle Bbz-ontvangers die in de periode 2014-2016 te maken hebben gekregen met terugvorderingen van toeslagen als gevolg van het omzetten van een Bbz-lening in een gift. Volgens Snel is het voor de Belastingdienst onmogelijk is om vast te stellen of het terugbetalen van toeslagen op grond van het papieren inkomen de oorzaak is (geweest) dat een (ex-)ondernemer in die periode in de financiële problemen is gekomen en mogelijk zelfs in de WSNP is beland. De bewindsman neemt contact op met de Nationale Ombudsman om te bezien of hij nog iets kan doen voor ondernemers die in de schuldsanering zijn gekomen door terugbetalen van toeslagen op grond van het papieren inkomen.
Fiets van de zaak
Kamerlid Snels van GroenLinks wilde de bijtelling op een fiets van de zaak van 7 naar 0%, omdat dit uitvoering van de bijtelling voor de Belastingdienst makkelijker zou maken. De uitvoeringskosten zullen dan dalen, erkent de staatssecretaris, maar de fiscus moet dan wel in veel meer gevallen toetsen of het eigendom van de fiets niet in feite is overgegaan op de werknemer. In dat geval mag de bijtelling niet worden toegepast, maar moet de waarde van de fiets worden belast. Dat leidt juist tot een toename van de uitvoeringskosten. Per saldo wordt geen vereenvoudiging verwacht
Aanpassing kansspelbelasting
Na Kamervragen en brieven van o.a. de KNVB en NOC*NSF zegt Snel dat er geen goed beeld bestaat van de feitelijke omvang van de bijdrage die de landgebonden Toto levert aan de afdracht van de Nederlandse Loterij aan de staat en de goede doelen en sport. Als gevolg van het voorstel is afgerond € 13 miljoen meer kansspelbelasting (KSB) verschuldigd over de sportweddenschappen van de twee landgebonden aanbieders: Toto en Sportech (Runnerz). Daarvan komt circa € 11 miljoen van de Toto. De belasting wordt afgetrokken van fiscale winst waardoor de lastenverzwaring in de kansspelbelasting tot een lagere vennootschapsbelasting kan leiden. Het effect van de aanpassing van de kansspelbelasting voor sportweddenschappen op de afdracht aan goede doelen en sport wordt volgens Snel meer dan goed gecompenseerd met de beschikbare € 3,2 miljoen. Daarnaast zijn ministeries in overleg met goede doelen en sport over de compensatie.
Woningcorporaties
Activiteiten van woningcorporaties kunnen niet als openbare-infrastructuurprojecten worden beschouwd. Het kabinet ziet dan ook geen mogelijkheid om binnen de earningsstrippingmaatregel tegemoet te komen aan de zorgen van de woningcorporaties. De earningstrippingregeling is een renteaftrekbeperking waardoor overtollige rentelasten (het saldo van rentelasten en rentebaten) nog aftrekbaar zijn tot 30 % van de gecorrigeerde Nederlandse fiscale winst (EBITDA), met een franchise van €1.000.000.
Onbelaste vergoeding studiekosten en WKR
Snel gaat in op de mogelijkheden voor een werkgever om een onbelaste vergoeding aan het kind van een werknemer te verstrekken voor de studiekosten van dat kind. Volgens de bewindsman kan het kind van een werknemer kan onder omstandigheden de toelage zelfstandig als inkomen genieten. Via de algemene heffingskorting zal dit toegekende inkomen – uiteraard wel afhankelijk van de hoogte van de studietoelage – per saldo onbelast blijven. Als het kind ook nog ander inkomen uit bijvoorbeeld een bijbaan heeft komt de studietoelage van de werkgever er wel bij in zijn inkomen, maar dan heeft hij momenteel, evenals in de situatie zonder bijbaan, wel nog recht op aftrek van scholingsuitgaven. De gedane scholingsuitgaven drukken op het kind omdat de toelage van de werkgever belast inkomen vormt. Als een werkgever dergelijke studievergoedingen wil gaan geven, dan zal dit een extra recht moeten zijn dat de werkgever aan het kind van werknemers verstrekt. Er is sprake van loon van de ouder indien de toekenning van de studietoelage aan het kind invloed heeft op het loon van de ouder. Van de gerichte vrijstelling voor studiekosten onder de werkkostenregeling kan echter geen gebruik worden gemaakt.
ATAD1
De uitzondering die in de CFC-maatregel (Controlled Foreign Companies (CFC)-maatregel) is opgenomen voor gecontroleerde lichamen die een wezenlijke economische activiteit uitoefenen is van toepassing op gecontroleerde lichamen die zijn gevestigd in EU, EER en in een derde land.
Geef een reactie