Een no-dealbrexit stelt het Nederlandse bedrijfsleven voor een aantal uitdagingen. Een daarvan is chaos in het verkeer rondom Rotterdam, waarschuwt Deltalinqs. In die organisatie zijn ondernemers in het havengebied verenigd.
Over ruim tien weken verlaat het Verenigd Koninkrijk de EU. Als er geen deal komt, dreigt ernstige verkeershinder en met name in de zuidelijke Randstad, voorspelt Deltalinqs-directeur Bas Janssen. ‘Als er eind maart geen akkoord ligt tussen de EU en de Britten, vrees ik chaos.’ Hij voorziet lange files van vrachtwagens op snelwegen en provinciale wegen. ‘En bij truckfiles krijg je ook vluchtelingen die als verstekeling mee willen naar Engeland.’ Rijkswaterstaat zegt wel te werken aan een landelijk verkeersplan. Daarin worden ook de vijf havens, Europoort, Vlaardingen, Hoek van Holland, IJmuiden en Vlissingen betrokken.
Noordkant bottleneck
Bij de ferryterminals in de havens zijn nog nooit grootschalige douanecontroles gehouden. Papieren die niet op orde zijn, kunnen voor opstoppingen zorgen en de parkeerruimte is beperkt. Janssen denkt dat de grootste bottleneck aan de noordkant van de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland zit, waar ook de ferryterminal van Stena Line zit. Die verwerkt dagelijks rond 900 vrachtwagens. De provincie Zuid-Holland kijkt naar de mogelijkheid om een polder bij Hoek van Holland in te zetten als noodparkeerplaats. Een ander probleem is de afwezigheid van controlepunten voor het keuren van planten, vlees en dieren. Die moeten door private partijen worden opgezet.
Aan de zuidkant van de Nieuwe Waterweg zijn drie ferryterminals met 723 parkeerplaatsen. Het Havenbedrijf Rotterdam wil die alleen in uiterste nood gebruiken en overweegt daarom in de buurt alsnog een groot terrein te huren. Daarover moet eind deze maand duidelijkheid zijn.
Havensysteem
Verder is het havensysteem Portbase nog verre van operationeel. Daarmee zouden douaneformaliteiten elektronisch kunnen worden afgehandeld en vertraging kunnen worden voorkomen. Voor het systeem zouden zich minimaal duizend bedrijven moeten aanmelden, maar de werving is pas begonnen en veel bedrijven wachten nog af.
Bron: FD.nl
Geef een reactie