De gemiddelde BPM op een nieuwe benzineauto is tussen 2012 en 2018 met 56,4% procent gestegen, meldt de vereniging RAI van autofabrikanten en -importeurs. Voor een dieselauto is de stijging 82,7%. Dat staat haaks op de belofte van het kabinet om de aanschafbelasting te verlagen, aldus RAI.
Voor een benzineauto werd vorig jaar gemiddeld € 4.643 aan BPM neergeteld. Zes jaar eerder was dat nog € 2.967. Op de aanschafprijs van een diesel is in 2018 gemiddeld € 8.876 belasting betaald, tegen € 4.857 in 2012. RAI-voorzitter Steven van Eijck pleit voor afschaffing: “De BPM ondermijnt ons streven naar duurzame, veilige en betaalbare mobiliteit en is op termijn onhoudbaar.”
Door de hogere belasting kiezen steeds meer autokopers voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. “Dit ondanks afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15% af te bouwen”, zegt Van Eijck. “Sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP-emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland alleen maar verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden.” De overheid ontving vorig jaar ruim € 2,1 miljard aan BPM, 27,3% meer dan in 2012.
Import vergroot CO2-uitstoot
De belasting op nieuwe auto’s is de hoogste in Europa, aldus Van Eijck. Dat zit de doelstellingen om de CO2-uitstoot te verminderen in de weg, vindt de vereniging. Die wijst erop dat een auto in ons land gemiddeld 10,5 jaar oud is. Dat was in 2000 nog 7,3 jaar. Uit het buitenland kwamen vorig jaar meer dan 200.000 auto’s, waarvan een derde maximaal twee jaar oud was. Dat kannibaliseert op de verkoop van nieuwe auto’s, stelt de vereniging. “De gemiddelde CO2-uitstoot van deze groep geïmporteerde auto’s lag 14 gram hoger dan de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2018 in Nederland verkochte nieuwe auto’s (126g om 112g). De BPM-aangifte van al deze auto’s kost de overheid bovendien handenvol geld en is fraudegevoelig.”
Klimaatakkoord
Van Eijck ziet het Klimaatakkoord als goede aanleiding om het autobelastingstelsel op de schop te nemen. “Wij hebben als RAI Vereniging eerder aangetoond dat invoering van een systeem van betalen naar gebruik waarbij zowel de BPM als de MRB worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs, grote CO2-besparing kan opleveren, de overheidsinkomsten op peil houdt en de doorstroming verbetert. Hiermee maken we het verkeer ook nog eens veiliger en komt een einde aan de jarenlange verstoring van de Nederlandse automarkt in Europa.”
Casper Heijstek zegt
Tja die BPM is sowieso nogal debiel. Ik woon vlak bij Duitsland, maar als ik een nieuwe auto wil kopen betaal ik hier in Nederland zo’n 5000 euro meer dan in Duitsland. Leve de EU. Gewoon pure diefstal van Mark Rutte, zodat hij elke week weer 700 asielzoekers binnen kan halen. Het is een wonder dat Nederlanders nog steeds niet massaal met knuppels en hooivorken naar De Haag zijn gegaan