Het aantal vrouwen in leidinggevende posities bij Nederlandse bedrijven is afgelopen jaar sterk gegroeid, meldt Grant Thornton. Inmiddels heeft 83% van de bedrijven minimaal één vrouw in een leidinggevende positie. Vorig jaar was dat nog 56%.
Grant Thornton publiceert elk jaar het rapport ‘Women in Business’, voorafgaand aan internationale vrouwendag op 8 maart. Vorig jaar liep het Nederlandse bedrijfsleven nog achter bij andere landen met het aantal leidinggevende vrouwen. Nu zit ons land met 83% op het wereldwijde gemiddelde. Dat is de laatste twee jaar sterk gestegen: in 2017 had nog circa 66% van de bedrijven minimaal een vrouw in een leidinggevende positie. Het aandeel van vrouwen in managementteams is 28%, waarmee Nederland net onder het gemiddelde zit, goed voor de 21e plaats in internationaal verband.
Bijna een op drie managers is vrouw
Wereldwijd is het aandeel vrouwen in managementteams vorig jaar gestegen van 24% naar 29%. Dat is een relatief sterke groei, want de tien jaar ervoor is dat aandeel met 10% toegenomen. “Het lijkt erop dat gendergelijkheid door het internationale bedrijfsleven eindelijk serieus wordt genomen. Hopelijk is dit niet een tijdelijke verandering en zet deze tendens zich echt door”, aldus Grant Thornton. De absolute topfunctie in een bedrijf is desondanks nog maar mondjesmaat weggelegd voor vrouwen. Wereldwijd is 15% van de CEO’s of managing directors een vrouw. Nederland doet het op dat punt met 17% beter dan gemiddeld. Als er een vrouw in het bestuur zit, is dat meestal als hoofd HRM (22%) of CFO (25%).
Vrouw cijfert zich nog weg
Vrouwen kiezen over het algemeen eerder voor het wegcijferen van de eigen belangen in het voordeel van het bedrijf. “Blijkbaar zijn vrouwen zich dus bewust van wat hen kan helpen, maar kiezen ze er toch voor om hun huidige werktaak te vervullen en minder te kiezen voor de lange termijn en hun eigen positie. Ze kiezen daarmee dus eerder voor het bedrijf dan voor henzelf. Misschien doen zij zichzelf daarmee in sommige gevallen tekort.” In Nederland blijkt 25% van de bedrijven geen concrete acties te ondernemen om het aantal vrouwen aan de top te vergroten. Zelf vinden vrouwen dat de werkgever in hen moet investeren; mannen denken dat er minder vrouwen aan de top werken doordat ze minder netwerkmogelijkheden hebben en minder beschikbare financiële ruimte.
Geef een reactie