De regels die in Nederland gelden voor het uitkeren van bonussen in de bankensector schrikt buitenlandse bedrijven die zich na de brexit in ons land willen vestigen af. Dat stelt ING-topman Ralph Hamers in de Financial Times.
Topmensen in het bankbedrijf mogen maximaal 20% van hun vaste salaris als bonus ontvangen. De EU-regels staan toe dat met een bonus het vaste loon mag worden verdubbeld. Hamers is bang dat na het vertrek van het Verenigd Koninkrijk Nederland de strijd als nieuwe vestigingsplaats gaat verliezen van steden als Frankfurt, Parijs en Dublin. ‘Als je denkt dat zakenbankiers en mensen die werken op de financiële markten worden aangespoord door variabel loon, dan is Amsterdam niet de natuurlijke plaats om uit te breiden.’
Clifford Abrahams, financieel topman van ABN Amro, verwacht niet dat de bonusregels versoepeld worden om bedrijven alsnog te verleiden naar Amsterdam te komen. Hij ziet de stad wel als aantrekkelijke standplaats voor andere delen van de financiële sector.
De haven is er klaar voor
Een harde brexit is nog steeds niet uit beeld. De haven van Rotterdam, de douane en voedsel- en warenautoriteit NVWA zeggen dat ze erop zijn voorbereid. ‘We zijn altijd uitgegaan van een worstcasescenario’, laat het Havenbedrijf weten. Dat schat dat bij een no-dealbrexit dagelijks 400 trucks hun papierwerk niet op orde zullen hebben. Daarvoor zijn vijf extra parkeerterreinen ingericht met ruimte voor meer dan 700 trucks. Die hebben dan 24 uur de tijd om de paperassen te regelen.
Transportbedrijven zijn met een campagne ingelicht over de noodzaak van geldige grenspapieren als het VK zonder afspraken de EU verlaat. Daartoe is onder meer speciale software ontwikkeld.
Er zijn honderden extra medewerkers aangenomen bij de douane en de NVWA, zoals douaniers en dierenartsen. Het Havenbedrijf denkt dat invoerheffingen op langere termijn kunnen leiden tot een verlies van 30% tot 40% procent van de handelsstroom van en naar het Verenigd Koninkrijk.
Bron: ANP.
Geef een reactie