Bovag, brancheorganisatie voor de automotive, gaat gebruikmaken van het matchmakingplatform van Alfa. Leden kunnen via dat platform in contact komen met potentiële kopers of verkopers.
Begin februari lanceerde Alfa een platform om potentiële kopers en verkopers van bedrijven bij elkaar te brengen. Daar gaat nu ook Bovag gebruik van maken. Alfa werkt al enkele jaren samen met Bovag. Leden worden circa vijf keer per jaar in workshops bijgepraat over de mogelijkheden van een fusie of een overname. Volgens de brancheorganisatie zijn er veel ondernemers in de mobiliteitssector die hun bedrijf van de hand willen doen of een andere onderneming willen overnemen. Daarom gaat Bovag gebruikmaken van het Alfa-platform voor matchmaking. Daar kunnen kopers en verkopers hun wensen kenbaar maken, waarna Alfa achter de schermen contacten legt met mogelijke overnamekandidaten. ‘Ook heeft Alfa het voordeel van aansluiting bij (besloten) platformen als Brookz, Dealsuite en The Funding Network. Dat vergroot de kans op een geslaagde match fors.’
Kleinere dealer mist de boot
Juridisch adviseur Christiaan Buis van Alfa verwacht veel van de overeenkomst. ‘Bovag heeft 4.000 autodealers als lid, 1.000 caravanbedrijven en 6.000 fietsenwinkels. Ook in de automotivesector gaat de schaalvergroting door. Vroeger had elk dorp een dealer van een merk, nu concentreren importeurs het dealerschap in één grote vestiging in een centrale plaats. Veel kleinere dealers gaan de boot missen met de opkomst van de elektrische auto. En ook in de fietsenbranche staan grote veranderingen te wachten, omdat daar weer de rendementen onder druk staan.’
Het matchmakingplatform van Alfa is ook toegankelijk voor bedrijven die geen lid van Bovag of klant bij Alfa zijn.
Geef een reactie