Bij Twinfield ontvangen we veel vragen over de nieuwe Europese richtlijn PSD2. Er blijkt nog veel onduidelijkheid over wat PSD2 nu precies betekent voor bijvoorbeeld accountants, boekhouders en hun klanten. De belangrijkste vragen tot nu toe lees je in deze blog ’10 veelgestelde vragen over PSD2 van accountants en boekhouders’.
PSD2 (Payment Service Directive 2) is de herziene versie van de Europese PSD-richtlijn uit 2007. Met de nieuwe PSD2-wetgeving krijgen nieuwe typen betaalinstellingen toegang tot het betalingsverkeer.Een overzicht van 10 veelgestelde vragen over PSD2:
1. Wanneer ga ik iets van PSD2 merken?
De PSD2-richtlijn is eind 2018 door zowel de Eerste Kamer als de Tweede Kamer behandeld. Op 19 februari 2019 trad PSD2 officieel in werking. Vanaf 14 september 2019 gelden de zogeheten technische standaarden (RTS). Daarin staat onder meer beschreven via welke techniek derde partijen toegang kunnen krijgen tot een betaalrekening. Vanaf deze datum moeten banken hun interfaces beschikbaar stellen aan derde partijen, op de door de RTS beschreven wijze. Derde partijen kunnen die interfaces vanaf dat moment in hun software implementeren. Voorwaarde is wel dat zij daarvoor toestemming hebben van de toezichthouder. Het is daarom de verwachting dat de eerste innovatieve diensten pas eind 2019/begin 2020 beschikbaar komen.
2. Wat betekent PSD2 voor mij als accountant of boekhouder?
Als accountant, boekhouder of financieel adviseur kun je dankzij PSD2 straks alle bankgegevens van je klant gebruiken en betalingsinformatie inzien. Belangrijk daarbij is wel dat de rekeninghouder hiervoor toestemming heeft gegeven. De rekeninghouder (lees: je klant) is bovendien wettelijk verplicht om die toestemming elke 90 dagen weer opnieuw te verlenen. Dat geldt ook voor je klanten die nog een papieren administratie voeren (de zogeheten ‘schoenendozen’)?
3. Wat kan ik nu alvast doen ter voorbereiding op PSD2?
Voor jou als accountant of boekhouder is het belangrijk om alvast na te denken over een werkproces om je klant straks elke 90 dagen om toestemming te vragen voor het inzien van betalingsgegevens en/of het monitoren van betaalinformatie. Daarbij is het goed om te weten dat we in Twinfield software gaan bouwen waarmee je tijdig de toegang tot een rekening kunt verlengen.
In de tussentijd kun je verder systeemtechnisch nog niets doen. In het vierde kwartaal van 2019 hopen we de eerste koppeling beschikbaar te maken. In de tussentijd raden we je wel aan om je klanten bekend te maken met PSD2 en ze te informeren over de veranderingen die eraan komen. Twinfield gaat je hierbij ondersteunen met informatie- en communicatiemateriaal. Dit komt de komende tijd voor jou beschikbaar via onze website.
4. Onder PSD2 moet je de toestemming voor de boekhoudkoppeling elke 90 dagen vernieuwen. Zorgt dit niet voor enorm veel administratie?
De 90-dagentermijn is een onderdeel van de PSD2-wetgeving. De reikwijdte van de wet bevat alle betalingstransacties. Er is daarbij geen onderscheid tussen consumenten en bedrijven. Met het verlengen van toestemming wil de EU consumenten beter beschermen. Denk bijvoorbeeld aan het scenario dat een rekeninghouder een derde partij toegang geeft tot zijn rekening en dit vervolgens vergeet. Daardoor zou een derde partij onbedoeld toegang tot betaalinformatie blijven houden.
De 90-dagentermijn zou jou als accountant of boekhouder inderdaad veel extra administratie kunnen bezorgen. Daarom werken we binnen Twinfield aan een functie die je op omgevingsniveau inzicht geeft in de status van de boekhoudkoppeling. Deze functie gaat je tijdig waarschuwen als de 90 dagen bijna zijn verstreken. Ook stelt deze functie de bankrekeninghouder (lees: je klant) in staat om toestemming voor verlenging te geven. Dit geldt ook als deze persoon nu nog geen toegang tot Twinfield heeft.
Wanneer er meer over deze nieuwe functionaliteiten bekend is, lees je dat hier op onze website.
5. Veel van mijn klanten autoriseren hun boekhoudkoppeling vanuit hun bankpakket. Moeten zij dit straks elke 90 dagen doen (met het risico dat mutaties niet meer worden ingelezen als zij dit niet doen)?
Bij de huidige boekhoudkoppeling moet je de koppeling inderdaad vanuit het bankpakket regelen. Bij de PSD2-koppeling verplicht de wetgever ons om dit vanuit Twinfield te doen. Daarna maak je een uitstapje naar de bank, waar je op de gebruikelijke manier moet inloggen. Daarmee activeer je de boekhoudkoppeling.
Zoals ook aangegeven bij vraag 4, werken we binnen Twinfield Boekhouden aan een functie die je op omgevingsniveau inzicht geeft in de status van de boekhoudkoppeling. En die jou en je klanten helpt om binnen de 90-dagentermijn toestemming voor verlenging te geven, zonder dat jullie er zelf veel omkijken naar hebben. Goed om te weten: het is ook mogelijk om 90 dagen historie te importeren. Hiermee kun je een eventueel gat opvullen als je klant de toestemming niet op tijd verlengt.
6. Geldt de 90-dagentermijn ook voor mijn huidige boekhoudkoppeling?
Nee, voor de huidige boekhoudkoppeling verandert er niets. Alleen voor de nieuwe PSD2- koppeling moet de rekeninghouder, zodra de koppeling actief is, elke 90 dagen opnieuw toestemming geven.
7. Hoe bereidt Twinfield zich voor op PSD2?
Voor leveranciers van boekhoudsoftware (en voor banken) is PSD2 een echte revolutie. Zo kunnen we Twinfield Boekhouden straks uitbreiden met allerlei nieuwe functies die je traditioneel alleen bij een bank zag. Twinfield is daarom bezig met het verkrijgen van een vergunning bij De Nederlandsche Bank om onder PSD2 bankkoppelingen in onze software aan te kunnen bieden.
Aan de andere kant moet de techniek “onder de motorkap” dit natuurlijk wel ondersteunen. We zijn dan ook druk bezig met het vervangen van oude systemen en het implementeren van nieuwe communicatiestandaarden. Daarbij zorgen we er uiteraard voor dat de veiligheid van online boekhouden van het allerhoogste niveau is.
8. Kan ik onder PSD2 straks ook betalingen en incasso’s rechtstreeks vanuit mijn boekhoudpakket naar de bank versturen?
Dit gaat inderdaad tot de mogelijkheden behoren. Een verwachting wanneer dit beschikbaar komt, is nu nog niet af te geven. De eerste focus is om de koppelingen te vervangen en je daarmee continuïteit te bieden. Daarna voegen we nieuwe functies toe.
9. Mijn bank zegt geen boekhoudkoppeling te gaan maken met bijvoorbeeld Twinfield. Hoe kan dat?
Misschien is er spraakverwarring geweest over welke type boekhoudkoppeling het ging. Vóór de inwerkingtreding van PSD2 waren banken namelijk niet verplicht om een boekhoudkoppeling aan te bieden. Toch werken veel banken, zoals ING, Rabo, ABN AMRO en Knab al jaren met een boekhoudkoppeling.
Vaak zijn het de wat kleinere banken die nu nog geen koppeling aanbieden. De nieuwe PSD2-boekhoudkoppeling is echter voor alle banken verplicht, in heel Europa. Ook kleinere banken dienen zich hier dus aan te houden.
10. Kan ik gewoon de huidige boekhoudkoppeling in stand houden?
Helaas kun je niet zelf beslissen of je de huidige boekhoudkoppeling blijft gebruiken. Je bent hierin afhankelijk van de banken. Veel banken hanteren overigens wel een overgangstermijn en houden de huidige boekhoudkoppeling voorlopig nog actief. Houd er wel rekening mee dat de boekhoudkoppeling op termijn verdwijnt. Neem contact op met je bank wanneer je uiterlijk moet overstappen naar de nieuwe koppeling.
Zoals al vaker aangegeven, werken we er binnen Twinfield hard aan om jou (en de klanten die je bedient) zo goed mogelijk te helpen met de nieuwe boekhoudkoppeling.
Robert Baars
Andere vragen?
Zit jij nog met andere vragen over PSD2 of zijn er zaken voor jou onduidelijk? Lees hier meer over PSD2 of stel je vragen onder ons blog op De Online Accountant. Onze PSD2-expert Robert Baars geeft je graag een antwoord.
.
Over Twinfield
Twinfield is de grondlegger van het Cloud boekhouden in Europa. Twinfield Boekhouden een online boekhoudprogramma waarmee accountants en ondernemers slim en gemakkelijk kunnen samenwerken. Twinfield is veilig (keurmerk Zeker-Online) en werkt 100% in de cloud. Daarbij koppelt Twinfield met vele andere pakketten. Twinfield is een onderdeel van Wolters Kluwer Tax & Accounting.
Geef een reactie