Een groep van 88 grote investeerders (samen goed voor bijna 10.000 miljard dollar aan belegd vermogen) heeft 707 bedrijven benoemd die niet transparant genoeg zijn over hun impact op het klimaat. Daaronder zijn ook Nederlandse bedrijven als Shell.
De groep, verzameld onder de naam Carbon Disclosure Project (CDP), willen deze bedrijven dwingen informatie over onder meer CO2-uitstoot openbaar te maken. Het gaat om oliebedrijven als Exxon Mobil en BP, maar ook om techgigant Amazon, autofabrikant Volvo en de Chinese internetretailer Alibaba. CDP wil van 546 ondernemingen meer openheid over de impact op de klimaatverandering, 166 bedrijven moeten meer vertellen over waterveiligheid en 115 moeten er een boekje open doen over hun invloed op ontbossing. Onder de groep die zich in CDP heeft verenigd, is ook de Nederlandse NN Group.
Duurzaamheidsrapport is niet genoeg
De dienstensector is het meest gesloten over zijn klimaatimpact: 27% van de bedrijven zwijgt erover. Daarna volgen de maakindustrie (18%) en de fossiele brandstofsector (12%). De maakindustrie scoort het slechtst op waterveiligheid (26% doet daar geen mededelingen over) en retailbedrijven zijn onvoldoende helder over hun invloed op ontbossing (30% informeert daar niet over). ‘Informatieverstrekking in de eigen duurzaamheidsrapporten is niet voldoende. Investeerders en de markt in het algemeen hebben transparantie nodig in de vorm van consistente, vergelijkbare en relevante cijfers die makkelijk vindbaar en vergelijkbaar zijn.’
Andere Nederlandse bedrijven die volgens CDP op onderdelen meer openheid moeten betrachten, zijn DSM, Euronext, OCI en de Russisch-Nederlandse internetdienstverlener Yandex. Volgens CDP gaat het om ‘forest-gerelateerde informatie’. ‘Onze score voor klimaatinformatie is juist heel goed met een A-score. Ontbossing is voor DSM geen groot onderwerp omdat onze blootstelling daaraan, via palmolie en soja, beperkt is’, aldus DSM.
Geef een reactie