De detailhandel heeft in mei 3,1% meer omgezet dan in mei vorig jaar, blijkt uit CBS-cijfers. De online verkoop is met 20% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
De verkoopcijfers zijn vooral in de non-foodsector gegroeid: daar is de omzet met 3,5% gestegen. In de voedselsector is de omzet met 0,4% afgenomen. Wanneer geen correctie wordt toegepast voor de samenstelling van verkoopdagen (het effect dat op sommige dagen van de week meer wordt verkocht dan op andere dagen), is de omzet in de detailhandel zelfs 4,4% hoger uitgekomen in mei. Daarmee ligt de omzetstijging in het tweede kwartaal voorlopig onder het niveau van februari en maart, toen de groeipercentages boven de 4% lagen. April had een plus laten zien van 2,2%.
Goede maand voor meubelzaken
De grote klapper vinden we bij de winkels in meubels en woninginrichting: die boekten in mei een omzetstijging van 12,4%, bijna een verdubbeling van het groeicijfer in april (6,9%). Aan de andere kant van de streep staan de schoenen- en lederwarenwinkels. Die hebben de omzet met meer dan 4% zien dalen. In de foodsector (omzet -0,4%) zijn het met name de speciaalzaken die met krimp te maken hebben: in mei ging de omzet ruim 2% achteruit. Supermarkten noteerden een min van 0,2%.
Online verkoop
De verkoop via internet laat nog steeds dubbele groeicijfers zien. In mei kwam de toename uit op 19,6% ten opzichte van een jaar eerder. Zowel webwinkels (18,8%) als winkels die online verkoop ‘erbij doen’ (+20,8%) zetten de groeilijn voort.
Geef een reactie