Heb jij al jaren een administratie- of accountantskantoor en ben je vooral bezig met cijfers invoeren, aangiftes doen en jaarrekeningen opstellen? Dat kunnen veel klanten ook zelf, dankzij alle software die er nu op de markt is. Als je in de toekomst relevant wilt blijven als accountant of boekhouder, is het essentieel dat je je dienstverlening aanpast. In deze blog ‘Einde traditionele accountancy: tijd om te veranderen?’ lees je waarom dit zo belangrijk is en wat het je oplevert.
Natuurlijk, er zijn de komende jaren nog steeds wel ondernemers die het liefst een doos vol bonnetjes en facturen afleveren, waarna jij hun belastingzaken en administratie in orde maakt. Maar de nieuwe, jonge ondernemer is opgegroeid met computers. Die werkt al voornamelijk digitaal en kan heel goed overweg met softwareprogramma’s.
De nieuwe ondernemer kijkt vooruit
De nieuwe ondernemer neemt geen genoegen meer met een boekhouder of accountant die gewoon de cijfers inklopt en overzichten genereert over het verleden. Dat kan hij of zij zelf wel. Bovendien kijkt deze ondernemer vooruit. Hij wil niet weten hoe het de afgelopen maanden met zijn bedrijf ging, hij wil weten wat de toekomst brengt! Als de oude generatie er langzaam mee ophoudt, moet jij de moderne ondernemer ook meerwaarde kunnen bieden.
Jouw toegevoegde waarde als boekhouder of accountant
Die meerwaarde heb je zeker, als boekhouder of accountant! De meeste MKB’ers hebben niemand met wie ze over hun bedrijfsvoering kunnen praten, behalve jou. Jij bent dan ook de uitgelezen persoon om hen van strategisch advies te voorzien over fiscale en juridische veranderingen, mogelijke besparingen en ander strategisch advies.
Jij bent immers op de hoogte van fiscale en juridische veranderingen, ziet hoe een ondernemer het doet in vergelijking met anderen en je kunt prognoses uitrekenen. Daarnaast kun je je ondernemers ondersteunen met bijvoorbeeld het aanvragen van financiering, het opstellen van een pensioenplan of personeelsadministratie.
Wat heb je nodig voor een toekomstbestendig accountantskantoor?
Om je klanten goed te kunnen helpen, heb je actueel inzicht nodig in hun situatie. Dat krijg je alleen als je online samenwerkt in de cloud. De systemen waarmee je klant werkt, kun je koppelen aan je online boekhoudprogramma. Zo heb je altijd inzicht in de inkomsten en uitgaven van je klant. Ook kun je aan de bel trekken als het niet goed gaat. Als jouw klant bij je komt voor advies, weet je al precies hoe het met het bedrijf gaat.
Wat levert het je op?
De overstap naar intensiever samenwerken in de cloud heeft ook een belangrijk financieel voordeel. Voor het doen van de administratie ben je steeds minder uren kwijt. Dankzij je boekhoudsoftware en eventuele koppelingen met de software van je klant maak je dit werk immers steeds makkelijker. Bovendien krijg je gegevens vaker digitaal aangeleverd (met minder kans op fouten). Als dit ook in de toekomst je kerntaak blijft, moet je zeer concurrerende prijzen vragen en heel snel en efficiënt werken.
Door je klanten niet alleen te helpen met de administratie, maar ze ook te voorzien van strategisch advies, bied je veel meer toegevoegde waarde. Je klanten zullen ook eerder bereid zijn om daarvoor te betalen en gaan niet zo snel naar een andere boekhouder of accountant. Jij kent hen en hun bedrijf immers door en door. Uit internationaal onderzoek van Wolters Kluwer blijkt ook dat boekhouders en accountants die aanvullende diensten aanbieden naast alleen de administratie, hun omzet zien groeien. Strategisch bedrijfsadvies is een groeimarkt, traditionele boekhoudwerkzaamheden zijn dat niet.
Hoe pak je dat aan?
Je kunt er bijvoorbeeld over nadenken je dienstverlening te bundelen in een abonnementsmodel: naast administratie en de belastingaangiften stel je samen met je klant doelen op en evalueert deze regelmatig. Kijk bijvoorbeeld vier keer per jaar samen naar de cijfers en de toekomst. Zo kun je je klant goed helpen onderbouwde keuzes te maken voor zijn bedrijf en help je hem bij de verdere groei van zijn onderneming.
Verder lezen?
Er zijn meer manieren om de overstap te maken naar een toekomstbestendig accountantskantoor. Benieuwd? Download onze whitepaper ‘Stappenplan naar een toekomstbestendig accountantskantoor’.
Over Twinfield
Twinfield Boekhouden is een online boekhoudprogramma waarmee accountants en ondernemers slim en gemakkelijk kunnen samenwerken. Twinfield is veilig (keurmerk Zeker-Online), rijk aan functionaliteiten en werkt 100% in de cloud. Daarbij koppelt Twinfield met vele andere pakketten. Twinfield is een onderdeel van Wolters Kluwer.
Geef een reactie