Twee klanten van ABN Amro hebben bij klachteninstituut Kifid bakzeil gehaald met een klacht tegen ABN Amro. De bank mag een door hen gesloten aflossingsvrij doorlopend krediet eenzijdig beëindigen.
De twee hadden in 2016 samen een aflossingsvrij doorlopend krediet afgesloten, maar ABN Amro wilde dat niet aflossingsvrij voortzetten. Het product wordt niet meer verkocht en voor bestaande klanten wil de bank het product zodanig aanpassen dat klanten naast rente ook iedere maand een deel van het krediet terugbetalen. De klanten hadden een Flexibel Krediet met een limiet van € 70.000, waarover ze alleen rente betaalden. Vorig jaar liet ABN Amro weten het Flexibel Krediet te gaan aanpassen. De bank stelt dat het beter is voor de financiële situatie van de klanten als ze ook elke maand aflossen.
Aflossen wenselijk
De bank mag een overeenkomst altijd opzeggen met een opzegtermijn van twee maanden, oordeelt Kifid. Maar dat mag niet wanneer opzeggen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. Daarvan is hier geen sprake. Het klachteninstituut vindt ook dat het wenselijk is dat klanten aflossen op bestaande doorlopende kredieten, zoals onder meer de AFM en het ministerie van Financiën betogen. ‘Een aflossingsvrij doorlopend krediet voldoet niet meer aan de wensen en ontwikkelingen van de huidige tijd. De geschillencommissie volgt deze redenering. De bank heeft voldoende rekening gehouden met het belang van betrokken consumenten. Het belang van de bank dient in deze zaak te gaan boven het belang van deze consumenten om het doorlopend krediet ongewijzigd voort te zetten.’
Meer soortgelijke klachten
Kifid gaat ervan uit dat ABN Amro bij het aanbieden van een alternatief rekening houdt met de individuele omstandigheden van de klagers. Bij de geschillencommissie liggen nog meer van dergelijke klachten. ‘Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie vasthouden aan de lijn zoals in deze uitspraak uiteengezet. Vanzelfsprekend wordt iedere klacht op zijn eigen merites beoordeeld en kunnen specifieke omstandigheden ertoe leiden dat een uitspraak afwijkt.’
Wil shamier zegt
Hallo een vraag ik heb in 1999 een flex.kred gevraagd van fl.55.000 en heb nu al 20 jaar betaald aan de bank een bedrag betaald van €250,00 p.m. Bedrag was hoger maar dit is bedrag waar ik de zogenaamde rente op moest betalen.
Het bedrag is nu al opgelopen tot €50.000 in de 20 jaar op een bedrag van nog geen €25.000
ABN gezegd dat ik nog een bedrag van ruim €30.000 moet betalen in een tijdsbestek van 157 maanden
Dit komt op een bedrag van ruim €80.000 en 35 jaar betalen voor mij.
Is dit woekerrente of oplichting van de bank
€25.000 euro lenen en €80.000 terug betalen?
Moet ik betalen tot aan mijn dood of hoe zit dit?
Er zij door de ben nu al 3 jaar bezig en heb vanaf nov. 2019 niets meer betaald aan de bank , ze hebben ook diverse beloftes gedaan per brief maar zijn niet nagekomen om tot een voorstel te komen maar mooi niks meer behoort nu dreigementen niet te kort van dit staats bedrijf
Graag een reactie wat ik moet doen
Jeroen Erens zegt
Volgens shureluck ligt de claim nu bij de stichting info@massaschadeconsument.nl
Zij reageren niet op mails.