Walt Disney heeft de omzet jarenlang kunstmatig opgekrikt. Dat beweert een accountant die in 2017 werd ontslagen bij het entertainmentbedrijf. Ze zou een serie tips hebben doorgegeven aan toezichthouder SEC.
De accountant, Sandra Kuba, werkte 18 jaar bij Disney en stelt dat werknemers in het bedrijfsonderdeel amusementsparken systematisch voor miljarden dollars aan omzet te veel opgaven dankzij fouten in de boekhoudsoftware. Ze zou dat meerdere malen met SEC-medewerkers hebben besproken. De waakhond geeft geen commentaar. Volgens het concern zijn de beschuldigingen niet waar.
Creatief met cadeaubonnen
De omzetophoging vond onder meer plaats door fictieve inkomsten te boeken uit gratis extra golfrondjes of klantenaanbiedingen. Ook werd onder meer voor 500 dollar aan ingewisselde cadeaukaarten geboekt, terwijl de gasten 395 dollar hadden betaald. Soms werd omzet uit cadeaubonnen dubbel geboekt: eenmaal als de klant er een kocht en eenmaal als de bon werd gebruikt. Soms werden ook inkomsten uit cadeaukaarten geboekt als klanten er een gratis kregen vanwege een klacht.
Ontslag na melding
Door foutjes in de boekhoudsoftware waren die manipulaties niet te achterhalen. Dat zou bijvoorbeeld in 2008 en 2009 al 6 miljard dollar aan omzet hebben gescheeld. De amusementsparkentak boekte in die jaren 10,6 miljard dollar omzet. Toen Kuba de problemen in 2013 meldde bij het management, kreeg ze geen reactie. In 2017 stapte ze naar de SEC, een maand later werd ze ontslagen omdat ze zonder reden en op ongepaste wijze zou hebben geklaagd over collega’s.
Bron: MarketWatch
Geef een reactie