Hoe kijken spelers in accountancy en belastingadvies terug op 2020 en wat wensen zij voor 2021? Rondom de feestdagen stelt Accountancy Vanmorgen steeds zeven vragen aan een branchegenoot. Marcel Spoelstra is eigenaar van Spoelstra Accountancy Services en geeft lezingen en cursussen.
Op welke manier beïnvloedde Corona jouw werk?
‘Het was een jaar van lange intensieve dagen, omdat naast het reguliere werk, een beroep op advieswerk werd gedaan. Veelvuldig fungeerde ik als klankbord omdat veel ondernemers in onzekerheid en soms in paniek verkeerde door plotseling wegvallen van hun omzet door de coronacrisis. Ook intern werd de nodige aandacht gevraagd. Het kantoor werd deels gesloten en thuis werken gestimuleerd. Dat betekende dat plotsklaps het team instrueren en organiseren hoe thuis of digitaal te werken. Gelukkig was onze ICT-infrastructuur op orde en hoefde alleen maar een paar extra beeldschermen te worden aangeschaft. Dit gaf vertrouwen en bracht rust bij het personeel en cliënten. Temidden van de crisis hielden wij de kantoordeur virtueel open.’
Welke blijvende veranderingen denk je dat Corona heeft veroorzaakt?
‘Cloudwerken is in accountancy de norm. Dat maakt het mogelijk om onafhankelijk van tijd en locatie altijd en overal te kunnen werken. Die kantoren die had nog niet voor al elkaar hadden stonden al op achterstand en worden nu met de neus op de feiten gedrukt. Die hebben mogelijk nu achterstanden bij het samenstellen en aangiftes doen.’
Wat wens je de accountancysector toe?
‘Ik herhaal mijn wens van vorig jaar: dat de branche eens afstapt van uurtje-factuurtje. Dat is echt een achterhaald verdienmodel. Zoals ik al voorspelde, toont het aan dat het innovatie hindert. Immers, tijdsbesparing leidt tot omzetdaling. Dat heeft er mogelijk toe geleid dat menig kantoor zijn ICT-omgeving niet op de rit had. Bovendien bevordert het niet het broodnodige vertrouwen in onze beroepsgroep. Wij zijn er niet om uren te schrijven maar om ondernemers te helpen.’
Waar moeten we in 2021 nou echt over ophouden?
‘Het mopperen op de overheid en accountants. Het is ongelofelijk hoe snel en ruimhartig een subsidiesysteem is opgetuigd voor ondernemers. Met hulp van accountants maakte ondernemers dankbaar gebruik van deze noodsteun. Door moderne manier van boekhouden: scan en herken, bankkoppelingen en met behulp van dashboards kon snel cijfers gepresenteerd worden. Op basis van deze cijfers werden noodsteun aanvragen ingediend. Door middel van e-mails, telefoontjes, nieuwsbrieven en webinars werden klanten geïnformeerd en begeleid door een doolhof van complexe maatregelen.’
Welke zakelijke kansen zie je voor 2021?
‘De afgelopen twee jaar zijn wij met 40% gegroeid. Dat komt een groot deel door efficiencywinst in de samenstelpraktijk, maar ook door de toepassing van een prijsmodel met value pricing. Dit verdienmodel heeft de toekomst. Zolang andere kantoren het niet toepassen zie ik kansen op dubbele groeicijfers.’
Welke persoon of instantie krijgt voor 2021 jouw beste wensen en waarom?
‘Natuurlijk verdienen zorgmedewerkers alle lof voor hun onmisbare inzet voor coronapatiënten. Zij vormden de medische frontlinie. Op economisch vlak verdienen de accountants ook erkenning. Zij gaven administratieve rugdekking. De overheid gaat er automatisch vanuit dat u de steunaanvragen indient en controleert als onderdeel van de bestrijding van de Corona crisis. Zonder accountants zou er geen stimulans door de overheid zijn, zou er geen financiële verlichting zijn voor bedrijven en zou er geen hoop zijn voor al cliënten die zij hebben begeleid en bijgestaan. Het is deze ingebakken betrouwbaarheid die er voor zorgt dat de beroepsgroep niet de dank en waardering krijgt die zij verdient.’
Welke doelen stel je jezelf privé en beroepsmatig voor 2021?
‘Ik wil mijn vaarbewijs halen. Helaas is door Corona het CBR-examen uitgesteld. Beroepsmatig wil ik als kantoor groeien onder het motto Growth is the only evidence of life. Daarnaast blijf ik bloggen met een eigenwijze visie over accountancy op marcelspoelstra.nl.
Lees hier de andere afleveringen.
Ben Duinkerken zegt
Paar vraagjes: als value pricing zo succesvol is, waarom heeft SAS BV, welke overigens pas gisteren 2019 heeft gedeponeerd, maar 18k eigen vermogen? Ook in de holding daarboven zie ik geen noemenswaardig fluctuerend vermogen?
Er wordt gemeld dat er 40% groei is, hoe is dat gemeten? Personeel? Klanten? Omzet?
Value pricing betekent oa dat als een klant hoge nood heeft met zijn aangifte, je hem een hogere prijs laat betalen. Hoe verhoudt dit zich dit tot het echt helpen van een klant?
Als uurtje factuurtje zo achterhaald is waarom hanteert bijna iedereen die wel een boterham verdient in deze branche dan nog dat stelsel?
Als value pricing zo succesvol is waarom wordt er dan zoveel gespendeerd aan het predikken en niet aan het succesvol exploiteren daarvan? Kan dat zo zijn omdat het populaire praatje predikken meer oplevert dan het uitvoeren ervan?
Marcel Spoelstra zegt
Dank voor je interesse in mijn zaak. Ik deponeer bewust zo laat mogelijk, verantwoord minimale toelichting en presenteer zo laag vermogen om pottekijkers zo min mogelijk inzage in mijn bedrijfsvoering te geven. Die geef ik al genoeg middels mijn boeken en blogs. Daar heb ik uitgebreid geschreven dat Value Pricing het medicijn is tegen de tumor in accountancy, uurtje-factuurtje. Maar net als het Corona vaccin loopt Nederland achteraan. Juist deze reacties geven mij de inspiratie om te bloggen om accountancy te veranderen. Ik wens u een gezond en voorspoedig nieuw jaar.
Ben Duinkerken zegt
Oke wel erg ongeloofwaardig. Succesvolle ondernemers die ik ken laten namelijk zoveel mogelijk vermogen in de BV en willen graag zsm laten zien aan de buitenwereld hoe sterk ze ervoor staan. Jij vind blijkbaar dat het tegenovergestelde een krachtig signaal is….? ik heb de statuten niet bekeken maar hoop dat je ze na flex bv wetgeving hebt aangepast. Anders ben je natuurlijk ook nog eens keihard te laat geweest.
Je noemt uurtje factuurtje inmiddels een tumor. Ik denk dat je daar de mensen die strijden tegen een echte tumor serieus te kort doet. Dat gaat namelijk over leven en dood. Uurtje factuurtje is gewoon een prijsmodel die al vanaf jaar 0 succesvol, eerlijk en effectief blijkt te zijn. In de handel is dit natuurlijk anders, maar belastingadviseurs en accountants zijn geen handelaren. Het zijn dienstverleners. En je verleent een persoon qua prijs pas een dienst als die transparant tot stand komt. En niet op basis van schimmige objectieve normen zoals “fair value pricing”. Anyway december 2021 staat gemarkeerd. Ik zie uit naar de cijfers!
Arjan zegt
Hoi Ben,
Ik ben benieuwd wat je jouw klanten zou factureren als de administratie en de jaarrekening volledig geautomatiseerd zou verlopen. Stel 1 uur voor administratie en 1 uur voor de jaarrekening.
Ben Duinkerken zegt
Dankjewel Arjan voor die vraag! Ik zou die klant dan maar 2 uur doorbelasten natuurlijk. Want dat is wat het kost. Ik vind het oplichterij om die klant dan maar standaard 950 oid te laten betalen “omdat een jaarrekening zoveel kost”. Dat is inmiddels niet meer zo. Value pricing probeert die oude prijzen wel in stand te houden. Lekker lucratief, maar niet voor de klant. Overigens merk ik dat mijn klanten mij bij veel meer zaken betrekken nu er budget vrij valt omdat de jaarrekening niet meer zo duur is. Eerlijkheid duurt het langst.
Arjan zegt
Hoi Ben,
Ik denk dat het goed is dat we in de accountancy deze discussie voeren. Het voert nu te ver om er erg diep op in te gaan. Ik ben zelf een groot voorstander van value pricing. Ik vind het niet oneerlijk. De klant bepaald zelf vooraf of hij de aabgeboden prijs wil betalen. Iedereen waardeert dingen anders. Als ik ‘s ochtends naar de bakker ga wil ik niet steeds achteraf geconfronteerd worden hoelang de bakker er over gedaan heeft om mijn broodje te bakken en daarvoor dan steeds een andere prijs te moeten betalen. Als het goed is blijft de kwaliteit (waarde) van dat broodje hetzelfde. Er zijn maar weinig dingen waar we vooraf niet weten wat iets kost. In de accountancy vinden we dat blijbaar normaal.
Gert zegt
Hi Ben, hoe eerlijk is uren x tarief? Voorbeeld nu de derdenverklaring bij de NOW regeling, deze regeling is nieuw dus de eerste klant die je doet, zul je er langer over doen, bijvoorbeeld 10 uur.
Bij de tweede weetje precies wat je moet doen en wat je nodig hebt en doe je er 7 uur over, bij de derde kan het in 6.
Je eerste klant betaald dan 40% meer dan de derde klant voor hetzelfde werk, hoe eerlijk is dat?
Of ga je dan de uren van de eerste klant ‘verdelen’? Of reken je een hoger uurtarief bij klant 2 en 3? Is dat eerlijk? Want dan ga je opeens iets anders doen dan de eerlijke tijd doorbelasten.
Ben Duinkerken zegt
@Arjan: een bakker = een handelaar. Die kan je qua prijsstelling niet vergelijken met een dienstverlener. De vergelijking met een autogarage is meer treffend. Echter – elke Fiat 500 zit hetzelfde inelkaar. Niet elke onderneming zit hetzelfde in elkaar (want grootte / AO/IB systeem etc. verschillen). Dus per auto geen verschil, per onderneming wel een verschil. Derhalve kan je de prijs nooit goed inschatten, het is namelijk altijd maatwerk. Dit wordt begrepen en geaccepteerd binnen de accountancy, en dat is ook logisch.
@Gert : Zelfeducatie breng ik niet in rekening. Dus met de nieuwe regelingen verdiep ik mijzelf erin, en vervolgens als ik die moet toepassen op een klant begint “de teller” te lopen. Dat stuk is namelijk wél maatwerk en dat wordt ook geaccepteerd door de klant.
Hoe ga je ermee om bij value pricing? Neem je X % van de subsidie? Dus een grote ondernemer met een pico bello administratie betaald een veelvoud qua prijs, en de kleine ondernemer met een slechte administratie en een kleine uitkering gaat een fractie betalen. Of ga je de kleine klant niet eens helpen? Daarnaast hoe ontstaat de waarde? Is dat vanwege een hoge uitkering en de hoge eigendunk van de adviseur die meent dat hij dat heeft verdiend voor zijn klant? Nee, die hoge uitkering is een simpel gevolg van de regeling.
Alternatief is werken met een vaste prijs: dan doe je dus iedereen tekort, want de 1 kost meer tijd (dat is een echte KOSTENPOST mensen(!!) tijd = geld), en de ander minder. Bij voorbeeld 1 doe je jezelf te kort en bij voorbeeld 2 doe je de klant te kort.
Hoe gaat men om met het eigen personeel als je bedrijf value pricing hanteert? Die worden ook beloond op basis van hun toegevoegde waarde? Antwoord: nee natuurlijk niet. Die laat je tegen het laagst mogelijke “markt conforme” salaris elke dag opdraven. Hooguit nog een 13e maand of een “mooie kerstpresentje” maar dat is een fractie van het bedrag wat wordt verdiend middels zijn “value”.
Value pricing… hoe meer ik er tegen ageer, hoe meer ik het een walgelijk systeem begin te vinden. Want u alleen weet de kosten voor het leveren van een bepaalde dienst. De klant heeft daar geen weet van. De kosten bestaan uit uw personeel + een opslag vaste lasten + evt. variabele kosten. Om de vaste lasten te dekken werken veel firma’s al met een basistarief van 50-75 p/u. Variabele kosten komen daarboven op. Is het een complexe klant? Dan wil je dat iemand met veel studie-uren die klant behandelt. Echter: die medewerker zal een hoger salaris willen want die heeft een boel jaren extra moeten studeren. Dus dan heb je het al gauw over een basistarief van 100-150 in de accountancy. Dit is logisch en begrijpt ook iedereen.
Uiteindelijk ben ik het natuurlijk wel mee eens met de stelling dat iedereen zelf mag kiezen wat die betaald voor een bepaalde dienst. Gezien de unieke vertrouwenspositie als financieel adviseur valt dat m.i. echter niet te rijmen met het willen zijn van een eerlijke vertrouwenspartner.
Ben Duinkerken zegt
Aanvulling: excuses voor de verharde toon. Ik wil de mensen die reageren etc. echt niet betichten van “oneerlijke” praktijken want dat weet ik ook helemaal niet. Wel roept value pricing steeds meer en meer vragen op – en ik hoop ook echt dat die beantwoord kunnen worden.