Een meerderheid van 58% van de Nederlanders vindt dat vaste autobelastingen als de motorrijtuigenbelasting en bpm moeten worden omgezet naar een belasting op gebruik (bijvoorbeeld de kilometerheffing). Dat komt naar voren uit een mobiliteitsonderzoek van marktonderzoeker Multiscope onder ruim 3.000 Nederlanders. Iets meer dan een derde (35%) vindt daarnaast dat er in 2030 alleen nog maar emissievrije auto’s nieuw te koop mogen zijn.
Voor meer dan één op de drie Nederlanders (36%) is het verhogen van de verkeersveiligheid de belangrijkste prioriteit in de komende jaren, meldt Multiscope. Daarnaast wil een aanzienlijk deel (29%) ook meer regionale fietspaden.
Elektrisch en emissievrij stimuleren
De meeste Nederlanders (36%) vinden dat verhogen van de verkeersveiligheid de hoogste prioriteit moet krijgen binnen het landelijk mobiliteitsbeleid. Extra stimulans voor elektrisch en emissievrij verkeer (30%) en meer regionale fietspaden (29%) worden door drie op de tien het belangrijkste gevonden. Eén op de vijf Nederlanders vindt dat maximum snelheden op snelwegen, meer capaciteit op het spoor en een hogesnelheidslijn tussen de Randstad en provincie prioriteit moeten krijgen
Jongeren treinen, 50-plussers fietsen
Voornamelijk 18 tot 34-jarigen en 50-plussers vinden dat de overheid prioriteit moet geven aan veiliger verkeer. 35- tot 49-jarigen zijn de grootste voorvechters van extra stimulans van elektrisch en emissievrij verkeer. Regionale fietspaden zijn vooral voor 50- plussers de belangrijkste beleidslijn. 18 tot 34-jarigen zijn de grootste voorstanders van meer capaciteit op het spoor en een hogesnelheidslijn tussen Randstad en provincie.
Onderzoek Smart Mobility
Geef een reactie