De CFO’s van Nederlandse bedrijven zijn ondanks economische en politieke onzekerheid optimistisch over de vooruitzichten voor het bedrijfsleven in de komende twaalf maanden, zo concludeert Deloitte uit het periodieke CFO Survey, waarin het sentiment van Nederlandse CFO’s rond strategische prioriteiten en macro-economische ontwikkelingen in kaart is gebracht.
Deloitte voelde 154 CFO’s van Nederlandse bedrijven aan de tand. Van hen geeft 11 procent aan weinig of geen vertrouwen te hebben in het succesvol kunnen opereren van hun organisatie in het huidige renteklimaat. Bijna negen op de tien zien de toekomst dus zonnig in voor de eigen organisatie.
De ondervraagden denken dat de inflatie in Nederland komend jaar gemiddeld zal afnemen tot 5,97 procent. ‘In navolging van de recente onrust in de bankensector – waaronder de val van Silicon Valley Bank en de gedwongen overname van Credit Suisse – is er zelfs sprake van een licht gunstigere inflatieverwachting van 5,53 procent. Hierbij houden CFO’s rekening met een meer gematigde houding ten aanzien van leningen en uitgaven.’
Duurzaamheid heeft minder prioriteit in economische crisis
Verder staat duurzaamheid bij 65 procent van de CFO’s hoger op de agenda dan in voorgaande jaren. Dat heeft te maken met de naderende CSRD-regelgeving, maar ook door een groeiend bewustzijn rond de langetermijnimpact van klimaatverandering op de bedrijfsvoering, zegt Mohamed Bouker, Partner Consulting bij Deloitte. ‘Opvallend is echter dat het prioriteren van duurzaamheid in tijden van economische onzekerheid – zoals in de nasleep van de bankencrisis – aanzienlijk afzwakt tot 53 procent. Het is dan ook cruciaal dat bedrijven duurzaamheid gaan zien als een integraal onderdeel van hun langetermijnstrategie en toegewijd blijven aan duurzaamheidsdoelstellingen, juist ook in onzekere tijden.’
Rol AI in besluitvorming groeit
Ruim driekwart van de financieel directeuren beschouwt hun organisatie als matig of enigszins digitaal volwassen, al groeit het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en digitale tools voor besluitvorming. ‘In de komende vijf jaar verwachten CFO’s van Nederlandse bedrijven ten minste een verdriedubbeling van het percentage strategische besluiten dat met behulp van of dankzij AI en digitale tools genomen wordt. Deze ontwikkeling wordt vooral als een kans gezien in de sectoren communicatie en vrije tijd en toerisme, de detailhandel en de sector voor consumptiegoederen.’ Het minst optimistisch zijn transport- en logistiekbedrijven, financiële instellingen en industriële organisaties.
Personeel werven niet meer bovenaan agenda
Ruim de helft van de CFO’s zegt dat het uitbreiden van het personeelbestand in de komende twaalf maanden niet in de lijn der verwachting ligt, terwijl een half jaar terug nog bijna driekwart het aantrekken van talent bovenaan de agenda had staan. ‘Hiermee is er dus sprake van een flinke verschuiving. CFO’s richten zich momenteel voornamelijk op het terugbrengen van financiële en toeleveringsrisico’s.’
Geef een reactie