Hoewel de groothandel minder ambitieuze CO2-reductiedoelen heeft dan de retailsector, biedt de klimaattransitie de branche kansen op nieuwe dienstverlening, zo concludeert ING Research. Alleen realiseren zij zich dat niet.
De onderzoekers namen 25 Nederlandse groothandelsbedrijven onder de loep. Van hen heeft de helft concrete klimaatdoelen gepubliceerd. Gemiddeld streven zij naar een reductie van 48 procent van de eigen CO2-uitstoot in scope 1 & 2 in 2030: lager dan de 55 procent die de EU zich ten doel heeft gesteld. ‘En ook lager dan in de retailsector, waar het doel van de 40 grootste Nederlandse winkelformules eveneens is om de directe CO2-uitstoot met 55 procent te reduceren. Hieruit blijkt dat duurzaamheid belangrijker wordt naarmate het product in de keten dichterbij de consument komt, waar duurzaamheidsbeleid ook zichtbaarder is. Bedrijven in de B2C zijn op het gebied van duurzaamheid doorgaans dan ook al verder dan bedrijven in de B2B.’
Bedrijven in de keten ontzorgen
Volgens Dirk Mulder, sector banker Retail & Trade bij ING, hebben groothandelsbedrijven op het gebied van de klimaattransitie nog veel werk te verzetten. Maar er zijn juist veel nieuwe kansen: ‘Dankzij hun positie als distributeur in de keten kunnen ze nieuwe diensten aanbieden die bedrijven in de keten ontzorgen en op weg helpen om duurzamer te worden. Denk daarbij aan het aanbieden van onderhoud aan apparatuur voor een langere levensduur, het ontwikkelen van een duurzamere productlijn of het geven van adviezen op het gebied van verduurzaming. Op deze manier kunnen ze meer toegevoegde waarde leveren en zodoende hun positie in de keten verstevigen.’ Groothandelaren zelf realiseren zich dat nog niet en houden zich er daardoor ook nog niet mee bezig, concludeert ING.
Verduurzaming moet wel geld opleveren
Net als andere bedrijven kiezen groothandelsbedrijven vooral voor laagdrempelige besparende maatregelen zoals overstappen naar groene energie, plaatsing van zonnepanelen, met airco’s verwarmen in plaats van verwarmingssystemen en het plaatsen van meters om het energieverbruik te monitoren. ‘Andere duurzame én kostenbesparende maatregelen zijn onder meer afvalreductie en plasticbesparing.’
Slechts weinigen kiezen voor overstappen op een duurzamer productieproces, het stopzetten van niet-duurzame activiteiten of afscheid nemen van leveranciers die niet duurzaam zijn. Want dan komt de winst in het geding: ‘Uit de interviews met groothandelsbedrijven blijkt dat de prijs en het rendement bij veel bedrijven toch nog vaak doorslaggevende factoren zijn voor het doen van duurzame investeringen.’
Echte verduurzaming moet wel wat opleveren, vinden de groothandelaren. ‘In de keten zijn lang niet alle bedrijven bereid meer te betalen voor een duurzamere variant. In veel sectoren draait het nog altijd om de laagste prijs. Om de duurzaamheidstransitie tot een succes te maken is daarom volgens bedrijven vooral behoefte aan een stimulerend subsidiebeleid. Al blijkt in de praktijk dat het opleggen van heffingen vaak beter werkt om gestelde doelen te realiseren.’
Volgens ING is de invoering van de CSRD een goed begin op weg naar uniforme wetgeving en een gelijk speelveld in de EU, waardoor bedrijven in beweging kunnen komen.
Geef een reactie