Accountants krijgen van mensen die de site Telefoonboek.nl gebruiken om een kantoor te zoeken, gemiddeld een 8,5. De digitale variant van het telefoonboek geeft gebruikers de mogelijkheid om reviews te plaatsen op de site. Daaruit komt naar voren dat de communicatie beter kan, maar dat bijna negen van de tien klanten positief is over zijn accountant.
Telefoonboek.nl baseert zich op het beperkte aantal van 160 reviews over accountantskantoren in Nederland. Daarvan waren er 22 (13,7%) negatief. “De verdeling van positieve en negatieve reviews is ook in lijn met het gemiddelde cijfer dat de beoordeelde kantoren ontvingen: een 8,5.” Hoewel de overgrote meerderheid van de beoordelingen dus positief is, moeten kantoren volgens Telefoonboek.nl wel veel aandacht besteden aan de negatieve reviews: die zouden een veel sterker effect hebben. “Het is aan te raden dat bedrijven geplaatste reviews monitoren zodat zij hier zo snel mogelijk op kunnen inspelen.”
Lastig bereikbaar
De meeste klachten over accountants hebben betrekking op communicatie: daarvan werden er 10 geregistreerd. “Daarbij werd er veelal benoemd dat accountantskantoren telefonisch niet goed bereikbaar waren of er geen reactie werd gegeven op e-mails.” Verder waren 9 klanten ontevreden over de professionaliteit van het kantoor. “Hierbij kwam voornamelijk naar voren dat accountants gemaakte afspraken niet of niet op tijd nakwamen.” Er waren 6 klanten die vonden dat zij te veel geld moesten betalen voor het afgeleverde werk.
Professionaliteit en service
Bij de positieve beoordelingen werden vooral termen gebruikt die een welbehagen in algemene zin uitdrukken: ‘Top!’ bijvoorbeeld. Dat gebeurde 37 keer. Even vaak was de klant te spreken over de professionaliteit van de accountant. “Klanten gaven daarbij aan dat accountants een wezenlijk verschil hadden gemaakt door de kennis en expertise die zij in huis hadden.” De service werd 26 keer geroemd. “Dit betrof complimenten over het algehele proces en de wijze waarop accountantskantoren omgingen met hun klanten en de aangeleverde administratie.”
Volgens Telefoonboek.nl viel verder op dat klanten positief zijn als de communicatie langs korte lijnen verloopt.
Geef een reactie