‘Relatiebeheerder’ staat er op het LinkedIn-account van John Klouwer (1958). Dat moeten we heel letterlijk nemen, legt hij uit. Want bij de klanten die hij dagelijks ontmoet, gaat het echt om de relatie. Het kantoor waar hij werkt, Kop of Munt, is gespecialiseerd in de creatieve sector, van reclamemensen en brandingbureaus tot evenementenbedrijven.
“Toen ik hier een jaar of 13 geleden kwam solliciteren werd mij gevraagd: ‘Zou je ervan opkijken als hier op maandagochtend een klant binnenloopt in korte broek, op badslippers en met een overduidelijke kater, die een inval heeft en met jou zijn zaken wil bespreken?’ Zo extreem heb ik het nooit meegemaakt. Maar het valt niet te ontkennen dat mensen uit de creatieve sector, vergeleken met andere klanten, heel anders met hun boekhouder omgaan.
Ondernemers in de creatieve branche laten zich tot op zekere hoogte vergelijken met ondernemers in andere takken van sport. Zij zijn alleen nóg meer bezig met het verwezenlijken van hun droom en ze willen daarvoor door roeien en ruiten gaan. Ze hebben minder met cijfers en met geld en ze zijn niet bang voor getallen. Nou ja, ze hebben wel wat met geld, maar dan toch vooral om het te gebruiken. Geld als middel dus, niet als doel. Ik ken iemand met een rekening-courantpositie van wel een half miljoen. Dat sluimert en loopt op. Zelf zou ik daar de rillingen van krijgen. Maar die persoon lijkt er niet minder om te slapen. Het gaat vaak niet om het praktische; het moet vooral leuk zijn. En dat mag ook wat kosten.”
Een andere hersenhelft
“Ik zeg altijd: mijn klanten denken met een andere hersenhelft. Mijn wereld, die van boekhouders en administrateurs, kan weleens botsen met die van hen. Tegelijkertijd vinden creatieven het vaak juist helemaal niet gek als je een idee hebt dat sterk afwijkt van hun wereld. Dat herkennen ze, omdat ze zelf voortdurend andere gedachten hebben dan de rest van de mensheid. Het zijn daarom in de regel wel ondernemers die je bij de les moet houden en achter hun broek aan moet zitten. Het is daarbij ook goed om zaken zo concreet mogelijk te benoemen.
Lees het hele verhaal in het magazine InSide Accountancy.
Geef een reactie