De belasting voor plug-in hybrides gaat de komende jaren fors omhoog. Dat blijkt uit een rekentabel die staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën naar de Tweede Kamer heeft gestuurd naar aanleiding van Kamervragen.
Voor een Mitsubishi Outlander stijgt de BPM van 439 euro naar 2306 euro in 2020. Voor de Volvo V60 Twin Engine wordt dat geen 439 euro maar circus 2700 euro. De verschillen zijn groter bij de duurdere modellen zoals de Mercedes S500e en de Porsche Cayenne S e-hybrid, die van respectievelijk 565 en 649 euro stijgen naar 6873 euro en 10.527 euro. Wie een leasecontract heeft mag dat gewoon tegen de oude voorwaarden uitdienen.
Voor andere plug-in hybrides, auto’s die een accu hebben die kan worden opgeladen maar die ook gewoon op benzine of diesel kunnen rijden, geldt hetzelfde. De BMW 1, de Mitsubishi Outlander, de Toyota Prius en de Mercedes S500 plug-in worden allemaal duurder in de periode tot 2020.
Wiebes kondigde de belastingverhoging in juni al aan in de Autobrief II. De onderliggende gedachte in de tweede autobrief is het allemaal eenvoudiger te maken, en alleen nog fiscale stimulansen te geven voor de echt substantieel zuinige auto’s. De hybride auto gaat steeds meer als gewone auto behandeld worden. De hybride auto is momenteel zo succesvol dat hij bijtellingstechnisch gezien een beetje aan zijn eigen succes ten ondergaat. Volgens de brief ging in de laatste maanden van 2013 bijvoorbeeld de wereldwijde productie van Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 Plug-in Hybrid bijna geheel naar Nederland toe.
Wiebes zegt er naar aanleiding van de Kamervragen wel bij dat de tabel die hij naar de Kamer stuurt waarschijnlijk al snel achterhaald is. De modellen waar de berekeningen nu voor zijn gemaakt, zijn in 2020 waarschijnlijk vervangen door nieuwe modellen die minder CO2 uitstoten en dan weer in aanmerking komen voor minder belasting.
Ook de bijtelling voor een volledig elektrische auto als de Tesla S omhoog. Wie zo’n auto koopt, hoeft ook de komende jaren geen aanschafbelasting (bpm) of motorrijtuigenbelasting te betalen, maar voor de nieuwe leaserijder wordt de Tesla duurder, omdat de fiscale voordelen maar gelden tot een maximum van 50.000 euro. Bij auto’s die in aanschaf duurder zijn, zoals de Tesla, loopt de bijtelling snel op.
Lees hier de antwoorden op de Kamervragen met betrekking tot de Autobrief II.
Geef een reactie