De Miljoenennota voor 2016 heeft voor veel Nederlanders positief uitgepakt. Toch is niet iedereen even gelukkig. De bijtelling voor auto’s van de zaak wordt de komende jaren stevig opgeschroefd. Nu zal het niemand verbazen dat het gebeurt; breed toegankelijke belastingvoordelen worden zelden wegens doorslaand succes verlengd. Integendeel. Maar de manier waarop het nu gebeurt leidt bij veel mensen tot verwarring. De communicatie over de nieuwe regels laat qua duidelijkheid immers erg te wensen over. De overheid en de autobranche roepen allebei andere dingen en veel mensen kunnen het bos door de bomen niet meer zien. Vandaar dat wij met vijf simpele tips even orde op zaken willen stellen.
- Kies voor elektrisch
Hybrids zijn uit… maar elektrisch blijft in. De voordelen voor hybride auto’s bleken de laatste jaren wel erg populair. Vandaar ook dat deze de komende jaren in rap tempo de nek omgedraaid worden – het kost de overheid te veel geld. Vanaf 1 januari 2016 schiet de bijtelling op de schoonste hybrids dus omhoog van de 7% naar de 15%. Voor minder schone hybrids geldt straks zelfs 21% bijtelling. De elektrische auto blijft echter onaantastbaar. Tot 2020 blijft de bijtelling voor 100% elektrische auto’s staan op 4%. Die Tesla wordt er steeds aantrekkelijker op.
- Pas op voor de nieuwe categorieën
De categorieën waar auto’s qua uitstoot in kunnen vallen worden versimpeld. In 2015 zijn het er nog vijf, maar vanaf 2016 worden het er vier. Het wordt dus makkelijker, maar zeker niet leuker. Alle auto’s die meer dan 51 gram CO2 per km uitstoten krijgen vanaf 1 januari 2017 immers dezelfde 22% bijtelling. En vanaf 1 januari 2019 geldt dit tarief voor alle auto’s met een verbrandingsmotor. Gek genoeg zakt de bijtelling voor de zwaarste vervuilers in 2017 van 25% naar 22%. De vervuiler betaalt blijkbaar niet meer.
- Lopend contract? Blijf zitten waar u zit
Heeft u op dit moment een leasecontract met 7% of 14% bijtelling? Dan blijft u dat percentage ook voor de rest van de looptijd van het contract gewoon houden. De overheid doet voorkomen alsof alles direct aangepast gaat worden, maar laat u niet voor de gek houden: dit is geenszins het geval.Hoe langer u met uw huidige contract kunt blijven rijden, des te meer fiscaal voordeel u dus krijgt.
- Nieuw contract? Let op de levertijden
Misschien heeft u de reclames van de autobranche al gehoord de laatste weken: profiteer van de lage bijtelling nu het nog kan! Daar is geen woord Spaans bij, maar er zit wel een addertje onder het gras. Een hoop aanbieders hebben namelijk nu al last van leveringsproblemen. En als de auto niet voor 1 januari 2016 op kenteken is gezet, dan gaat u qua bijtelling alsnog de bietenbrug op. Wees dus zeer scherp op levertijden en neem geen onnodige risico’s!
- Laat u goed informeren
Er ontstaat altijd verwarring wanneer de regels veranderen – zeker in een land met zoveel fiscale regeltjes als Nederland. Of u nu een nieuwe auto van de zaak wilt nemen of juist zo lang mogelijk profijt wilt hebben van de oude, het belangrijkste is dat u zich eerst goed laat informeren. Alleen de overheid en de autobranche kunnen van uw verwarring profiteren. U heeft er zelf niets aan.
Nico Koppel is oprichter van Koppel Belastingadviseurs en verantwoordelijk voor de fiscale kant van het bedrijf.
Geef een reactie