Ondanks de economische tegenwind is Castelein & Basmaci Accountants Adviseurs BV de laatste jaren flink gegroeid. Het aantal medewerkers nam toe van 18 naar ruim 40, die inmiddels ongeveer 400 cliënten van dienst zijn. Het Huizense accountantskantoor schrijft die opmerkelijke groei toe aan de vergaande advisering die zij hun cliënten bieden.
De ontwikkelingen in de markt op het gebied van automatisering heeft een verschuiving van de werkzaamheden tot gevolg gehad: de dienstverlening is nu steeds meer op advieswerk gericht: ‘Waar anderen zeggen dat ze daar naar over willen stappen, doen wij het ook echt,’ aldus Joop Verbrugge, operationeel manager van Castelein & Basmaci.
De toegevoegde waarde ligt volgens hem tegenwoordig niet meer in het maken van de jaarrekening en het voeren van de administratie. ‘Dat wordt steeds meer een commodity.’ Het kantoor is die processen daarom steeds meer aan het automatiseren. ‘Om daar nog een beetje marge op te kunnen draaien, is het essentieel dat we zoveel mogelijk handmatig werk wegnemen.’ Castelein & Basmaci maakt daarbij zoveel mogelijk gebruik van de software-oplossingen van Unit4, waar het al ruim een decennium naar tevredenheid mee samenwerkt. ‘Dat is niet voor niets: Unit4 neemt in de accountancybranche een leidende positie in en is een belangrijke businesspartner voor ons.’
Volgens office manager Jessica Beekvelt versoepelt de Unit4-software de werkprocessen aanzienlijk: ‘Het digitale dossier scheelt een hele hoop: we hebben dankzij Unit4 DocumentManager geen papieren werkprogramma’s meer, iedereen werkt met de meest actuele versie en gebruikt hetzelfde format, stukken raken niet zoek.’ Het is bovendien heel eenvoudig om gegevens over te zetten naar het volgende jaar. ‘Daarnaast is het prettig dat een in Unit4 Business Suite aangemaakte cliënt ook direct in Unit4 DocumentManager staat.’ Dankzij Unit4 Financial Data Suite volgen alle medewerkers hetzelfde stappenplan. ‘Zo voorkomen we dat iedereen het op zijn eigen manier doet en dus net even anders dan de rest zodat we eenzelfde kwaliteit kunnen garanderen.’
Recentelijk heeft Castelein & Basmaci scan- en herkensoftware Basecone geïmplementeerd. Eerst heeft het kantoor met de eigen kantooradministratie meegedraaid in een pilot. ‘Want het kan wel een hippe, leuke markttrend zijn, maar daar heb je niets aan als het geen tijdsbesparing oplevert,’ aldus Beekvelt. Om die reden besloot het kantoor om nog even te wachten toen het eerder soortgelijke producten bekeek. ‘Maar Basecone heeft wél toegevoegde waarde: het gaat sneller en het wordt steeds functioneler en makkelijker.’ Volgens Verbrugge valt op dat gebied veel efficiencyvoordeel te halen. ‘Het is minder foutgevoelig. Mits je het goed inricht, gaat het zo snel en secuur dat geen mens daar tegenop kan.’
Accountants gaan volgens de operationeel manager door deze ‘robotisering’ steeds meer fungeren als een soort financiële huisarts. ‘En eigenlijk zelfs meer dan dat: waar huisartsen voornamelijk repressief werken, denken wij ook vooruit – preventief.’ Hij geeft accountants van de toekomst twee adviezen: ‘Omarm ten eerste automatisering en vervul een voortrekkersrol. Ten tweede, omarm de cliënt door zijn businesspartner te zijn, wat neerkomt op met name veel fiscaal advies geven.’ Verbrugge voorziet in de toekomst de ontwikkeling van meer software die het adviseren vereenvoudigt. ‘Wij zijn gebaat bij meer voorspellende informatie om beter toekomstadvies te kunnen geven.’
Castelein & Basmaci kijkt dan ook uit naar de volgende verbetering op het gebied van automatisering: ‘Het gebruiksvriendelijke Unit4 Fiscaal Gemak is meer toekomstgericht en veel makkelijker dan onze huidige aangiftesoftware’, aldus Beekvelt. ‘Waar we nu twee aangiftes los van elkaar moeten openzetten, staan in Unit4 Fiscaal Gemak de cijfers van vorig jaar er al direct bij – die hoef je alleen maar open te klikken. Dit is een oplossing die ons heel erg aanspreekt. Die overstap willen we graag maken.’
Geef een reactie