Social media: ja of nee. Accountants en social media, het is een dingetje, zo merkte ik tijdens de workshop social media voor genomineerden voor de Exact Cloud Award. Als je aan social media begint, dan is het zaak om er écht energie in te stoppen. Anders heb je er niets aan. Belangrijk is dat de content inhoudelijk relevant is voor je doelgroep. Maar hoe kom je aan goede content, aan goede verhalen?
-
De uitdaging van goede content
Afgevaardigden van alle genomineerde accountants- en administratiekantoren voor de Exact Cloud Award kwamen op 31 augustus bijeen in Delft voor een presentatie over het nut van social media gebruik in een accountants- of administratiekantoor. In de eerste blog naar aanleiding van de workshop kwamen al tips ter sprake hoe je als accountant succes kunt boeken met social media. In deze blog ga ik in op de vraag: hoe kom ik aan content?
2. Content is overal, als je weet waar je moet kijken
Als sparringpartner van de ondernemer is het zaak dat je weet wat er speelt. Lees dus veel: vakbladen, kranten, relevante websites. etc. Klinkt als een open deur? Echt niet! Door veel te lezen, krijg je inspiratie voor relevante content voor je doelgroep. Wees je ervan bewust dat als je iets interessants leest, dat dit wellicht ook relevant is voor je klanten.
Er zijn tools beschikbaar die jou content voorschotelen die mogelijk interessant is. De bekende en gratis variant is Google Alerts. Via zoekwoorden krijg je artikelen per mail: periodiek of op het moment dat het gebeurt. Dat werkt heel aardig. Die content kan je dan doorplaatsen op je eigen website/blog/nieuwsbrief/ WhatsApp/portaal. Dit heet content curatie. Maar beter is het nog om deze content aan te vullen met doelgroepgericht advies.
3. Deel je kennis
Ook vragen van klanten en de oplossingen die je hebt geboden kunnen als content dienen. Houd je bezoekverslagen dus goed bij in een document management systeem. Kijk er geregeld in om te kijken of er adviezen in staan die het waard zijn om te delen. ‘Is kennis weggeven dan niet schadelijk voor mijn business?’, vroeg een accountant aan me.
Juist niet! Het etaleren van je kennis, oftewel thought leadership claimen, heeft een aanzuigende werking op nieuwe klanten en bestaande klanten die met bepaalde vragen zitten. Die zien dat jij verstand hebt van zaken. De kans is groot dat ze bij je aankloppen voor advies.
4. Hoe schrijf je content?
Schrijven is een vak, relevant schrijven helemaal. Veel accountants hebben moeite met goed schrijven. Dat is niet erg maar je hebt wel iemand nodig die helpt jouw kennis goed op ‘papier’ te zetten. Heb je geen marketingafdeling met een content marketeer of copywriter? Maak dan gebruik van een freelance tekstschrijver of een contentmarketingbureau. ‘Dat is best kostbaar’, stelde een accountant tijdens de koffiepauze. Dat hangt helemaal af hoe je het bekijkt. Als goede content je nieuwe klanten oplevert, dan is het de investering waard.
In een volgende blog ga ik in op de publicatiefrequentie. En ik behandel de voor- en nadelen van betaald en onbetaald publiceren op social media.
———————————————————————————————-
Geef een reactie