• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Automatiseren: neem je klanten en je medewerkers mee

Automatiseren: neem je klanten en je medewerkers mee

Nieuws

30 november 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Een nieuw kantoor beginnen en de processen geautomatiseerd en from scratch inrichten is relatief gemakkelijk. Maar wat als je kantoor al een kwart eeuw bestaat en je de ‘erfenis’ hebt van traditionele klanten die al lang meegaan? Confianza Accountants leerde, niet helemaal zonder blauwe plekken, hoe je het voor verschillende klantgroepen goed regelt.

Gerrit Klok, binnen het directieteam van Confianza verantwoordelijk voor automatisering, opent meteen met de mededeling: dit wordt niet van A tot Z een succesverhaal. ‘Eruit halen wat erin zit’ is het motto van zijn kantoor, en dat geldt volgens hem ook voor het inzetten van ICT. Maar voor het zover was, moest zijn kantoor een dure les leren.

Portal

Vier jaar geleden introduceerde Confianza een portal. ‘Prima leverancier,’ zegt Klok. ‘Maar binnen onze organisatie is het soms lastig dat goed in te voeren. Misschien hadden we bij de start moeten zeggen: er is nog maar één manier waarop wij digitaal communiceren met onze klanten: de portal. Dat hebben we opengelaten in plaats van opgelegd. Dat kwamen we tegen binnen ons kantoor maar ook bij sommige klanten.  Je hebt soms ook cliënten die niet – of nog niet – toe zijn aan een nieuwe manier van werken. Zij waren bijvoorbeeld gewend dat wij voor hen de aangiften indienden. Hiervoor gaven de klanten ons toestemming via een jaarlijkse machtiging of opdrachtbevestiging. Ze zeiden: Gerrit, jullie doen het al meer dan 10 jaar voor ons en opeens moeten we weer zelf onze aangiftes accorderen.’ Kloks belangrijkste boodschap: ‘Je moet zowel je klanten als je eigen medewerkers mee krijgen in je manier van digitaal communiceren en kiezen voor eenduidigheid. Veel kantoren – en wij ook – hebben nog steeds klanten die heel veel op papier doen. Ga je daar Nee tegen zeggen? Wij niet! Maar we zorgen er wel voor dat hun administratie degelijk en betrouwbaar wordt verwerkt in onze digitale systemen. Wil zo’n klant daar ook zelf in mee, dan is dat bij wijze van spreken in vijf minuten geregeld.’

Kopgroep

Confianza heeft geen gas teruggenomen op het vlak van automatisering. ‘Zeker niet,’ zegt Klok. ‘Als je niet meegaat in de ontwikkelingen, besta je over een paar jaar niet meer. Wat onlinedienstverlening betreft willen wij in de kopgroep meelopen’. Binnen het kantoor wordt nu een aantal jaar gewerkt met Exact Online. ‘Hierin worden nagenoeg al onze financiële en loonadministraties verwerkt. We hebben veel klanten die hun administratie zelf inboeken, maar het merendeel wordt door ons verwerkt. We laten deze klanten hun administratie zoveel mogelijk digitaal aanleveren. Binnen Exact zijn hier verschillende mogelijkheden voor. In overleg met de klant bepalen we wat voor hem of haar het beste werkt. Het is voor ons niet meer dan logisch dat we vanuit Exact Online de aangiften omzetbelasting en loonbelasting indienen. Je kunt de klant direct laten accorderen, maar ook als kantoor de aangifte indienen als de klant je machtigt. De oude portal hebben wij daarvoor niet meer nodig’.

De klanten die wel de overstap naar de portal meemaakten, hebben inmiddels een telefoontje of mailtje gekregen dat het einde verhaal is met deze oplossing. Met de belofte dat er wat beters voor in de plaats komt. Een eerlijke uitleg, zegt Klok, waarmee Confianza zich kwetsbaar opstelde. Dat ontlokte volgens hem meer waardering dan ongenoegen.

Klant bepaalt tempo

De medewerkers zijn volgens hem te spreken over de ondersteuning die Exact biedt en klanten hebben volgens Klok geenszins het idee dat hen iets door de hals wordt geduwd. ‘De klant bepaalt of en wanneer hij overstapt op andere automatiseringspakketten. Hij bepaalt het tempo en ook hoe we hem informeren, niet wij. Cliënten die zover zijn, zijn dik tevreden. Ze koppelen de kassagegevens van hun winkel of webshop of hun salarisadministratie direct aan Exact Online. Als ook de bankkoppeling aanstaat werkt het optimaal. Omzetgegevens staan meteen aan het einde van de dag in de boekhouding en cijfers zijn altijd up-to-date. Het werkt efficiënt en kostenbesparend en de kans op fouten is geringer’.
Klanten met de spreekwoordelijke schoenendoos worden bij Confianza nog steeds gekoesterd. ‘Als ze zeggen ‘ik kom de administratie brengen en scan jij het maar in stuur je ze toch niet weg? Uiteindelijk bepalen wij niet hun tempo van digitalisering en automatisering, maar zijzelf. Dat element mis ik een beetje in alle succesverhalen’. Niettemin kan het volgens Klok geen kwaad cliënten ‘op te voeden’. ‘Als er iets is waar ondernemers gevoelig voor zijn, zijn dat lagere kosten. Het lukt ons vaak hen te overtuigen dat het geld scheelt als ze op een geordende, efficiënte manier digitaal aanleveren. Ook klanten met meer reserves ten aanzien van automatisering ontkomen op den duur niet aan digitalisering. Dat zien ze ook in, bijvoorbeeld omdat een groeiend aantal facturen digitaal binnenkomt. Exact biedt de mogelijkheid om die direct naar de administratie door te sturen. Als dat gebeurt, hebben we al een groot deel van de digitale administratie te pakken. Het gaat steeds verder, alleen nog niet zo hard als velen vooraf hoopten’.

Salarisadministraties

Confianza voert een apart label voor salarisadministraties, Pcheck. Waar het accountantskantoor vooral voor regionale klanten werkt, trekt Pcheck klanten uit heel Nederland. ‘We zien Pcheck meer als product dan als dienstverlening’, aldus Klok. ‘We hanteren een vaste prijs per salarisstrook. Een transparant model, 100 procent gebaseerd op digitaal samenwerken. De loonadministraties worden verwerkt in Exact Online. Nieuwe klanten melden zich meestal via een aparte website. We hebben allerlei soorten ondernemers als klant, maar ook administratiekantoren die zelf te klein zijn om een loonadministrateur aan te stellen. Voor hen is Pcheck de ideale oplossing voor het verwerken van de loonadministratie. Het voeren van de loonadministratie moet vlekkeloos verlopen, er mag niks fout gaan. Waar verschillen in de financiële administratie de onderneming vaak niet eens opvallen, levert een verschil van een paar euro op de loonstrook voor hem namelijk een hok vol herrie op. Dat moet uiteraard worden voorkomen’.


Meer over Exact Online voor Accountancy

Bekijk de demo van Exact Online voor Accountancy

Meer interessante informatie vindt u op: http://www.onlineondernemen.nl/

Categorie: Nieuws Tags: portal, practice management, salarisverwerking

Tags: portal, practice management, salarisverwerking

Gerelateerde artikelen

23 juli 2021

Efficiënt verlonen, benut alle mogelijkheden

11 augustus 2020

3 voorbeelden hoe je als accountant waarde toevoegt

6 juli 2020

Delft’s Rood: Productinformatie van softwareleveranciers, is ‘all in’ de next step?

17 juni 2020

Podcast: ‘Uurtarief werkt inefficiëntie in de hand’

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geluidsopname was smoking gun bij fraude Accon-topman Delger
  • Ondernemer negeert fiscaal advies, accountantskantoor toch deels aansprakelijk voor schade
  • AFM dient tuchtklacht in tegen accountant Mazars om controle bij Accon avm
  • Personalia | De juli-transfers in de accountancy

Partnercarrousel

Komkommertijd in pensioenland – of toch niet?
Het einde van de schoenendoos?
Visma Pinkweb logo
Tien redenen om te kiezen voor een klantenportaal in tijden van personeelskrapte
Automatisering leidt tot beter advies aan je klanten
Exact logo
Exact PSD2-bankkoppeling voor Rabobank
Yuki logo 042021
Hé accountant, help jij je klanten met veiliger digitaal ondernemen?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Caseware nieuw aug 2022
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Om deze 4 redenen blijven ondernemers bij hun accountant
3 data-driven managementtips voor een futureproof kantoor
Calamiteitenverlof: alles op een rij
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Uw accountantskantoor altijd alle cijfers bij de hand
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
10 vragen waarop accountantskantoren graag een antwoord willen
Hoe verwerk je deelnemingen in de commerciële jaarrekening?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Vier juridische mogelijkheden om te reorganiseren

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Financial Controller
ENTRPNR
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Fiscalist
SNP Adviseurs
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Supervisor Assurance
CROP
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Fiscalist
Extendum
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Controleleider in Terneuzen
DRV
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider (Zwolle)
KRC Van Elderen
(Senior) marketeer
Fiscount
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Adviseur mkb / Accountant (Wezep)
KRC Van Elderen
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Apeldoorn)
KRC Van Elderen
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Supervisor Compilation
CROP
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Supervisor Assurance
CROP
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Manager Assurance
CROP
Senior Supervisor Assurance
CROP
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Klantmanager
Finance Plus
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Senior IT-Audit Professional
CROP
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Ervaren accountmanager
Fiscount
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Partner & Externe Accountant
Coney
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Relatiebeheerder
Scab
Staff Compilation
CROP
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider
SNP Adviseurs
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Assistent accountant
Rikst
Supervisor Compilation
CROP
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Assistent Accountant
Schuiteman
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Tax Manager
Crop
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Zwolle)
KRC Van Elderen
Controleleider  
Scab
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen